אחרי המבצע המורכב לחילוץ האחיות שנקלעו לשדה המוקשים אתמול, סיפר הבוקר (חמישי) סרן דודו תורג'מן, קצין הנדסה בחטיבת יואב, על הדקות המתוחות שבהן הוציא יחד עם אנשיו את בנות ה-13 ו-6 מהאזור הממוקש שאליו נכנסו לאחר שסטו מהשביל במהלך טיול משפחתי בנחל תמר.
תורג'מן תיאר תחילה את המצב בשטח, כפי שראו אותו המחלצים שהגיעו בעקבות דיווח שקיבלו מההורים. "האחיות עמדו בתוך שדה מוקשים, וידעו שאסור להן לזוז, זה היה אירוע לא פשוט", סיפר. "ההורים התקשרו מיד לכוחות הביטחון לאחר שזיהו כי הבנות נמצאות בתוך שדה מוקשים. היה שם שילוט וגדר שהתריעו בפני ההורים, שצעקו לבנות 'לא לזוז'".

תורג'מן ציין כי לרוב הדיווחים מתקבלים מהמועצות האזוריות או מהמשטרה, ולעיתים גם מהמטיילים. "מרגע קבלת הדיווח, אנחנו מיד מקפיצים צוות למקום יחד עם כוחות נוספים: משטרה, ארגוני הצלה, מד"א, כבאות והצלה ויחידת חילוץ של הערבה. אנחנו מיד מתחילים בניתוח השטח כדי להבין איפה נמצאות הבנות, או באופן כללי נמצאים המטיילים באותו מרחב, ובוחרים את הנקודה הכי קרובה לשדה המוקשים כדי להגיע לאנשים שצריך לחלץ אותם".
בתיעוד האירוע ניתן היה להבחין כי הבנות צעדו על מעין משטחים שקיבלו מכוחות החילוץ. תורג'מן הסביר כי מדובר ב"סנדלי חבלה", שתפקידם לפזר את המשקל המופעל עליהם כדי להפחית את הסיכון בהפעלת המטען. "אם אני שוקל 65 ק"ג, ברגע שאני דורך עם רגל אחת על הקרקע אני מפעיל את כל המשקל על הקרקע", הסביר תורג'מן ואמר כי למוקשים שבאזור מספיקים 4 ק"ג בלבד כדי להפעיל אותם. "הסנדלים האלה יודעים לחלק את המשקל של האדם שנועל אותם ולפזר אותו על פני שטח שגדול בהרבה מכף הרגל. ככה ברגע שהוא דורך על הקרקע, המשקל לא יפעיל לחץ על המוקש".
2 צפייה בגלריה
חילוץ שדה מוקשים נערות ריאיון אולפן
חילוץ שדה מוקשים נערות ריאיון אולפן
כוחות החילוץ יחד עם אחת הבנות
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
חילוץ שדה מוקשים נערות ריאיון אולפן
חילוץ שדה מוקשים נערות ריאיון אולפן
כוחות החילוץ עם הסנדלים
(צילום: דובר צה"ל)
תורג'מן הוסיף כי גם עם הסנדלים, הכניסה לשדה מוקשים היא עדיין מסוכנת מאוד. "אתה לא תרצה להסתובב עם הדבר הזה בניחותא. גם בגלל תוואי הקרקע והאבנים, זה יכול להיות נורא מסוכן".
לגבי מצבן של האחיות, שהמתינו כארבע שעות עד שחולצו מהמקום, אמר תורג'מן כי "מצאנו אותן במצב מאוד תשוש. הן היו מאוד עייפות, והיה להן קשה לעמוד שעות בלי לזוז מהמקום, אפילו לא להרים רגל מהקרקע. הן גם היו מאוד צמאות". הוא הוסיף כי "רצינו להכניס להן מים עם רחפן שהיה לנו במרחב, אבל ההורים שלהן פחדו שהן יזוזו ויעשו צעד לא נכון, ולכן החלטנו שלא. בסוף הן היו בסדר, אז נרגענו".
תורג'מן נשאל לבסוף מה מומלץ לעשות ברגע שנכנסים לשדה מוקשים, וענה כי פשוט צריך "לקפוא במקום": לא לזוז, ולהזעיק כוחות הצלה. כמו כן, במשטרה הדגישו אתמול כי יש לטייל רק במקומות המיועדים לכך - ולהקפיד על יצירת איש קשר שידע על זמני הגעה לנקודות ציון קבועות מראש.