בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך הבוקר (רביעי) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. יריב עמיעד, חוקר בכיר בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) וראש צוות במחלקת החקירות בראשות לניירות ערך, העיד לגבי התיק שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
עמיעד נחקר תחילה על ידי עו"ד יהודית תירוש, התובעת שעומדת בראש צוות תיק 4000 בפרקליטות מיסוי וכלכלה - ולאחר מכן קיים סנגורו של נתניהו עו"ד בעז בן צור חקירה נגדית. תירוש שאלה את עמיעד על "פרשת בזק", שבמהלכה עלו בין היתר חשדות נגד מנכ"ל משרד התקשורת דאז שלמה (מומו) פילבר, מקורבו של נתניהו.
לדברי עמיעד: "החקירה הראשונה כונתה 'פרשת 170' והיא עסקה ברכישת המניות של יס על ידי בזק מחברת יורוקום של שאול אלוביץ'. החשד היה שבוצעו מניפולציות בתזרים המזומנים. התיק היה בהיקף מאוד גדול - כל המחלקה הייתה מגויסת, ובחיפושים נתפסה כמות עצומה של חומרי מחשב שהעלו חשדות לפרשיות נוספות".
סנגורם של איש העסקים אלוביץ' ואשתו איריס, עו"ד ז'ק חן, טען כי "זה תיק אחר. התקבלה החלטה במחוזי בתל אביב ובוטלו האישומים". חן התייחס בכך למשפט "תיק בזק", תיק נפרד במשפט נתניהו שבו נאשם גם אלוביץ'. לאחרונה בוטלו שני אישומים בתיק, אך המשפט עדיין מתנהל.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד שלמה פילבר בית משפט מחוזי ירושלים משפט נתניהו תיקי האלפים עד עדות
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד שלמה פילבר בית משפט מחוזי ירושלים משפט נתניהו תיקי האלפים עד עדות
"הייתה הודעה שפילבר נפגש עם נתניהו". ראש הממשלה ושלמה פילבר
(צילום: גלעד מורג, צילום: יואב דודקביץ')
עמיעד: "ממצאים נוספים העלו חשד כי שלמה פילבר המנכ"ל מנהל תקשורת צדדית סמויה מול אנשי בזק - הייתה העברת טיוטות ומסמכים פעילה מאחורי הגב של גורמי המקצוע במשרדי התקשורת, המשפטים והאוצר".
התובעת תירוש: "עד כמה החשד עסק באישור עסקת בזק-יס על ידי מר נתניהו ופילבר?"
עמיעד: "מיקוד החקירה בשלבים הראשונים עסק בספטמבר 2016 עד ינואר 2017, השר הממונה אז היה השר צחי הנגבי. היו עוד נושאים שנגעו להתנהלות של פילבר עם בזק, חשדנו שהוא מעביר להם את כל מה שקורה מאחורי הקלעים בתוך משרד התקשורת, שיש פה פעולה לטובת האינטרסים של בזק. זה העלה סימן שאלה לגבי הסיבה שפילבר פעל כפי שפעל".
תירוש: "הייתה טענה שפילבר פעל מול בזק באופן דומה להוט וחברות אחרות".
עמיעד: "בדקנו לא פעם ולא פעמיים את התכתובות שלו מול חברות אחרות. רצינו לראות אם יש העברת טיוטות, אבל גם אם היינו מוצאים כאלו זה לא היה מלבין את מה שביצע לחברת בזק".
בהמשך הוצגה הטענה של הסנגורים כי במסגרת חקירת פילבר ב-13 ביולי 2017 חקרו ברשות ניירות ערך את מעורבות ראש הממשלה נתניהו בענייני בזק לפני שניתן אישור לכך. תירוש: "האם חקרתם את נתניהו בעניין בטרם ניתן אישור לכך?"
עמיעד: "הטענה הזו משוללת יסוד. בשלב הזה נתניהו לא היה השר הממונה וכיוון החקירה היה לבדוק מה יש לבזק על פילבר ואיך היא מתמרנת אותו. כשפילבר דיבר על סביבת ראש הממשלה המשכנו לדבר על אינטרסים עסקיים ולא עשינו 'פולו אפ' למה שאמר".
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ
שאול אלוביץ
"פנה לישועה שזומן לחקירה וביקש לוודא איתו שההודעות נמחקו". שאול אלוביץ'
(צילום: יואב דודקביץ)
תירוש: "הסנגורים טענו כי הצעת לפילבר להיות עד מדינה נגד נתניהו".
עמיעד: "גם הטענה הזו משוללת יסוד. זה היה יום החקירה השני של פילבר ובשלב מסוים הוא התחיל לדבר על עלות ותועלת, הוא בירר מה הדרגה שלי. אני מבין שהוא לא מספר לי את כל האמת והמטרה שלי היא שהוא יתוודה. למה אני אומר שאין שום אחיזה לטענה לעד מדינה? הלכנו לבדוק את המניע הכלכלי שלו, גם בשלב מאוחר יותר כשהייתה לו מעורבות ישירה להעברת מסרים לוואלה לא דיברנו איתו על שום אפשרות (לגבי נתניהו). המטרה הייתה לקבל ממנו גרסה. בנייד החדש שלו כל התכתובות מול אנשי בזק נמחקו לגמרי - מדובר במסכת שיבוש מאוד רחבה".
בן צור מחה: "פילבר לא הוחשד בשיבוש". עמיעד: "הוא דיבר על סיכול מינוי של יואב גולן לסגן עורך וואלה בשל קשריו עם בן כספית. הוא העביר תמונות לאלוביץ' עבור חוברת שהוכנה לגבי הסיקור של ראש הממשלה בוואלה, הייתה המלצה שהוא נתן למישהי משרה בוואלה".
תירוש: "למה הצגת תכתובות לאלוביץ' על מעורבתו באתר וואלה בתכתובת אחת?"
עמיעד: "הייתה הודעה שפילבר נפגש עם נתניהו. אלוביץ' מסר גרסה ראשונית שהוא לא מתערב בוואלה, אבל היא הייתה שונה ב-180 מעלות ממה שאנחנו מכירים".
כשנשאל על חקירת מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה בדצמבר 2017 השיב עמיעד כי "החקירה הייתה אמורה להיות לגבי החוברת וגרסת אלוביץ', אבל ישועה סיפר מיוזמתו על מעורבות אינטנסיבית של שאול ואיריס אלוביץ' מולו עבור ראש הממשלה נתניהו ובני משפחתו".
לדבריו, "אלוביץ' פנה לישועה שזומן לחקירה וביקש לוודא איתו שההודעות נמחקו. זה בזמן שהוא נחקר ויודע שהוא נתון תחת תנאים מוגבלים. יש כאן פניות ושיבוש חקירה על ידי אלוביץ'".
3 צפייה בגלריה
יריב עמיעד בבית המשפט
יריב עמיעד בבית המשפט
יריב עמיעד. הכחיש כי ניסה לגייס את פילבר כעד מדינה
(צילום: עמית שאבי)
תירוש: "יש טענה של סנגורים שלא בדקתם ברשות של סיקור פוליטיקאים אחרים בוואלה".
עמיעד: "החשד היה לגבי מעורבות בני הזוג אלוביץ' באתר וואלה. מהתכתובות עלה כי המעורבות של אלוביץ' ואשתו הייתה במה שנוגע לסיקור אייטמים חיוביים או למנוע אייטמים שליליים על מר נתניהו ובני משפחתו. לא זיהינו מעורבות שנגעה לפוליטיקאים אחרים, בטח לא במסות האלו".
בחקירה הנגדית העלה בן צור בשנית את הטענה כי עמיעד ניסה לגייס את פילבר כעד מדינה, אך העד הכחיש והסביר פעם נוספת כי נעשה ניסיון לחלץ ממנו גרסה אמיתית.
בן צור: "בחקירה אתה עוצר את הדיון והולך להתייעץ".
עמיעד: "לא. יצאתי החוצה לאור האמירות של פילבר ושוחחתי עם בכירים. בשיחה הזו לא עלה צמד המילים 'עד מדינה' ולא דיברנו על הסדר - גם נתניהו לא עלה".
בן צור: "אלו קודים מטופשים של חוקרים - אומרים כל מילה בעולם חוץ מלהגיד 'עד מדינה'. פילבר אמר שרמזו לו על נתניהו. הבנתו שגויה?"
עמיעד: "ברור. אני לא מה יושב לו בפנים, זה חשבון שהוא עושה אצלו בראש".
בן צור המשיך לרמוז שהחוקר ניסה לגייס עדי מדינה אולם החוקר הבהיר שלא. "כשאתה אומר למומו פילבר בחקירה 'אתה רוצה לשכב על הגדר? אהלן וסהלן'", אמר בן צור והעד השיב: "נשכב על הגדר עבור בזק".
בן צור: "כשמנסים לשכנע את חפץ להיות עד מדינה אתה אומר לו 'בסוף בסוף אתה אדם של אינטרסים וזה בסדר גמור. מתי שהוא צריך לעשות את המתמטיקה, התיק נסגר מכל הכיוונים'. והנה אתה אומר לפילבר 'תעשה את המתמטיקה' למה הכוונה?".
עמיעד: "המטרה שלי להביא כל נחקר, להביא את האמת. חפץ בשלב הזה שומר על זכות השתיקה. המטרה - לספר את הסיפור".
בן צור: "ניסיתם לשכנע את איריס (אלוביץ') להיות עדת מדינה".
עמיעד: "היה ברור שאיריס לא תעבור ותדבר את הסיפור ותשנה גרסה לפני תהיה החלטה משפחתית. המטרה שלי בסוף להביא אותם לספר את האמת".
בן צור הציג קטעים נוספים בהם מדברים עמיעד ופילבר על נתניהו, ועמיעד דחה את הטענה כי החוקרים לחצו על פילבר למסור מידע על נתניהו. לדבריו, "לא פעם הוא הזכיר את נתניהו ואני חוזר איתו לחקירה". בן צור הציג גם חלק מקטע מהחקירה שבו עמיעד אומר בין היתר לפילבר: "יגידו לך היה כלום כי לא היה כלום ואין כלום" והציג את זה כרמיזה לנתניהו.
עמיעד: "אני לוקח מטבע לשון של נתניהו, שהוא מוכר, אני אומר לו אל תהיה בת יענה, יגידו לך שאתה צדיק ועושים לו עוול נוראי, אתה צריך בצורה כנה להסתכל לראיות בעיניים ולהבין מה מצבך. הוא יוצא סוף שבוע פילבר לביתו והוא צריך לעשות חשבון נפש אמיתי".
השופט בר עם: "מי יגיד לו את זה?".
עמיעד: "המקורבים שלו".
בן צור הביא ציטוט של מהחקירה של פילבר ואמר כי "כל השיחה מדברת על נתניהו, פילבר עוד פעם הוא טעה, נכון?". עמיעד השיב: "ודאי. זה החלק שלו בתוך אותו סיפור עברייני". בן צור הוסיף: "בוא נראה מי פה הסיפור העברייני", ועו"ד תירוש קמה להתנגד: "לומר לחוקר במדינת ישראל בוא נראה מה הסיפור העברייני. אני מבקשת למחות על העניין הזה".
השופטת פרידמן פלדמן נזפה בבן צור ואמרה: "אדוני יכול לחשוב מה שהוא רוצה, לשאול מה שהוא רוצה, יש את הדיבור שלו מול העד, כל עד, על הדוכן. אדוני אומר וככה זה נשאר, זה לא מתאים". אז טען בן צור כי למרות שיש אישור יועמ"ש לחקירת מעורבות ראש ממשלה באוקטובר 2017, כבר ביולי נעשו פעולות חקירה בנושא. לטענתו, "ב-4 ביולי אתם מדפיסים מהתיבה של אלוביץ' התכתבות בין ישועה לרובינשטיין ואלוביץ'".
עמיעד: "אני נחשף לכל הממצאים לקראת סוף יולי 2017. לא יודע מה הנסיבות, עלו מספר ממצאים שהיו קשורים לאייטמים. מנהל המחלקה מצא לנכון להוציא, להראות את זה לפרקליטות, להציף את זה".
בן צור הציג תמונות, בהן בני הזוג נתניהו עם קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל. "אין לזה קשר לחקירת בזק-יס", אמר. החוקר השיב: "למיטב ידעתי אנחנו העברנו את זה יחד עם תיק בזק".
בן צור: "אני מציג לך תיק, קלסר וואלה - חומר רגיש מ-2017, אני אומר לך מתויגים מספר ברקודים שנעשו ב-4 ביולי".
עמיעד: "העברנו את כל האייטמים הללו שרוצים את זה כחלק מהחומר של פילבר, אני לא הפקתי במועד הזה, אני יכול לשער מי הפיק, אבל לא יודע".
בן צור טען שהתעסקו בזה לפני אישור לחקור את נתניהו. "מישהו העתסק עם חומרים באופן משונה", הוא אמר. העד הסביר שסיווג חומרים בהקשר לשאול אלוביץ' ופילבר לגבי וואלה.
השופט שחם: "אתה מבקש חומרים באוקטובר לגבי חקירה של מר אלוביץ'?".
עמיעד: "ההתעסקות הייתה סביב החקירה של שאול אלוביץ'".
השופט שחם: "אבל החומרים הופקו ביולי".
עמיעד: "עדכנו אותי בסוף 2017 שיש ממצאים שיוצגו בפרקליטות בנושא וואלה, אני לא מתעסק בזה בפרשייה שלי".
בן צור: "יש פה המון כתבות שהחוקרים הנמרצים הפיקו ביולי. כתבות בוואלה".
עמיעד: "אין לי ידיעה. אני נחשפתי לזה ביולי 2017, העברנו את כל החומר של אותם שרשורי מייל, סיימתי את הכתבות באופן טכני. לא זוכר שהכרתי שהופיעו במוסף הארץ בכתבה של וויץ. גם בשלב הזה לא הכרתי את תוכן גידי וויץ".
בן צור: "הראנו לך שב-4 ביולי אתם מפיקים, שלא כדין בניגוד לצו חיפוש, שאין אישור של יועץ משפטי לממשלה ואותן פעולות הן לא קשורות לבזק אבל כן לנתניהו. עמוק מחוץ לאישור היועץ המשפטי לממשלה".
עמיעד: "אני חושב מצא מנהל המחלקה להדפיס את הממצאים הללו אל מול הפרקליטות. שערו בנפשכם אחרי שישועה הגיע עם כל החומרים שנה אחרי זה והיו באים אלינו והיו אומרים איך לא דיווחתם על הדברים האלו. הפרקליטות בצורה מדודה אמרה לנו לא להרחיב את החקירה לעניין הזה. החקירה הורחבה מהרגע שישיועה הגיע".
השופט בר עם: "לאדוני לא היה מעניין לדעת מכוח מה מפיקים חומר?".
עמיעד: "דווח שיש ממצאים שמעבירים לפרקליטות. אלירן אמר שהם מציפים את הממצאים לפני החקירות, היו כמה אנשים. דעתי הייתה אני חייב להגיד שלא חשבתי שיש פה אישיו בכלל. הראו לי 4 אייטמים כאלו וידעתי שהוא הולך לפרקליטות. לא גזל 10 שניות. יש כאן ממצאים שמערבים מקורבים לנתניהו בעניין סיקור".
בן צור: "לא באתם לבית משפט ואמרתם יש חשד שיש קשר לדוברי ראש ממשלה ואשתו בנושא סיקור של וואלה. ביצעתם חיפוש שלא קשור לחקירת ניירות ערך, אתם מפרים את הצו?".
עמיעד: "אוקיי. אני לא רואה מצב שמבצעים חיפוש שלא קשור בחקירה. אם בוצע חיפוש שלא במסגרת הצו מניח שכן. לעדמת הפרקליטות אין מה להעמיק עם מקרובי ראש ממשלה. האישור נגד אך ורק לנושאי פילבר. הלכנו בגבולות הגזרה בשביל הראיות בצורה מדודה שהובילה אותנו משאול אלוביץ' לישועה שהוביל לתיק 4000".
תירוש: "היום פורסמה כתבה שקוראת לפיטורי העד הקודם יואב תלם, ולהעמדתו לדין. בית המשפט צריך לדעת מה עוברים העדים ומה קורה איתם בעקבות עדותם בתיק 4000".
בן צור: "אין שליטה על עולם התקשורת, ולכן זה מיותר".
תירוש: "לא מיותר. אני חושבת שגם חבריי הסנגורים צריכים להיות אחראים לדברים שנאמרים באולם, כשהם אומרים לעדים שהם עבריינים וצריך להעמידם לדין. יש דברים שנאמרים ואז בחוץ מהדהדים את זה בצורה קיצונית".
חן: "קשה לי עם ההצגה הזו. בעת האחרונה, נושאי תפקידים בכירים כמו היועמ"ש הקודם (אביחי מנדלבליט, ג.מ) מתראיינים. גם לו יש משהו לספר לאומה על תיק 4000. צריך שיהיה סטנדרט אחד. ברמה האישית, בכל מה שקשור לדיווח לא הוגן אני מצטרף בלב שלם. יש דברים שלאף צד אין שליטה עליהם".
השופטת פלדמן: "כשמדובר בעד שצריך להעיד ויודע שזה על ראשו, יש לזה אולי גם השפעה מיידית".
בן צור: "גם לגבי עדים, הועברו מסרים לעדי מדינה - אם לא תחזרו על מה שאמרתם תועמדו לדין. אני מסכים שלא ראוי שעיתונאי יקרא לפטר בגלל עדות".
השופטת פלדמן: "אין לנו שליטה על מה שקורה בחוץ, וכאן בפנים נוכל לשמור על סגנון מאופק. שלא יצאו מכאן דברים שייעשה בהם שימוש. זה נכון לשני הצדדים".