המשטרה פתחה היום (שלישי) בחקירה בעקבות דיווח שהתקבל בשעות הצהריים, על השחתת מספר רב של מצבות בבית העלמין הנוצרי-פרוטסטנטי, סמוך להר ציון בירושלים.
על פי התלונה של חברי הכנסייה, ביום ראשון נכנסו שני חשודים בעלי חזות יהודית - עם ציצית, פאות וכיפה - לבית הקברות הנוצרי פרוטסטנטי בהר ציון וניפצו מצבות, ובהן את המצבה של הבישוף גובאט, וכן פסלים בדמות צלב.
אירוע דומה התרחש בשנת 2013, במסגרתו נעצרו ארבעה חשודים יהודים. הכנסייה העבירה לידי המשטרה צילומי וידאו של החשודים שנכנסו לבית העלמין, בהם נראים החשודים משחיתים את המצבות. כוחות משטרה של מרחב דוד במחוז ירושלים הגיעו למקום והבחינו בנזק שנגרם, ופתחו בחקירה.
3 צפייה בגלריה
קברים שהשחטו בבית עלמין נוצרי בהר ציון
קברים שהשחטו בבית עלמין נוצרי בהר ציון
אחד מהקברים וצלב שהושחתו
(צילום: ד״ר אוליבר הרסי)
3 צפייה בגלריה
קברים שהשחטו בבית עלמין נוצרי בהר ציון
קברים שהשחטו בבית עלמין נוצרי בהר ציון
(צילום: ד״ר אוליבר הרסי)
3 צפייה בגלריה
קברים שהשחטו בבית עלמין נוצרי בהר ציון
קברים שהשחטו בבית עלמין נוצרי בהר ציון
(צילום: ד״ר אוליבר הרסי)
יסכה הרני, מומחית וחוקרת נצרות עצמאית, סיפרה ל-ynet כי "מדובר בבית קברות של נוצרים פרוטסטנטים מתחילת המאה ה-19. וקבורים בו גדולי עולם בשלל תחומים במיוחד מתחום הארכיאולוגיה. מדובר במקום אסטרטגי ומי שפגע במצבות לא מבין את הנזק שעשה - זה כמו לעשות ונדליזם בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. הפורעים נפלו על אחד האתרים ההיסטוריים הכי חשובים בעולם - זה לפגוע במקום הכי חשוב לנצרות ולא להבין את ההשלכות".
לדבריה של הרני, "האירוע עלול לייצר תקרית דיפלומטית מול מדינות, כנסיות והעולם הנוצרי בכללו. שטח בית הקברות שייך באופן רשמי לאנגליה ולגרמניה במשותף. לפני כעשור, המקרה הקודם גרם למשבר ביחסים שלנו מול גרמניה. קבורים במקום חיילים של הצבא הבריטי מכל מלחמות העולם. הקבר שהושחת זה הקבר של הבישוף סמואל גובאט, שהיה הבישוף השני של ירושלים בין השנים 1880-1846. בקבר היה פסל של פניו והוא נופץ והושחת לחלוטין”.
הרני שיתפה את תחושותיה בחשבון הפייסבוק שלה: "כמה נורא. הפסימיסטים אומרים: כמה צפוי. התמונות זורמות אלי ולמראה האבנים השבורות, המנותצות - הלב נשבר. מנותץ. ביום ראשון - כאשר חגגו את ראשיתה של שנת 2023, נכנסו שני יהודים לבית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון וחיללו כשלושים קברים. צלבים רוסקו, פנים רוטשו (של מצבת הבישוף גובאט) ולנו נותר עכשיו להחליט מה לעשות".
הרני הוסיפה: "בדיוק לפני עשור ארגנתי צעדה משער יפו למפגן סולידריות בבית הקברות המחולל בהר ציון. בדיוק אותו בית קברות. (אז) תפסו את ארבעת היהודים, שחיו בהר ציון, עקב צו הרחקה שקיבלו מיהודה ושומרון. עברו מאז עשר שנים. הפעם המצלמות אומנם קלטו את פני החשודים - נקווה שייתפסו בהקדם, אבל החילול כבר קיים. אז שוב נעמוד בבית קברות נוצרי מחולל, שוב נתנצל בפני השגרירים של בריטניה וגרמניה (שוב נסביר בפני הבישופים האנגליקנים והלותרנים שזו איננה יהדות, ושוב ננסה להרגיע סטודנטים אמריקנים של הקולג' שנמצא בצמוד), שעכשיו דואגים שיפגעו בהם. כי הדרך מוונדליזם של מתים לפגיעה בחיים אינננה מופרכת".
מארגון תג מאיר נמסר: "אנו מגנים בשאט נפש את חילול בית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון בירושלים. השחתת 30 קברים מצטרפת לתגי מחיר ופשעי שנאה רבים שבוצעו במהלך השנים בכנסיית דורמיציון, בבית הקברות של משפחת דג'אני, ובסמינר הסמוך לכנסייה האורתודוקסית. משטרת ישראל הציבה תחנה במקום, שלא מצליחה למנוע את הישנות הפשעים".