סכום של יותר מ-1.49 מיליון דולר גויס בקמפיין מימון המונים בארה"ב למענו של קווין סטריקלנד, אדם שחור בן 62 שהיה בכלא במשך 43 שנה – ושוחרר בשבוע שעבר אחרי שזוכה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מיזורי קווין סטריקלנד ישב 43 שנה בכלא על רצח משולש זוכה
ארה"ב מיזורי קווין סטריקלנד ישב 43 שנה בכלא על רצח משולש זוכה
עזרה בחיים החדשים: קווין סטריקלנד, ששוחרר בשבוע שעבר
(צילום: AP)
סטריקלנד ישב בכלא בגין שלושה מעשי רצח, שבהם הורשע ב-1979. הוא טען לאורך כל הדרך כי לא היה לו קשר למעשים וכי בזמן התרחשותם, כשהיה בן 18, הוא ישב בבית וצפה בטלוויזיה.
בשבוע שעבר קבע השופט ג'יימס וולש, מבית המשפט לערעורים במיזורי, כי יש לשחרר את סטריקלנד. בפסיקתו קבע וולש כי הוצגו בפניו ראיות ברורות ומשכנעות המערערות את הביטחון של בית המשפט בצדקת הרשעתו של סטריקלנד. הוא ציין כי שום ראיה פיזית מעולם לא קשרה את סטריקלנד לזירת הפשע, וכי עדת מפתח בפרשה חזרה בה מעדותה לפני שמתה.
"סטריקלנד חוזר הביתה, אבל הוא חוזר אל מערכת שלא תיתן לו שום פיצוי על 43 השנים שאבדו לו", אמרה טרישה רוחו בושנל, מנכ"לית הארגון "פרויקט החפים מפשע של המידווסט", שניצבה ליד סטריקלנד בעת שחרורו מהכלא במיזורי. מדינת מיזורי מתירה תשלום פיצויים למי שהורשעו בשוגג רק אם זיכוים נשען על ראיית DNA, ואין זה המקרה של סטריקלנד. "זה לא צדק", אמרה.
עוד במהלך המאבק לשחרורו פתח ארגון "פרויקט החפים מפשע של המידווסט" בקמפיין גיוס תרומות לסטריקלנד. נכון להבוקר הסכום שנאסף למענו באתר GoFundMe הגיע ליותר מ-1.497 מיליון דולר. הארגון ציין בקמפיין שמכיוון שמדינת מיזורי לא תעניק פיצויים לסטריקלנד הוא זקוק לעזרה בתשלום על הוצאות בסיסיות, ובנוסף מתמודד עם בעיות בריאותיות ומתנייד בכיסא גלגלים.
חלק מהתורמים כתבו הודעות תמיכה בסטריקלנד. "אני מקווה שהעובדה שלכל כך אנשים אכפת ממך עוזרת לך ליהנות מכל יום מחדש", כתב לו אחד התורמים. "אני מנסה לדמיין שמרשיעים אותי לשווא כשאני בן 18, מכניסים אותי לכלא לכל החיים בגלל פשע שלא ביצעתי - ואז אני לא מקבל פיצויים מהמדינה שכלא אותי. אני מאחל למר סטריקלנד כל טוב לשארית חייו", כתב תורם אחר.
על ההחלטה לשחררו נודע לסטריקלנד בשעה שישב מול הטלוויזיה בכלא וצפה באופרת סבון. לדבריו האסירים סביבו החלו לצרוח עם היוודע ההחלטה. "אני לא בהכרח כועס", אמר בצאתו מהכלא, "פיתחתי רגשות שאתם לא יודעים עליהם עדיין. אושר, צער, פחד. אני מנסה להבין איך לשלב ביניהם". סטריקלנד אמר כי כעת הוא מקווה להיות מעורב במאמצים שימנעו ממה שקרה לו לקרות לאנשים אחרים, וכי מערכת המשפט הפלילי בארה"ב צריכה להיות מפורקת ומורכבת מחדש.