בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך גם הבוקר (שלישי) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הדיון היום יתמקד בתיק 4000 (בזק-וואלה) ומי שעלה ישירות לחקירה נגדית הוא, היועמ"ש לשעבר של מועצת הכבלים והלוויין דודו קובסניאנו. עוד לפני הדיון הצדדים הגיעו להסכמות שעדותו במשטרה תוגש כראייה במשפט במקום שיצטרך להעיד גם בפני התביעה.
לידי ynet הגיע תמליל חקירתו במשטרה, שם הוא תיאר באריכות את התנהלות יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי-שגב, בנוגע לעסקת בזק-יס. הוא סיפר על דיון שהתקיים במרץ 2015, אז אמרה חי-שגב, שתועבר בקשה רשמית להתייעצות על יס. "בקשה כזו היא באישור השר לאחר התייעצות של המועצה", ציין בחקירתו, "הבקשה המקורית הוגשה ביולי 2014 לשר ארדן, וככל הנראה אני מבין שהנושא לא קודם עד לאותו מכתב (ב-2015, ג"מ). מבחינת המועצה לא קידמנו את הנושא".
3 צפייה בגלריה
 ד"ר יפעת בן-חי שגב
 ד"ר יפעת בן-חי שגב
סיפר על לחץ מצידה. ד"ר יפעת בן חי-שגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החוקרים שאלו אותו על סמיכות בין שליחתם של שני מכתבים בנושא, האחד נשלח על ידי הלשכה המשפטית של יס למנכ"ל משרד התקשורת דאז אבי ברגר יממה לאחר הדיון של מועצת הכבלים ב-24 במרץ 2015 והשני באותו היום נשלח מראש הממשלה נתניהו למועצת הכבלים. הוא השיב: "באותו זמן אני מבין שיש רצון של יושבת הראש לקדם את המלצת המועצה בהקדם. למיטב זכרוני הנושא לא טופל זמן רב".
לפי האישום בתיק 4000, נזכיר, בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ' בעלי בזק, התקיימו יחסי שוחד. בין היתר, נטען באישום, כי נתניהו מינה בתחילת יוני 2015 את מקורבו שלמה (מומו) פילבר למנכ"ל משרד התקשורת, לימים עד המדינה, והנחה אותו להיטיב עם אלוביץ' ולקדם את עסקת בזק-יס שהייתה שווה לאלוביץ' הון עתק. נטען כי פילבר, בין היתר, הביא לכך שהליך גיבוש המלצת מועצת הכבלים והלוויין - שמספקת חוות דעת לשר על העסקה, התבצע באופן מואץ כדי לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים לאלוביץ'.
בעדותה בבית המשפט בחודש שעבר תקפה בחריפות חי-שגב את החוקרים והפרקליטות ומנגד הפרקליטות ביקשה להכריז עליה עדה עוינת. במהלך כל עדותה היא הדגישה כי הליכי האישור של חוות הדעת של עסקת בזק-יס במועצה נעשו כדין בצורה מקצועית. לדבריה, "המלצת המועצה ניתנה כדין. חד משמעית נכון וראוי היה לאשר את עסקת המיזוג לטובת הציבור".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"ראש הממשלה עודכן שבקשתו קיבלה עדיפות גבוהה"
(צילום: יואב דודקביץ)
בחקירתו העיד היועמ"ש לשעבר למועצה כי "יפעת עדכנה את ראש הממשלה שבקשתו קיבלה עדיפות גבוהה, ויש בעיה בקידום יועץ כלכלי בנושא (שהיה דרוש לצורך גיבוש חוות הדעת במועצה, ג"מ)". הוא הסביר: "בדרך כלל מניסיוני שיש פניות בנושא משר, הנושא מקבל קדימות. בכל הליך בזק-יס הייתה דחיפות מאד גדולה לקידום הנושא מצד כל הגורמים. היה לחץ מאד גדול וכבד של יפעת לקדם אישור יועץ כלכלי, היא ניסתה לשכנע אותי ולא הסכמתי שהנושא יעלה למועצה ללא חוות דעת כלכלית".
הוא המשיך בחקירתו ואמר כי סירב "משום שברשות מינהלית, כאשר היא מקבלת החלטות, הן צריכות להיות על בסיס ניתוח ומסד נתונים. להבנתי היה חשוב ליפעת להעביר החלטת מועצה עד ל-25-24 ביוני 2015 (המועד הדרוש לאלוביץ', ג"מ). ב-17 ביוני אושרו יועצים כלכליים ואלו לוחות זמנים מאד צפופים, תוך פחות משבוע לספק חוות דעת. נראה לי לו"ז צפוף מאוד".
לדברי קובסניאנו, "המלצת המועצה יצאה לשר התקשורת והשר חתם על האישור ללא אותם תנאים של משרד התקשורת. לא הבנתי מה קרה בפרק הזמן שהביא לביטול התנאים". הוא הדגיש: "לא ידוע לי אם הופעלו על יפעת לחצים". העד אף רשם תרשומות לעצמו באותם מועדים.
ב-16 ביוני 2015 למשל, יממה לפני אישור היועצים הכלכליים, רשם: "שר התקשורת נחוש בטרם יפוג מועד העסקה להביאה לאישור. לאורך כל השיחה הייתה לי תחושה שיפעת מנסה להוציא ממני אישור לקבל החלטה ללא הסתייעות בחוות דעת כלכלית". גם ברענון עד בפרקליטות סיפר כי ביצע את התרשומות בזמן אמת כי חש שהוא נמצא תחת לחץ בלתי סביר מחי-שגב.
בחקירה הנגדית אמר ליועמ"ש המועצה לשעבר עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו כי הוא כתב מסמך אותו הביא לחקירה על "מספר פגישות עם נציגי יס, חלקן עם נציגי חברת הייעוץ הכלכלית, לרבות פגישה אחת עם מנכלית חברת בזק". הוא השיב בחיוב ואמר כי אין פרוטוקולים לפגישות המדוברות. "יכול להיות שהיו פגישות בינינו שנרשמו סיכומים, אבל ככל שזכור לי לא היו תרשומות".
בן צור אמר לו כי "אנחנו יודעים שיש פגישות וחלופת מסמכים במשך מספר חודשים", בניסיון להוכיח כי מדובר היה בהליך ארוך, אך יועמ"ש מועצת הכבלים השיב: "זה היה תהליך יחסית מהיר לאישור כלכלי של מיזוג כזה".
אחריו עלתה להעיד היום יעל מלם יפה, מהלשכה המשפטית של משרד התקשורת. בחקירה הראשית התייצב מולה עו"ד אסף עיסוק מפרקליטות מיסוי וכלכלה. הוא שאל אותה מה הייתה עמדת המשרד בנוגע לעסקת המיזוג - והיא אמרה כי "הדעה הייתה שהשירות של הטלפוניה הסיטונאית הוא השירות המועדף. אני זוכרת שעלה צורך בשירות טלפוניה. העמדה שהוביל מנכ"ל המשרד שיהיה שירות לשוק מאשר שלא יינתן בכלל".
פורסם לראשונה: 08:44, 17.01.23