3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
שופטת בית המשפט העליון רות רונן קבעה היום (חמישי) כי בג"ץ יקיים דיון בעתירה שהוגשה לפסילת כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שחל בעניינו - מכיוון שלפני כארבעה חודשים הודיע שהוא "נכנס לאירוע" של המהפכה המשפטית, על אף אזהרותיה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
  • לקריאת העתירה המלאה לחצו כאן
משמעות ההחלטה היא שבבית המשפט העליון רואים מקום לדיון בעתירה, ולא דוחים אותה על הסף. על פי החלטת השופטת, הדיון יתקיים בפני הרכב שופטים בהקדם.

3 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
הזהירה את נתניהו מפני הפרת הסדר ניגוד העניינים. היועמ"שית בהרב־מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
בחודש מאי האחרון הגישו 39 חברי קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", ובראשם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, עתירה דחופה לבג"ץ באמצעות עו"ד דפנה הולץ לכנר - בדרישה להורות כי נתניהו מנוע מלהמשיך ולכהן בתפקיד ראש ממשלה. באותו חודש בית המשפט העליון דחה עתירה שביקשה לקבוע שנתניהו ביזה את בית המשפט כשאמר שהוא "נכנס לאירוע". בג"ץ קיבל בהחלטה את עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה, שאמרה גם היא שנתניהו לא ביזה את בית המשפט - על אף שהודיע שיתערב במהפכה המשפטית חרף הסדר ניגוד העניינים שעליו הוא חתום.
העתירה של "מבצר הדמוקרטיה" על הפרת הסדר ניגוד העניינים מתבססת על קביעת היועמ"שית, שהודיעה לבג"ץ במסגרת הליך ביזיון בית המשפט כי נתניהו הפר את האיסורים וההגבלות שמוטלים עליו על פי דין בשל מצב ניגוד העניינים בו הוא מצוי, וכן לאור העובדה שנתניהו הצהיר במפורש ובפומבי, במסגרת הודעתו לבג"ץ, כי בכוונתו להמשיך ולפעול תוך הפרת האיסורים שחלים עליו. בנוסף בעתירה על ביזיון בית המשפט, העליון הדגיש כי בתחום של הסדרי ניגוד עניינים חוות דעתה של היועמ"שית מחייבת את ראש הממשלה ואת חברי הממשלה כל עוד לא קבע בית המשפט אחרת.
3 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט העליון בעניין שירות לוחמות ביחידות מובחרות בצה''ל
דיון בבית המשפט העליון בעניין שירות לוחמות ביחידות מובחרות בצה''ל
העליון קבע במאי כי נתניהו לא ביזה את בית המשפט. נשיאת העליון חיות
(צילום: שלו שלום)
העותרים מזכירים בעתירה כי לפני שלוש שנים הותרה כהונתו של נתניהו בכפוף לעמידה בהגבלות הנובעות ממצב ניגוד העניינים החריג והעוצמתי, שנובע מהיותו נאשם בפלילים בעבירות חמורות שיש עמן קלון, אשר העונש בגינן, במידה שיורשע - כולל מאסר בפועל. לפיכך, לטענתם אי עמידתו בתנאי הבסיסי שעליו הותרה הכהונה מחייבת את פסילתו מלהמשיך ולכהן בתפקיד, שכן על פי הדין - הכלל האוסר הימצאות של נבחר ציבור בניגוד עניינים הוא כלל יסודי במשפט אשר לא ניתן להפר אותו.
באותו נאום במרץ אמר נתניהו כי הוא "נכנס לאירוע" והודיע שייכנס לעובי הקורה בנוגע להשגת פשרה במהפכה המשפטית. "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון", אמר אז ראש הממשלה. כחודשיים לפני אותו נאום בהרב-מיארה פנתה אליו ואמרה לו שעליו להימנע מהתערבות בשינויים במערכת המשפט בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי על רקע משפטו, כשהמשמעות היא שראש הממשלה לא יכול לעסוק גם בניסיונות לתווך בין הצדדים לצורך הגעה לפשרה.
עו"ד דפנה הולץ לכנר, שהגישה את העתירה בשם קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", מסרה: "אנו מביעים סיפוק רב מן העובדה שבית המשפט העליון מצא לנכון לדון בשאלה כבדת המשקל, האם נוכח ההפרות החמורות שמבצע נתניהו בכך שאינו מקיים את האיסורים שהוטלו עליו, בשל ניגוד העניינים החמור והעוצמתי בו הוא מצוי כנאשם בעבירות חמורות שיש עמן קלון, נדרש להורות על פסילת כהונתו בתפקיד ראש ממשלה. אנו סבורים כי זו התוצאה המתחייבת, שכן אחרת אין כל משמעות לאיסור הימצאותו של נבחר ציבור בניגוד עניינים בתפקידו".