מאיר כהן, הבעלים של סניף הפיראט האדום באור יהודה, לא חשב שיביא איתו מהחופשה הקצרה באיטליה את נגיף הקורונה לישראל. שנה אחרי שנדבק בקורונה, החולה הראשון שאותר בישראל עם הנגיף דוחה את הטענות ששיקר בחקירה האפידמיולוגית ולא מרגיש צורך להתנצל: "לא מבין שום כעס שיש כלפיי". ynet מסכם שנת קורונה בישראל.

כהן נסע לחופשה של ימים ספורים וביקר בין היתר בשבוע האופנה במילאנו שבאיטליה. "דיברו על הקורונה באופן כללי. היו המון אנשים במילאנו, אבל לא היו הגבלות או אזהרות, או איזשהו פחד שהעיר מסוכנת", נזכר. "גם כשחזרתי לארץ לא דיברו עדיין על הקורונה. לא היו שום אזהרות, לא היה צריך בידוד. הכל היה כרגיל, לא הייתה שום מגבלה".
כשחזר לארץ, סמוך לחג הפורים, הוא מיהר לחנות "הפיראט האדום" באור יהודה שבבעלותו, שמוכרת תחפושות ואביזרים לחג. החנות הייתה מלאה בהורים וילדים שהגיעו להתכונן לחגיגות הפורים.
4 צפייה בגלריה
שנה קורונה ישראל מאיר כהן הפיראט האדום חולה 1
שנה קורונה ישראל מאיר כהן הפיראט האדום חולה 1
כהן. "לא היו שום הגבלות או אזהרות"
(צילום: ירון ברנר)
כהן המשיך לעבוד כרגיל, ולא הרגיש משהו מיוחד. "לא הרגשתי שאני חולה. חזרתי הביתה ביום שלישי בערב והתחלתי להרגיש חום וחולשה. נכנסתי למיטה ולא יצאתי ממנה במשך יומיים. בגלל שהתחילו לדבר שיש קורונה באיטליה ושהתסמינים זה חום פניתי למשרד הבריאות והם אמרו שיבואו לעשות לי בדיקת קורונה".
"זה היה סופר מוזר. נכנס בן אדם לבוש בבגדים לבנים, משהו שלא רואים בדרך כלל כל יום", תיאר כהן. "זה היה נראה כמו חייזר מהחלל שכולו לבוש בלבן עם מסכה על הפנים, עם כפפות, עם כיסויים. היום זה נראה לנו שגרה, אבל אז זה היה משהו חדש".
4 צפייה בגלריה
חיטוי החנות אחרי שכהן אובחן כחולה קורונה. "זו הייתה ממש דרמה"
חיטוי החנות אחרי שכהן אובחן כחולה קורונה. "זו הייתה ממש דרמה"
חיטוי החנות אחרי שכהן אובחן כחולה קורונה. "זו הייתה ממש דרמה"
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
צוות חיטוי מחוץ לחנות הפיראט האדום באור יהודה
צוות חיטוי מחוץ לחנות הפיראט האדום באור יהודה
(צילום: יריב כץ)
כעבור יום קיבל כהן את הבשורה שהוא חולה הקורונה מספר 1 בישראל, והוא נלקח לבידוד והמשך טיפול בבית החולים. "זו הייתה ממש דרמה. הגיע אמבולנס עם אינקובטור סגור, אנשים שמכוסים עוד יותר מהבחור שבא לקחת את בדיקת הקורונה. במקביל, משרד הבריאות חקר אותי ואחר כך הודיע לכולם. פרסמו את זה ברדיו, בעיתונים, בטלוויזיה. העברתי את הטלפון למצב טיסה כי הוא פשוט קרס מהודעות של תמיכה ושאלות של אנשים".
במשרד הבריאות טענו כי בהתחלה דיווח שהגיע לחנות רק פעם אחת, ובעקבות דיווח של לקוחות הוא הודה שהיה בחנות בשתי הזדמנויות נוספות. במשרד הגישו נגדו תלונה במשטרה, וכהן מנגד טוען שנעשה לו עוול. "מסרתי הכל מהכל בחקירה האפידמיולוגית, הכל כתוב ומתועד – הם טענו שאמרתי את זה מאוחר מדי. הייתי עם 40 מעלות חום, מטושטש, ולא זכרתי בדיוק איפה הייתי בכל רגע. המשטרה גנזה את התיק, ואם גונזים תיק כנראה שאין שם כלום ושום דבר".
4 צפייה בגלריה
שנה קורונה ישראל מאיר כהן הפיראט האדום חולה 1
שנה קורונה ישראל מאיר כהן הפיראט האדום חולה 1
כהן בחנות. "משרד הבריאות הרס את שמי הטוב"
(צילום: ירון ברנר)
"יש לי כעס עצום כלפי משרד הבריאות, הם הרסו את שמי הטוב", שיתף בזעם. "המשרד ידע על המחלה הזאת חודשיים-שלושה לפני שהגעתי לארץ. אם זה היה כל כך יסודי יכלו להגיד לי להיכנס לבידוד ואז היו מונעים את כל זה. יכלו לבוא בגישה שזה החולה הראשון, שלא יודע מה זו חקירה אפידמיולוגית, אבל במקום להגיד 'למדנו ממנו' הם הגישו תלונה במשטרה כאילו אני שיקרתי".
הורים וילדים רבים באזור המרכז נאלצו להיכנס לבידוד אחרי שביקרו בחנות ונחשפו לכהן, שטוען כי לא הדביק הרבה אנשים בקורונה. "לא הדבקתי אף אחד בשרשרת הדבקה חוץ מאשתי והילדים, ועובדה – כל מי שהגיע מ'הפיראט' לבית החולים זה אשתי, הקופאית, המוכר ולקוחה אחת. לא הייתי בצפון איטליה, איפה שהנגיף השתולל. כל אלה שנדבקו היו תוצאה של התיירים שהיו בצפון איטליה והדביקו את כל המדינה".
"לא הייתה שום תחושת אשמה, כי לא עשיתי שום דבר. זה לא משהו שבשליטתי, ועדיין מרגיש לא נעים לחשוב שאולי יש מישהו שבגללי שוכב עכשיו בבית החולים"
במרחק הזמן הוא לא מרגיש אשמה על שהדביק אחרים או הכניס רבים לבידוד. "לא הייתה שום תחושת אשמה, כי לא עשיתי שום דבר. זה לא משהו שהוא בשליטתי, ובכל זאת מרגיש לא נעים לחשוב שאולי יש מישהו שבגללי שוכב עכשיו בבית החולים. אמרו לי 'אתה הבאת את הקורונה לארץ', אז אני אומר שאם אני יבואן לפחות הבאתי סחורה מאיטליה ולא מסין".
את הכעס שיש לחלקים מהציבור הישראלי עליו הוא דוחה בתוקף. "אני לא מבין שום כעס שיש כלפיי. נסעתי ליומיים לאיטליה כשלא היו אזהרות, במילאנו לא הסתובבו עם מסכות, לא היה צריך לעשות שום דבר. חזרתי בלי הוראות של משרד הבריאות וכשלא הרגשתי טוב אז שכבתי בחדר בלי לצאת ממנו. אין פה על מה לכעוס".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הוגשה תלונה במשטרה בגין חשד שהסתיר מידע בחקירות האפידמיולוגיות. הנושא הועבר לטיפול המשטרה ולא עדכנו אותנו לגבי המשך החקירה".
ממשטרת ישראל נמסר: "עם קבלת התלונה ממשרד הבריאות נפתחה חקירה שבמהלכה בוצעו כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת. עם סיום החקירה, הועבר התיק לעיון והחלטת הפרקליטות".