פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא התייחס הבוקר (שני) לתת-הזן החדש של האומיקרון שהתגלה בישראל - BA.2.75, ואמר לאולפן ynet כי "מידת ההידבקות שלו דומה לזנים אחרים, אך אנחנו עדיין לא בטוחים מהי מידת האלימות שלו". לצד זאת הסיר מעל הפרק את האפשרות של חובת עטיית מסכות ואמר כי "אין היגיון לחייב את הציבור בפעולות כאלה במצב הזה".
אתמול הודיע משרד הבריאות כי בבדיקות ה-PCR והריצוף הגנטי שנעשו בימים האחרונים לחוזרים מחו"ל שבחרו להיבדק, התגלו שלושה מקרים הנושאים את תת-הזן החדש, בהם מאומת אחד שחזר מהודו ושניים נוספים ששבו מצרפת. לדברי זרקא, "הנחת העבודה היא שקיימים בישראל מקרים רבים יותר מהשלושה שגילינו, אך עוד מוקדם להגיד האם תת-הזן יהיה השכיח ביותר בתוך כמה שבועות". הוא הוסיף כי "כרגע אנחנו עדיין בתוך הגל של ה-BA.5. אלה הם חיינו - יש וריאנטים חדשים, ונתמודד איתם לצד המשך חיי השגרה שלנו".
זרקא ציין כי יש כרגע 430 חולים קשים בבתי החולים השונים: "בעשרת הימים האחרונים יש סימנים המעידים על ירידה בקצב ההדבקה ובכמות החולים חיוביים, מניחים שאנחנו בדרך לצאת מהגל הנוכחי".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
תת הזן התגלה בקרב חוזרים מחו"ל שבחרו להיבדק
(צילום: shutterstock)
לדבריו, כרגע אין היתכנות להחזרת חובת עטיית המסכות "מכיוון שהתחלואה יורדת", וכי "אין היגיון לחייב את הציבור בפעולות כאלה במצב הזה". הוא הוסיף: "אני חושב שאפשר לצלוח תחלואה בלי מגבלות. זה לגמרי הרצון שלנו - שהחיים ימשיכו להתנהל לצד שמירה על אוכלוסיות הסיכון. עם זאת, אני לא אומר שעטיית מסכה היא המלצה בלבד - יש חשש שבחורף הקרוב יהיה גל תחלואה משמעותי". הוא ציין כי "נשקול בצורה מקצועית האם להמליץ לכל הציבור לקבל מנת חיסון חמישית או רק לאוכלוסיות סיכון".
אתה עדיין מאמין ביעילות של הטלת סגר על אזרחים? "אני חושב שהיעילות תלויה בהיענות הציבור - בעיניי הוא יודע להקשיב לאנשי המקצוע ולהבין אילו מצבים מצריכים הטלת הגבלות ואילו לא. כרגע אנחנו עוברים גל שישי ללא הגבלות בכלל, וזו המטרה שלנו".
מה לגבי החיסונים לפעוטות בגילי חצי שנה עד 5, זו המלצה גורפת מבחינתכם? "ברגע שיש חיסון שעבר את האישורים המקובלים, וסוגיית הבטיחות היא הראשונה שנבחנה, אני חושב שחובתנו להנגיש אותו לציבור ולהביא אותו לישראל. נמליץ זאת להורים שיש להם פעוטות או ילדים עם מחלות רקע שיכולות להסתבך. עם זאת, ההמלצה תהיה מותאמת למצב התחלואה והאיום".