10 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
ארבעת המתמודדים לראשות לשכת עורכי הדין
(לשכת עורכי הדין, אבי מועלם, סיון פרג')
הקרב שהצליח לשלב את הזירה המשפטית עם העימותים הפוליטיים בסוגיית המהפכה המתוכננת במערכת המשפט: בששת המחוזות של לשכת עורכי הדין נפתחו הבוקר (שלישי) הקלפיות בבחירות לראשות הגוף הסטטוטורי שמייצג את העוסקים בתחום. כ-77 אלף עורכי דין זכאים להצביע בבחירות בלשכות ירושלים, תל אביב, מרכז, חיפה, צפון ודרום. הנבחר יכהן בתפקיד ארבע שנים.
על התואר יו"ר לשכת עורכי הדין מתמודדים ארבעה: אפי נוה, עמית בכר, דורון ברזילי וארקדי אליגולאשוילי. לפי ההערכות, השניים שלהם הסיכוי הטוב ביותר להיבחר הם נוה שמסומן כיקיר רצונה של הקואליציה לקדם שינויים במערכת המשפטית, ובכר שמזוהה עם האופוזיציה לנוכח התנגדותו הנחרצת למהפכה המשפטית. המנצח זקוק ליותר מ-40% מהקולות. אם אף אחד מהמועמדים לא יזכה לכך, ייערך סיבוב שני בין השניים שקיבלו את מירב הקולות בסיבוב הראשון.

10 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה מצביע בבחירות ללשכת עורכי הדין בבית ציוני אמריקה בתל אביב
אמיר אוחנה מצביע בבחירות ללשכת עורכי הדין בבית ציוני אמריקה בתל אביב
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כבר הצביע
(צילום: מוטי קמחי)

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שהצביע בתל אביב, אמר: "באתי הבוקר כבעל זכות בחירה. בעוונותיי אני גם עורך דין, להצביע לאביב סבג (יועצו של אוחנה שמתמודד ללשכה עצמה. ג"מ), הדור החדש. אנחנו רוצים רשימה רעננה, אנחנו רוצים מערכת משפט יותר מגוונת. צריך לזכור, לא ראש הלשכה בוחר את נציגי הלשכה לוועדה למינוי שופטים, אלא מועצת לשכת עורכי הדין, וזה האיש שאני רוצה שיבחר את הנציגים הראויים שיביאו מערכת משפט יותר מגוונת, שמשקפת יותר נכון את החברה הישראלית. אביב סבג, הדור החדש".
הבחירות ללשכת עורכי הדין בדרך כלל לא מעוררות עניין רב - בפעם הקודמת עמד שיעור ההצבעה על 28.4% בלבד. ואולם, הבחירות היום נערכות כאמור בסימן המהפכה המשפטית - והמלחמה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים שלשכת עורכי הדין לוקחת בה חלק פעיל. לאור בחירתה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד לוועדה כנציגת האופוזיציה, לקואליציה צפויים להיות שלושה נציגים מטעמם - שני שרים וחבר כנסת. מינוי שני נציגי הלשכה בוועדה, שנבחרים על ידי המועצה הארצית של הלשכה, יכול לספק לקואליציה את הרוב הנדרש בוועדה לבחירת נשיא בית המשפט העליון - וכל השופטים בערכאות הנמוכות.
עורכי הדין מצביעים בארבע קטגוריות - יו"ר הלשכה, רשימה למועצה הארצית, יו"ר ועד מחוזי ורשימה לוועד המחוזי. לאחר סיום הספירה, תתקיים ישיבה של ועדת הבחירות - שבה יוכרזו זהות יו"ר הלשכה ויו"ר הוועדים המחוזיים. חלק מהקלפיות ייסגרו בשעה 17:00, אך הקלפיות המרכזיות יישארו פתוחות עד השעה 20:00. התוצאות הרשמיות יתפרסמו כנראה רק מחר.
10 צפייה בגלריה
קפי לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין
קפי לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין
קלפי בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
10 צפייה בגלריה
שטלי מומעדים ברחוב
שטלי מומעדים ברחוב
המועמדים המרכזיים נוה ובכר
(צילום: דנה קופל)
10 צפייה בגלריה
תור לקפי לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין
תור לקפי לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין
תור לקלפי בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
10 צפייה בגלריה
הקלפיות לקראת הבחירות ללשכת עורכי הדין
הקלפיות לקראת הבחירות ללשכת עורכי הדין
מצביעים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
פאפרצי של אפי נוה יוצא מלשכת עורכי הדין בתל אביב ב-09.01.19
פאפרצי של אפי נוה יוצא מלשכת עורכי הדין בתל אביב ב-09.01.19
עו"ד נוה
(צילום: אבי מועלם)
עו"ד נוה, יו"ר הלשכה בעבר, נאלץ להתפטר בגלל שתי חקירות פליליות נגדו. בעת כהונתו נחשב נוה לאחד האנשים החזקים במערכת המשפט. שיתוף הפעולה של הלשכה עם שרת המשפטים דאז איילת שקד הוביל לבחירת שופטים שמרנים לבית המשפט העליון.
נוה הורשע בספטמבר בשנה שעברה בקבלת דבר במרמה בפרשת "מעברי הגבול", לאחר שהוא ובת זוגו בר כץ תועדו בנתב"ג יוצאים מהארץ ונכנסים אליה מבלי להחתים את דרכונה של כץ. בנובמבר האחרון גזר בית משפט השלום בראשון לציון על השניים חודשיים מאסר על-תנאי וקנס בסך 2,000 שקלים. נוה והפרקליטות ממתינים להכרעה בערעור שהגישו על גזר הדין. השופטים, יש לציין, הציעו לנוה למשוך את הערעור - והוא סירב.
נוה גם היה מעורב בפרשת "מין תמורת מינוי" שייחסה לו ולשופטת בית משפט השלום בנתניה בדימוס אתי כרייף התערבות לקויה בתהליך מינוי שופטים בתמורה לשוחד מיני. בסופו של דבר התיק נגד עו"ד נוה נסגר, אבל נמתחה עליו ביקורת חריפה. לפי נוה, הוא יוכל להתמודד על ראשות הלשכה כיוון שלא הושת עליו קלון, כך לפחות עד שוועדת הבחירות תכריע בסוגיה.
המתנגדים לנוה חוששים שאם הוא ייבחר מחדש לתפקיד היו"ר, הצעד הבא יהיה חבירה לשר המשפטים לוין ועבודה בשיתוף פעולה לצורך קידום המהפכה המשפטית, גם אם החקיקה תיתקל בקשיים מסוימים. נוה דוחה את הטענות, ומסביר כי לדעתו שיתוף פעולה עם הפוליטיקאים הכרחי על-מנת להביא הישגים ללשכה. עם זאת, הוא מבהיר כי הקואליציה הנוכחית לא מריצה אותו ושנעשתה לו "דמוניזציה פוליטית".
10 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
עו"ד בכר
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד בכר, שמכהן כעת כממלא-מקום היו"ר, היה בארבע השנים האחרונות ראש מחוז תל אביב בלשכה והוא שותף במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ. לפני כן הוא עבד 12 שנה במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה והיה התובע במשפטו של נוחי דנקנר.
בכר נחשב מתנגד חריף לחקיקה במתכונת הקואליציה, ואף השתתף בהפגנות נגדה. באחת ההפגנות הוא הציג כמה מעמדותיו: "אני תומך בבית משפט עצמאי, שאיננו סר למרותו של השלטון ויכול להציב גבולות לכוחו של השלטון. לבית המשפט שמורה המילה האחרונה, והשלטון חייב לציית להחלטותיו ולהגן על עצמאותו.
"היום, הממשלה מתמקדת בניסיון השתלטות על הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים פוליטיים מטעמה היא עושה זאת במהלך כפול - מצד אחד, הממשלה מנסה להעביר חקיקה שתשנה את הרכב הוועדה, ומצד שני היא מנסה להציב ראש לשכה מטעמה ודרכו לשלוח שני נציגים משלה לוועדה. לשכת עורכי הדין בראשותי לעולם לא תאפשר בחירת שופטים פוליטית ולא מקצועית".
10 צפייה בגלריה
עו"ד דורון ברזילי
עו"ד דורון ברזילי
עו"ד ברזילי
(צילום: לשכת עורכי הדין)
גם עו"ד ברזילי כיהן כראש לשכת עורכי הדין בין 2011 ל-2015. הוא עורך דין מוביל בתחום המיסים והצווארון הלבן. בנוסף, הוא חבר במועצת המוסד לבוררות, יו"ר המכון להשתלמות, יו"ר הצוות להעצמת נשים, חבר בוועדת החריגים במשרד המשפטים וחבר בנשיאות עמותת נוער שוחר משפט עברי.
בין 2005 ל-2007 כיהן ברזילי כיו"ר פורום עורכי הדין הצעירים בלשכת עורכי הדין וכיו"ר ועד העובדים של המחלקה המשפטית במשרד האוצר, אגף מס הכנסה. בין 2007 ל-2011 כיהן כיו"ר ועד מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל. כיום מכהן עו"ד ברזילי כיו"ר פורום המיסים של הלשכה, ומכהן כחבר בדירקטוריונים שונים.
לגבי המהפכה המשפטית, עו"ד ברזילי סבור שמערכת המשפט במדינת ישראל מצוינת וחזקה, ששופטיה ראויים ומקצועיים, אך זקוקים להתייעלות כדי להקל את העומס על בתי המשפט. כשכיהן כיו"ר הלשכה, העביר ברזילי את משוב השופטים, שבוטל כצעד לחיזוק אמון הציבור במערכת.
10 צפייה בגלריה
עו"ד ארקדי אליגולאשוילי
עו"ד ארקדי אליגולאשוילי
עו"ד אליגולאשוילי
עו"ד אליגולאשוילי, המתמודדד הצעיר ביותר, פעיל בלשכת עורכי הדין זה 14 שנים. כיום הוא משמש כיו"ר פורום פלילי ופורום תעבורה. הוא ניסה לקדם מאבקים בשם "דורשים הגנה לעורכי הדין" ו"צדק למתמחים בתקופת הקורונה".
הוא מצהיר כי התמודדותו בבחירות נועדה "לשקם את מעמד עורכי הדין והלשכה, להחזיר את הכבוד למקצוע, להנחיל נורמות של טוהר מידות, לדאוג לפרנסת החברים, להעניק מעטפת הגנה לעורכי הדין, לשפר את הרמה המקצועית ועוד". אליגולאשוילי מאמין שהלשכה צריכה להשמיע את קולה המקצועי בתהליכי החקיקה ולהוות גורם מאזן בין הרשויות.
בנוגע למהפכה המשפטית, לדעתו אין מקום לפוליטיזציה של הלשכה. לדבריו, מאחר שאינו משויך למחנה פוליטי או מפלגה כזאת או אחרת, הוא לא כבול לתכתיבים או לסיסמאות "בעוד או נגד" המהפכה המשפטית. בנוגע לכוונה להוציא את נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים, מציע אליגולאשוילי פתרון שלפיו לא יהיו שני נציגים מטעם הלשכה בוועדה, אך שני הקולות יישמרו באופן כזה שהמועצה הארצית של הלשכה, שכוללת 44 חברים, תצביע לגבי המועמדים לשיפוט ותדרג אותם.