במליאת הכנסת פרץ היום (ג') פעם נוספת עימות מילולי מכוער בין נבחרי הציבור, יום לאחר שהמשכן חגג את "יום ההולדת" ה-74 שלו. העימות בין ח"כ עופר כסיף מסיעת חד"ש-תע"ל לבין ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית אירע לאחר דיונים שנמשכו שעות ארוכות מאמש ועד שעות הבוקר המוקדמות בנוגע להצעות חוק שונות שמקדמת הקואליציה, והחל כאשר מי שניהל אותו, ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד שמשמש כסגן יו"ר הכנסת, הורה לסלק מדוכן את הנואמים את כסיף. בתיעוד מהמליאה נראה כהן ניגש לבמה ומתגרה בכסיף עם קריאות "בררה, החוצה" וצקצוקי לשון – וזה משיב לו, בשעה שהסדרנים מסלקים אותו מהדוכן, בקריאות "פשיסט" ו"זבל".
הדיונים במליאה נמשכו כאמור אל תוך הלילה, והעימות התרחש לפנות בוקר, במהלך דיון על הצעת חוק שירותי הביטחון. כשעלה לנאום התמקד כסיף במהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה, והקריא הזמנה למחאה כלשהי שבה הייתה קריאה ל"מרי אזרחי נגד ממשלת הדיקטטורה הפשיסטית העבריינית שהופכת את המדינה הזו לדיקטטורה על מלא". בעקבות זאת הורה לו ואטורי, שניהל כאמור את הדיון, לחזור בו מדבריו – בטענה כי אסור על פי התקנון לומר "פשיסטי" או לקרוא למרי אזרחי. כסיף השיב לו: "אתה לא תקבע לי מה להגיד".
4 צפייה בגלריה
עימות ב כנסת בין ח"כ עופר כסיף ל ח"כ אלמוג כהן
עימות ב כנסת בין ח"כ עופר כסיף ל ח"כ אלמוג כהן
ח"כ עופר כסיף מסולק מהדיון לפנות בוקר
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
עימות ב כנסת בין ח"כ עופר כסיף ל ח"כ אלמוג כהן
עימות ב כנסת בין ח"כ עופר כסיף ל ח"כ אלמוג כהן
העימות בין כסיף לאלמוג כהן
(צילום: ערוץ כנסת)
בתגובה לסירובו של כסיף לחזור בו מדבריו הורה ואטורי להורידו מהדוכן – ובמליאה החלה מהומה. ח"כ עאידה תומא סליאמן, חברת סיעתו של כסיף, ניגשה לקרבת הדוכן וצעקה: "למה מורידים אותו? אתה לא מכיר את התקנון, זה לא בסמכות שלך". כסיף אמר מצדו: "אתה לא תסתום לי את הפה, הוא לא מנהל ישיבה, הוא צנזור! אתה לא תעשה מה שאתה רוצה". גם אלמוג כהן ניגש כאמור לקרבת הבמה והחל לקרוא לעבר כסיף: "יאללה בררה, יאללה בררה, הביתה!". בשלב הזה הסדרנים כבר החלו להוריד בכוח את כסיף, שנשמע כאמור מסנן קריאות משלו לעבר כהן.
כהן טען שכסיף קרא לו גם "בן זונה", אבל הקללה הזו לא נשמעת בתיעוד מהמליאה. "כמה אפשר לבזות את הבית הזה?", אמר כהן. בחשבון הטוויטר שלו הצדיק את העלבונות שהטיח בכסיף, וכתב: "עם בוגדים מדברים בשפה של בהמות". מהמליאה הבוקר סולקה בהוראת ואטורי גם תומא סלימאן. "לא יגידו פה פאשיסטיים ויקראו למרי אזרחי, מי שרוצה שיתלונן לוועדת הכנסת", אמר סגן יו"ר הכנסת.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
טיבי במליאת הכנסת, ארכיון. "זכותי לדבר בערבית"
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
ח"כ ניסים ואטורי, שניהל את הדיון. "רוצים, תתלוננו לוועדה"
(צילום: אבי חי)
מוקדם יותר דרש ואטורי מח"כ נוסף מחד"ש-תע"ל, אחמד טיבי, לדבר בעברית, אחרי שזה נאם בערבית כשהתייחס לאסון רעידות האדמה בטורקיה ובסוריה. ואטורי דרש מטיבי לתרגם כל מילה שהוא אומר בערבית לעברית, ולטענתו על פי הייעוץ המשפטי התרגום צריך להיעשות על חשבון הזמן שהוקצה לו לנאום בדוכן. "אתם מוזמנים לבדוק את זה", אמר. טיבי אמר מצדו: "אני הרבה יותר ותיק ממך בכנסת, זכותי לדבר בערבית, אני גם אמרתי בעברית וגם בערבית". ח"כ גלעד קריב מהעבודה התקומם וקרא: "זה שקר! אני דיברתי עם היועצת המשפטית, היא לא הורתה על שום דבר כזה! זו חרפה, יו"ר ישיבה שמשקר לחברי הכנסת, אתה חרפה!".
מרכזת האופוזיציה, ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד, אמרה הבוקר כי תתלונן בפני יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על התנהלותו של ואטורי. "אין לי שום דבר במשותף עם ח"כ כסיף, להפך, אני מתנגדת לרוב הדברים שלו אבל שמירה על חופש הביטוי במליאה היא אבן יסוד בדמוקרטיה. ח"כ ניסים ואטורי לא יודע לנהל מליאה, לא מבין שתפקידו של היושב בראש הוא לשמור על חופש הביטוי של שני הצדדים ובעיקר על הדמוקרטיה. אפנה עוד היום ליו"ר הכנסת בעניינו", מסרה.