הממשל האמריקני אישר את מכירת מערכת חץ 3 הישראלית לגרמניה, כך הודיע הבוקר (חמישי) משרד הביטחון. כעת יתכנסו משרד הביטחון, משרד ההגנה הגרמני והתעשייה האווירית לחתימה על התנעת העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה ששווייה 3.5 מיליארד דולר- כ-14 מיליארד שקלים.
את ההודעה ממחלקת המדינה האמריקנית על החלטת הממשל לאשר את עסקת הענק קיבלו הלילה שר הביטחון יואב גלנט, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אייל זמיר וראש מפא"ת, תת-אלוף (במיל') ד"ר דני גולד.
6 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
תימכר לגרמניה ב-14 מיליארד שקלים. מערכת חץ 3
(צילום: אלעד מלכה, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
6 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
מערכת חץ 3
(צילום: אלעד מלכה, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
בעקבות אישור הממשל האמריקני, יתכנסו בכירי משרדי הביטחון וההגנה של ישראל וגרמניה לטקס חתימה על מכתב התחייבות להתנעת העסקה. ההתחייבות בהיקף של 600 מיליון דולר תאפשר תחילת עבודה מיידית על הפרויקט. כלל פרטי החוזה סוכמו בין משרד ההגנה הגרמני ומשרד הביטחון הישראלי ומוגשים לאישור סופי של הממשל הגרמני ובית המחוקקים. חתימה על החוזה המלא צפויה לקראת נובמבר הקרוב.
מערכת חץ 3, שמפותחת ומיוצרת במשותף על ידי מנהלת "חומה" במפא"ת והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA), בהובלת התעשייה האווירית, היא מערכת ההגנה אווירית המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה. חץ 3 הוא מיירט אקסו-אטמוספרי, והוא בעל יכולת יירוט ארוכת טווח בגובה רב מעל לאטמוספירה, יכולת שהופכת אותו למיירט הטוב מסוגו בעולם. עיקרון הפעולה של שלו מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (HIT TO KILL).
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט נואם בפני מתגייסים חדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, בתל השומר
יואב גלנט נואם בפני מתגייסים חדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, בתל השומר
"הוכחה נוספת לעוצמת הקשרים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב". גלנט
(צילום: יריב כץ)
"האישור האמריקני שהתקבל הלילה למכירת מערכת היירוט חץ 3 מהווה הבעת אמון ביכולותיהן יוצאות הדופן של התעשיות הביטחוניות בישראל", אמר שר הביטחון יואב גלנט. "מדובר בהחלטה משמעותית שתסייע לבניין כוחה הטכנולוגי והכלכלי של ישראל. בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל. אנו גאים ביכולתינו לבצע את עסקת הנשק הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הישראליות. זוהי הזדמנות להביע תודה והערכה לאנשי התעשייה הישראלית, המהנדסות והמהנדסים של התעשייה האווירית, אשר בזכות היצירתיות והכישרון שלהם התעשייה האווירית ומערכת הביטחון שוברות שיאים נוספים.
"מערכת חץ 3 היא מערכת פורצת דרך, המתקדמת מסוגה בעולם, והיא מהווה מכפיל כוח במאמץ ההגנה האווירית בישראל, ובקרוב גם באירופה. שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקני היווה מרכיב חשוב לכל אורך תהליך הפיתוח של המערכת וקידומה של עסקת הענק. זו הוכחה נוספת לעוצמת הקשרים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב, ואני מודה לידידי, מזכיר ההגנה לויד אוסטין, על חלקה המרכזי של ארה"ב בתהליך זה".
6 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
מיירט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה. חץ 3
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
6 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
6 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
(צילום: אלעד מלכה, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק, מיירטי החץ ומערך הגילוי המכ"מי, וחברת "אלביט מערכות" מפתחת את מערכת השליטה והבקרה. החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית "תומר" וחברת "רפאל" הן קבלניות משנה עיקריות לפיתוח וייצור מיירט חץ 3, וחברת STARK Aerospace האמריקנית, שבבעלות התעשייה האווירית, היא הקבלן הראשי בארה"ב.
את המשא ומתן להסכם המכירה מוביל ראש מנהלת חומה במפא"ת משה פתאל, יחד עם מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי וראש פרויקט חץ 3 לגרמניה מהצד הגרמני, קולונל קרסטן קופר.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אייל זמיר, מסר: "מדובר בהסכם היסטורי בעל משמעויות מרחיקות לכת. העסקה מהווה נדבך נוסף בחיזוק היחסים האסטרטגיים-ביטחוניים בין ישראל לגרמניה והכרה באיכות התעשייה הביטחונית-הישראלית. עסקת הייצוא הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה תזניק לשיא חדש את הייצוא הביטחוני הישראלי, שרק בשנה החולפת רשם שיא של 12.5 מיליארד דולר. היא תייצר מאות מקומות עבודה חדשים ותביא תנופה נוספת לתעשיות הביטחוניות".
אלי כהן, שר החוץ וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אמר כי "עסקת מכירת החץ לגרמניה מעידה על עליונות טכנולוגית צבאית ברמה הבינלאומית, ומהווה גם בשורה חשובה לתעשייה ולכלכלה הישראלית".
רון פרושאור, שגריר ישראל בגרמניה שהיה ממובילי המאמץ המדיני להשלמת העסקה, אמר כי "זהו יום היסטורי המסמן נקודת מפנה ביחסי ישראל-גרמניה. לראשונה, מערכת ישראלית תגן על שמי גרמניה ואירופה כולה. עסקה בסדר גודל כזה, לא היתה מתאפשרת ללא מאמץ דיפלומטי אינטנסיבי מול כל רמות הממשל בגרמניה שהביאו את עומק היחסים המדיניים לרמתם הנוכחית. כשגריר ישראל בגרמניה, אני גאה, שמדינת הלאום של העם היהודי, 75 שנה לאחר היווסדה מסייעת להגן על גרמניה ואירופה כולה". השגריר פרושאור הוסיף כי "מעבר להון הדיפלומטי, העסקה תייצר רווח מעשי למשק הישראלי - מכירת מערכת החץ לגרמניה תביא ליצירת מאות מקומות עבודה, הכנסות ממיסים ותעניק זריקת מרץ לכלכלה הישראלית".