8 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
"נתפטר, אין לנו מה להפסיד". הפגנת מתמחים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
מאבק המתמחים שנמשך כבר קרוב לעשור מגיע לאחת מנקודות השיא המשמעותיות ביותר שלו: שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי צפויים להודיע היום (רביעי) על המתווה לקיצור תורנויות המתמחים, ול-ynet נודע כי השרים צפויים להודיע על הרחבת מספר המקצועות שייהנו מקיצור התורנויות, במקום הארבעה שתוכננו כפי שדרש בימים האחרונים משרד הבריאות. המתמחים שיזכו לקיצור התורנויות הם בעשרה בתי חולים בפריפריה בשלב הראשון ובמקצועות שאינם כירורגיים. מתמחים בתחומים כירורגיים צפויים להישאר בינתיים מחוץ למהלך. המתווה צפוי להתחיל באפריל 2022.
ברקע הכרזת השרים, הרופאים מתכוננים להמשיך במאבקם ולהחריפו, כך שיוציאו לפועל היום את ההתפטרות ההמונית מבתי החולים ולמעשה הם אינם מקבלים את מתווה השרים ברביבאי והורוביץ. "אנחנו ממשיכים במאבק שלנו. נתפטר, אין לנו מה להפסיד", אמרו גורמים בארגון המתמחים "מרשם", שיכנסו הבוקר מסיבת עיתונאים מחוץ לכנסת, כשעה לפני מסיבת העיתונאים של השרים.
8 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
המתמחים נערכים להרחבת המאבק
(צילום: שלו שלום,TPS)
התורנות בת 26 השעות התאפשרה עד כה בזכות צו מיוחד שהתיר עבודה של כמות שעות חריגה לעומת מקצועות אחרים. לאחר שהצו הוארך כמה פעמים - הבוקר פג תוקפו וברביבאי צפויה לחתום על חידושו. אורך המשמרות המתישות יתקצר ל-18 שעות לכל היותר, אך המתמחים מתחו ביקורת קשה על הורוביץ שלמרות ההצהרות שנתן בדבר מחויבותו למהלך – בסופו של דבר המשרד בלם חלק ניכר ממנו והחליט לקדם מתווה רזה הרבה יותר.
בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתפו שלושה מתמחים על האכזבה הקשה מהמתווה המתגבש, ועל תחושת הבגידה מכיוון משרד הבריאות והשר העומד בראשו, כמו גם על המחיר הבריאותי והנפשי הקשה שהם שילמו. "המהלך הזה הוא משהו שהיה צריך לקרות לפני הרבה זמן והגיע הזמן שהוא פשוט יקרה", אומרת ד"ר סמר מיכאל סלאמה, מתמחה ברדיולוגיה במרכז הרפואי לגליל כבר שלוש שנים. "כל אבחנה שאני כותבת זו אחריות, ואם אני מפספסת משהו יש פוטנציאל להרבה סיבוכים", אמרה. "העומס הזה מאוד משפיע, וקיצור התורנויות מאוד חשוב כי העבודה שלי כרדיולוגית מבוססת בעיקר על היכולת שלי לעבוד בצורה ערנית ולתפקד".
8 צפייה בגלריה
ניצן הורביץ ואורנה ברביבאי
ניצן הורביץ ואורנה ברביבאי
המתמחים לא מקבלים את המתווה. השרים הורוביץ וברביבאי
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
8 צפייה בגלריה
ד"ר קסניה אפשטיין
ד"ר קסניה אפשטיין
"מהלך שהיה צריך לקרות לפני שנים". ד"ר קסניה אפשטיין
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
ד"ר סמר מיכאל סלאמה
ד"ר סמר מיכאל סלאמה
"לא ישנה ולא לוקחת הפסקות". ד"ר סמר מיכאל סלאמה
(צילום: אפי שריר)
8 צפייה בגלריה
ד"ר אדם לאוב
ד"ר אדם לאוב
"זו לא סתם סיסמא, עושים עלינו סיבוב". ד"ר אדם לאוב
(צילום: שרון צור)
מיכאל סלאמה הוסיפה כי "השעות הקשות הן בין 05:00-03:00 בבוקר, שהן השעות המסוכנות ביותר כי אז אני עובדת כבר מ-08:00 בבוקר של היום הקודם - ואני לא ישנה ולא לוקחת הפסקות, כי יש רק מתמחה אחד ברדיולוגיה בבית החולים. אני מופתעת מכך שהרדיולוגים לא נחשבים והתורנות שלנו לא תקוצר בשלב הראשון. אנחנו נותנים מענה לרפואה הדחופה ועל בסיס האבחונים שלנו מתקבלות ההחלטות הדרמטיות. המתווה הזה לא קשור לשטח. אנחנו נותנים שירות לרפואה הדחופה. אני והרופא במיון עושים הכל ביחד במשמרת וזו עבודת מיון לכל דבר. אני עדיין לא מבינה איך קרה שלא יקצרו לנו את התורנות כשמקצרים לרפואה הדחופה כי העבודה היא משולבת - ואני המומה. בשעות הקשות מגיעים הרבה מקרים של פצועי ירי ותאונות דרכים כשאני על הרגליים כמעט 24 שעות. זה מסוכן למטופל והיו מקרים שמשהו התפספס והחולה התאשפז במקום שהוא לא אמור היה להיות בו. יש לזה השלכות. קיצור התורנות הוא הכי חשוב והכי יתרום לעבודה שלנו".
ד"ר קסניה אפשטיין, מתמחה ברפואה פנימית באסף הרופא שנעצרה ביום שני האחרון בהפגנה מול ביתו של הורוביץ, סיפרה בגילוי לב כי "נעצרתי על הפרעה לסדר הציבורי אבל אני מרגישה שבכל פעם שמשאירים אותי בחדר מיון עם ארבעים מטופלים – שם אני פוגעת בשלום הציבור ועל זה אולי צריך לעצור אותי. ראוי שהמהלך הזה היה קורה כבר לפני שנים. אני נלחמת על החיים שלי כי הגיעו מים עד נפש. כשרציתי לבחור ברפואה פנימית, ההורים שלי אמרו לי שאצטרך לעשות תורנויות וחשבתי שזה קטן עליי. די מהר גיליתי שטעיתי".
8 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי )
אפשטיין ציינה כי "בתור סטודנטים לא משקפים לנו מספיק את כובד האחריות שמוטל על הכתפיים שלנו כשאנחנו לבד, באמצע הלילה עם לפחות 40 מטופלים. אני מתמחה כבר קרוב לשנה ושלושה חודשים, ושבע תורנויות בחודש זה משהו שגם אנשים מתוך המערכת מתקשים להבין. זה מתחיל מיום לפני התורנות שאני נכנסת לדיכאון, ואז מתחילה התורנות. מניעת שינה זו טכניקה שמשמשת לעינויים וזה היומיום שלי. אני חוזרת הביתה וצריכה להתאפס. לא הלכתי למקצוע הזה כי הוא קל ולא השליתי את עצמי שזה קל - אבל יש קשה ויש פוגעני, לא אנושי ולא ראוי. מדובר על שני דברים שונים".
אפשטיין הוסיפה כי "אני יודעת לעבוד קשה ואני חושבת שכל האנשים שהגיעו למעמד של רופאים הם אנשים שיודעים לעבוד קשה. אבל במתווה הזה זורעים לנו חול בעיניים. זה כלום ושום דבר, זו בדיחה ואין פה שום בשורה. אנחנו מצפים ששר הבריאות יעמוד מאחורי המילים שלו. היו לנו הרבה שיחות מאחורי הקלעים מולו ומול השרה ברביבאי שהתייצבה לצדנו, והובטח לנו שההעסקה הפוגענית הזו לא תמשיך באותו קו ושכולם מבינים שעבדות של 26 שעות זה משהו שצריך להיעלם מהעולם. עכשיו הוא מקבל רגליים קרות ואנחנו מקווים שיתעשת. לא יכול להיות ששר בריאות שמייחצן את עצמו כמי שמגיע ממפלגה שדואגת כביכול לזכויות אדם מפקיר זכויות של מתמחים ורופאים, ואנחנו מפצירים בו להיות בצד שלנו".
ד"ר אדם לאוב, המתמחה בנוירולוגיה בהלל יפה, סיפר על המחיר האישי ששילם בעצמו בעקבות התורנויות הארוכות. "זו לא סתם סיסמא", הוא אומר. "עושים עלינו סיבוב. היו הבטחות מכאן ועד הודעה חדשה והורוביץ הפך את העור שלו לגמרי. אולי הנוכחות של הרופאים הבכירים בקרבתו עשתה לו משהו. הייתי סטודנט והשתתפתי בכל ההפגנות במחאת המתמחים ב-2011 שהביאו לנו את הבשורה של שש תורנויות בחודש. במשך עשר שנים הייתה למערכת הבריאות הזדמנות לעשות צדק עם המתמחים כי מגיע לעם שלנו לקבל רופאים טובים וערניים, ולא נעשה דבר.
"אנחנו יודעים שהמתווה כמו שהורוביץ מציע לא באמת יקרה. אנחנו יודעים שאם הדברים לא ייחתמו כמו שאנחנו דורשים אז הם פשוט לא יקרו, וזה מה שמרגיע אותנו כשאנחנו מתפטרים עכשיו, כי בעוד חצי שנה ההתפטרות שלנו לא תשנה כלום", הוסיף לאוב. "אם ילכו איתנו ראש בראש יהיו לא מעט מדינות עם רופאים ישראלים. נלך לקנדה, ארצות הברית ואוסטרליה. בגלל תורנויות ארוכות ורציפות שבמהלכן לא הייתי שותה אפילו מים אלא עובד מקפה לקפה הגעתי בסוף לחדר מיון. הייתי צריך לעשות ניתוח להוצאת אבן מהכליה והתגובה הראשונה במחלקה שבה עבדתי, בבית חולים אחר, הייתה מתי אני חוזר לעבוד. אנחנו יודעים שאף אחד לא יהיה איתנו ואני לא רוצה שמישהו יעבוד יותר מ-18 שעות, ואני סמוך ובטוח שאף אחד לא ייפגע ושההכשרה לא תיפגע. צריך להיות קצת אמיץ ולעשות את הדבר הנכון. כשהדבר הזה יקרה אנחנו נסתכל אחורה ונגיד שאנחנו לא מאמינים שעד שנת 2021 עבדנו במתווה של עבדים, וכל בר דעת שנמצא בסיפור הזה מבין את זה כמונו".