צבא ניז'ר הודיע בצהריים (יום ד') כי מאבטחיו של הנשיא מוחמד בזום חסמו את הגישה לארמון הנשיאות בבירה ניאמיי, ומחזיקים שם את הנשיא – מה שמזכיר מאוד ניסיונות הפיכה שאירעו בשנים האחרונות במאלי ובורקינה פאסו השכנות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ניז'ר מוחמד בזום חשד ל ניסיון הפיכה
נשיא ניז'ר מוחמד בזום חשד ל ניסיון הפיכה
הנשיא בזום. ניז'ר בתחתית מדד הפיתוח האנושי של האו"ם
(צילום: Issouf SANOGO / AFP)
לשכתו של בזום מסרה כי כמה מאנשי המשמר הנשיאותי יצאו למהלך "אנטי-רפובליקני" שדינו להיכשל, וכי צבא ניז'ר נערך להסתער על הארמון אם לא יתעשתו ויזנחו את מעשיהם. לדברי הלשכה מצבם של בזום ומשפחתו טוב. לפי שעה לא ברור מהי הסיבה למרידה מצד המאבטחים.
מקורות ביטחוניים בניז'ר דיווחו כי מלבד הארמון גם משרדי ממשלה הסמוכים לו נחסמו, וכי אנשי הצוות של הארמון אינם יכולים להגיע ללשכותיהם. בשאר הבירה ניאמיי נשמר השקט. התנועה התנהלה כסדרה בצהריים וגם החיבור לאינטרנט נותר בעינו.
4 צפייה בגלריה
נשיא ניז'ר מוחמד בזום חשד ל ניסיון הפיכה
נשיא ניז'ר מוחמד בזום חשד ל ניסיון הפיכה
ילודה אדירה, כלכלה חלשה - וטרור משני כיוונים. נשיא ניז'ר בזום
(צילום: LUDOVIC MARIN, רויטרס )
4 צפייה בגלריה
חיילים ב צבא בורקינה פאסו מודיעים על הדחת הנשיא
חיילים ב צבא בורקינה פאסו מודיעים על הדחת הנשיא
צבא בורקינה פאסו מודיע בטלוויזיה על הדחת הנשיא בהפיכה ב-2022
( צילום: AFP PHOTO /Radio Télévision du Burkina (RTB))
ניז'ר שבמערב אפריקה היא אחת המדינות הכי לא-יציבות בעולם, ומאז שיצאה לעצמאות מצרפת ב-1960 פקדו אותה ארבע הפיכות ועוד שלל ניסיונות הפיכה. ההפיכה האחרונה שצלחה בניז'ר הייתה בפברואר 2010, אז הודח מכיסאו הנשיא ממדו טנדג'ה. ניסיון הפיכה אירע בה גם במרץ 2021, אז ניסתה יחידה של הצבא להשתלט על ארמון הנשיאות כמה ימים לפני המועד שנקבע להשבעת בזום.
בשנים האחרונות מתמודדת ניז'ר עם מתקפות ג'יהאד משני כיוונים – אחת שגלשה אל דרום-מערבה ממאלי ב-2015, ושנייה שגלשה אל דרום-מזרחה מתוך ניגריה. מאות אלפי בני אדם בניז'ר נאלצו להימלט מבתיהם בגלל המתקפות הללו, והמשבר ההומניטרי שנוצר בעקבות זאת מכביד על כלכלתה.
ניז'ר היא מדינה ששני שלישים ממנה מכוסים מדבר, והיא מדורגת דרך קבע בתחתית מדד הפיתוח האנושי של האו"ם, המודד את מידת שגשוגן של מדינות. אוכלוסייתה מונה 22.4 מיליון בני אדם, והיא הולכת וגדלה בשל שיעור ילודה אדיר. כל אישה בניז'ר מביאה לעולם בממוצע שבעה ילדים.