משלחת ישראלית של משקיעים, אנשי טכנולוגיה וסחר ביקרה בחודש שעבר באינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כדי לבחון את הפוטנציאל לקשרים עם ישראל דרך השקעות, מיזמים, סטארטאפים ויוזמות השפעה חברתית.
עם אוכלוסייה של 275 מיליון בני אדם הפרוסים על פני 17,500 איים, אינדונזיה היא המדינה הרביעית בעולם בגודל האוכלוסייה, ועד 2030, היא צפויה להיות הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. בנוסף, כלכלת האינטרנט של אינדונזיה צומחת ב-49% בשנה ותגיע ל-330 מיליארד דולר בשמונה השנים הקרובות.
2 צפייה בגלריה
המשםחת באינדונזיה
המשםחת באינדונזיה
המשלחת באינדונזיה
( צילום: מרכז ישראל - אסיה)
גם ללא קשרים דיפלומטיים, הסחר הישיר והעקיף בין ישראל לאינדונזיה מגיע לכ-500 מיליון דולר בשנה. "עם זאת, יש עדיין פוטנציאל אדיר שלא מנוצל בחינוך, פינטק, אבטחת סייבר, בינה מלאכותית, ניידות, בריאות, אגריטק וטכנולוגיות מים", אמרה מייסדת ומנהלת מרכז ישראל-אסיה, רבקה זפרט, שיזמה את המשלחת. "כשאתה לוקח את כל זה בחשבון, זה לא מפתיע שהכלכלה הדיגיטלית של אינדונזיה חווה צמיחה מסיבית, במיוחד לאחר מגפת הקורונה".
בביקורם בעיר הבירה ג'קרטה פגשו הנציגים - שכולם נסעו בדרכונים שאינם ישראלים - אנשי עסקים אינדונזים, נשיאי אוניברסיטאות, יזמים ומשקיעים. הם גם ביקרו במרכזי סטארטאפ וחממות טכנולוגיות בעיר. בנוסף, סיירו גם באתרים תרבותיים והיסטוריים בג'קרטה, כולל ביקור באחת משכונות העוני.
הטיול נערך בעקבות תוכנית מקוונת בת שלושה חודשים של המרכז, ובה איגדו מנהיגים משתי המדינות כדי ללמות על התרבויות, הכלכלות והאתגרים באינדונזיה ובישראל. המשתתפים עבדו יחד בצוותים דו-לאומיים כדי לפתור סוגיות בתחומים כמו בריאות, ביטחון תזונתי, חינוך ופיתוח מערכות אקולוגיות.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה ג'קרטה אינדונזיה
אילוס אילוסטרציה ג'קרטה אינדונזיה
עיר הבירה ג'קרטה
(צילום: shutterstock)
קרוב ל-100 ישראלים ואינדונזים מעורבים בכל תוכנית שנתית, כולל משתתפי התוכנית, מנטורים, דוברים, מנחים, שופטים, וכן יועצים, ומצטרפים בסופו של דבר לקהילת בוני הגשרים העסקיים בין המדינות.
עמנואל שחף, סגן יו"ר לשכת המסחר ישראל-אינדונזיה, אמר כי "הביקור הזה היה שונה ממשלחות קודמות לאינדונזיה, מכיוון שהוא בא בעקבות חודשים של בניית אמון ושיתוף פעולה באמצעות זום. זה הפך את הפגישות הפיזיות בג'קרטה ליותר פרודוקטיביות ונתן למשתתפים את ההזדמנות לשקול פרויקטים נוספים וגדולים יותר. היוזמה מאפשרת בנייה איטית ומבוקרת של מערכות יחסים בין תרבויות שונות בתכלית".