1 צפייה בגלריה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
 תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפת חיל האוויר ברצועה, השבוע
( צילום: AP )
מבצע מגן וחץ עשה טוב למורל הציבורי: תחושת הכבוד הישראלית שנפגעה בשבוע שעבר לאחר ירי של יותר ממאה רקטות, שוקמה די מהר עם הבשורה על מותם המאוחר מדי של שלושה בכירים בג'יהאד האסלאמי. הציבור הישראלי אוהב לראות את הצבא שלו התקפי ויוזם, שמח לדעת שהביטחון אינו תלוי רק בגחמות פלסטיניות ובמחבלים ששובתים רעב ומתים, ושגם לנו יש אפשרות ליזום ולהשאיר אחרינו אדמה חרוכה. אבל יהיה זה מיתמם, לא רציני ולא עיתונאי להתעלם מהרקע הפוליטי והחברתי שקדם למבצע הזה. כאילו החברה הישראלית נכנסה אליו כמו לכל אירוע ביטחוני אחר שהיה פה בעבר. אמנם בקרבנו אין מחבלים שדינם מוות, אבל גם אצלנו יש אדמה חרוכה מסוג אחר.
המחאה של מתנגדי הרפורמה בחודשים האחרונים פגעה קשות בסולידריות הישראלית ובתחושת ההדדיות. הכוחות הקיצוניים בהם איימו לרדת מהארץ, למשוך את הכסף מהחשבונות, איימו בסרבנות אם דרישותיהם לא יתממשו, שיבשו את חייהם של אזרחי ישראל שבוע אחר שבוע ועוד. שום מבצע, הרואי וחשוב ככל שיהיה, לא ישכיח את מה שקרה ואת השבר הגדול שנפער בידי מי שהתנגדו לרפורמה - ולא מן הנמנע שגם חלק מההתנהלות של מובילי המבצע נועדה לתקן חלק מהנזקים שנוצרו בעקבות המחאה.
ביום שלישי בערב ישבו אזרחי ישראל וראו את ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש שב"כ עולים בזה אחר זה לדבר על המבצע ולפרגן אחד לשני. נשמור למאמר אחר את העובדה שפעם קראנו לסיכולים ממוקדים פשוט "סיכולים ממוקדים", והיום, עוד לפני שהגיעה תגובה של ארגוני טרור, הם כבר מוגדרים כ"מבצעים", מה שיכול להעלות את השאלה איזה צורך היה בתצוגת התכלית של ראשי מערכת הביטחון וראש הממשלה? כי הפעם, התכלית חשובה מאוד. במדינת ישראל של לפני חודש שר הביטחון פעל נגד ראש הממשלה ונגד המחנה שבחר בו, ראשי מערכת הביטחון לשעבר קראו בעת משבר להקשיב לבית המשפט וטייסים הודיעו שלא יתקפו באיראן.
ספק גדול אם היינו רואים כזו מסיבת עיתונאים אילולא מופעי הסרבנות והמעורבות העמוקה של ראשי מערכת הביטחון לשעבר במחאה. אבל לאור העובדה שאלו כבר היו, היה צריך להציג לאיראן, סוריה, חיזבאללה ואחרים שישראל עדיין מדינה חזקה עם עוצמה צבאית - על אף הקולות הסוררים.
נווה דרומינוה דרומי
כך שמגן וחץ לא תרם רק למורל ציבורי ולהרתעה מול הג'יהאד האיסלאמי. מבלי להצהיר על כך בריש גלי, המהלך הביטחוני האחרון התחיל להניח את התחבושות והפלסטרים על הפצעים שיצרה המחאה – הן מול אויבינו בעולם והן כאן בינינו. המבצע הזה הוא תזכורת לכך שלכולנו אותה מטרה ואותו הבית - ולזה כנראה התכוון בנימין נתניהו אמש (רביעי), כשאמר "נכנסנו לזה יחד ונצא מזה יחד".
כשילדי שדרות שהוריהם כנראה הצביעו לימין וילדי נחל עוז שהוריהם כנראה הצביעו לשמאל צריכים לרוץ באותו זמן למקלטים - אף טייס לא יסרב כשיקראו לו לחסל שלושה מחבלים.
  • נוה דרומי היא אשת תקשורת
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il