סערה במערכת הפוליטית בעקבות האיגרת בת 28 העמודים שפרסם ראש הממשלה נפתלי בנט, בניסיון להשאיר בחיים את ממשלתו, ועל רקע האיום של שר המשפטים גדעון סער, לפיו מי שלא מצביע בעד תקנות יהודה ושומרון מפרק למעשה את הממשלה.
באיגרת, שהופנתה ל"רוב הציוני הדומם", מתח בנט ביקורת מרומזת על יו"ר תקווה חדשה סער וכתב כי עם הקמת הממשלה "קבענו כלל - אף אחד לא נדרש להיפרד מדעותיו וערכיו, אך כולם נדרשים להניח בצד מחלוקות פוליטיות ולהתמקד בשיפור חיי האזרחים. כולם נדרשים להתפשר. מה שעומד על הפרק הוא המשך תפקודה של מדינת ישראל אל מול הידרדרות לכאוס, לסגידת היחיד, להתפרקות פנימית שתחזיר אותנו לחולשה חיצונית. מה שחווינו לפני שנה. מי שיתנהל בצורה חסרת אחריות, הציבור כולו יבוא עמו חשבון".
6 צפייה בגלריה
איגרת מנפתלי בנט לאזרחי ישראל
איגרת מנפתלי בנט לאזרחי ישראל
האיגרת של בנט
(צילום: אריאל זנדברג)
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט: "נתניהו הראה לי עם היד שלו מעין כטב"ם מעופף"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החלק המרכזי של האיגרת, שבה בנט מנה גם את הישגי ממשלתו, הוקדש למתקפה על האופוזיציה - ובעיקר על יו"ר הליכוד וראש הממשלה שעבר, בנימין נתניהו. בין היתר אמר בנט כי נתניהו, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', ח"כ איתמר בן גביר ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מפעילים "מכונת רעל רועשת קטלנית, שמפעילה אלימות, סחטנות ומסה של 'פייק ניוז'", טען כי נתניהו הבטיח כי אם לא ייכנס לממשלתו יפעיל נגדו "צבא כטב"מים", וצירף סרטון שמתאר את ההסתה שעמה מתמודדים חברי הממשלה.
בתגובה לאיגרת אמרו בליכוד כי "השקרים של בנט לא יכולים להסתיר את העובדה שהוא העביר את השליטה במדינה למנסור עבאס, אחמד טיבי ולחבריהם תומכי הטרור. מחירי הדלק, המזון והדיור שוברים שיאים, בנט ולפיד לא עושים כלום, חוץ מלשלם מדי שבוע מיליארדים לרע"מ, למשותפת ולזועבי - רק כדי להמשיך לשבת על הכיסא. אזרחי ישראל היקרים, נעשה הכול כדי להפיל את ממשלת החולשה והמחדל, ולהקים בהקדם ממשלה ציונית חזקה, שתדאג לביטחונם ורווחתם של כל אזרחי ישראל".
במפלגת הציונות הדתית הגיבו: "גם שקר שחוזרים עליו אלף פעמים בעשרים עמודים לא הופך לאמת. בנט הונה, רימה ושיקר לכל אורך הדרך והוא ממשיך לעשות את זה באיגרת שמהללת ממשלה שמחרימה יותר מחצי מהעם ומציגה אותו כקדוש מעונה תוך שהוא מסית נגד הימין, מכפיש את הציונות הדתית וקורא לשמאל לצאת למלחמת אחים. אבל לא תהיה מלחמת אחים חלילה. העם הזה מאוחד בסלידתו מבנט וממעשיו ולכן 'הרוב הדומם' שהוא מדבר עליו בקושי מעביר אותו את אחוז החסימה".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
בנט רומז למחלוקת עם סער: "הכלל שקבענו - כולם חייבים להתפשר"
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו. הליכוד: "בנט משלם מיליארדים לרע"מ, למשותפת ולזועבי - רק כדי להמשיך לשבת על הכיסא"
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, הגיב: "רק לפני שבועיים חמאס ניסה לרצוח אותי, לפני יומיים טיבי וחבריו ניסו לפגוע בי בכנסת. נפתלי, מילים יכולות להרוג. זה שרימית, שיקרת, הונית, בגדת בבוחרים שלך, זה דבר אחד. אבל זה שכרגע אתה מסית לא רק נגדי ונגד חבריי, אלא נגד ציבור רחב ונאמן למדינת ישראל. זה ביזיון".
בנט הודה באיגרת כי היה מעדיף להגיע לראשות הממשלה בדרך אחרת: "בעולם מתוקן, ראש ממשלה עומד בראש מפלגה גדולה. אבל ידעתי שזו הדרך היחידה לחלץ את ישראל מהתהום, ועדיין לשמור על הערכים והאינטרסים התואמים את השקפתי הלאומית. ידעתי שאם אקים את הממשלה, מכונת רעל אדירה תופעל נגדי, נגד משפחתי ונגד חברי סיעתי. איך ידעתי? כי נתניהו אמר לי - 'אם לא תצטרף אליי לבחירות אני אפעיל נגדך צבא של כטב"מים'. הראה לי עם היד שלו מעין כטב"ם מעופף. כוונתו הייתה שהוא ירתום את ערוץ 20 (כיום 14), את גלי ישראל, את השופרות שלו, הצייצנים, המפגינים בתשלום, המתפרעים, 'מכוני הסקרים' שלו, ובעצם – את כל מכונת הרעל שהוא בנה משך שנים רבות".
"ייאמר לזכותו של נתניהו, שאכן הוא הפעיל את מכונת הרעל שלו בכל העוצמה, כפי שהבטיח", הוסיף ראש הממשלה. "עוד בטרם הקמת הממשלה, צבא של מפגינים בתשלום מטעמם של נתניהו וסמוטריץ' הגיע לבתיהם של איילת שקד, עידית סילמן, ניר אורבך, ושאר חברי מפלגתי. עידית ושמוליק סילמן סיפרו לי שאנשי סמוטריץ' רדפו את ילדיהם בתנועת הנוער, בבתי הספר. עידית הראתה לי סרט של רכב עם רמקולים רודף אחרי רכבה באוטוסטרדה, וסיפרה לי על קללות שכל מיני רבנים הטילו עליהם".
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
בן גביר וסמוטריץ': "גם שקר שחוזרים עליו אלף פעמים בעשרים עמודים לא הופך לאמת"
(צילום: עמית שאבי )
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ סילמן. בנט: "בתוך ליבה היא מבינה את גודל הנזק אם תוביל אותנו שוב לכאוס"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"לצערי, מכונת השנאה והאיומים הצליחה להביא את עידית לנקודת שבירה, וכעת היא שבויה בידי המכונה, בידי אותם אנשים בדיוק אשר הרסו את חייה, ששלחו אנשים לאיים על ילדיה, ששברו את נפשה", כתב בנט על יו"ר הקואליציה עד לפני חודשיים, שבפרישתה הובילה לכך שממשלת בנט איבדה את הרוב. "זה עצוב מאוד. זה ניצחון הרוע על הטוב. אין לי ספק שבתוך ליבה עידית מבינה את גודל הנזק הביטחוני, הכלכלי והחברתי שהיא עלולה להמיט על מדינת ישראל, אם תוביל אותנו שוב לכאוס ותמסור את המדינה לידיים של אלו שריסקו את נפשה".
באיגרת כינה בנט את יו"ר רע"מ מנסור עבאס "מנהיג פוליטי אמיץ שמנסה להביא את החברה הערבית למקום טוב יותר. בעניין מנסור, מגיע דווקא קרדיט לנתניהו. הוא אמר לי, כנראה בצדק: 'מנסור מנהיג אמיץ. צריך לחזק אותו ולשתף איתו פעולה'. אני מסכים. למדינת ישראל יש אינטרס לאומי גדול שתצליח דרכו של עבאס - דרך של שלום ושיתוף פעולה, ולא של איימן עודה – דרך של קיצוניות ולאומנות. יריבינו הפוליטיים טוענים שבגלל שיתוף הפעולה של הממשלה עם עבאס האויב מרים ראש. זהו שקר. האויב הרים ראש באירועי 'שומר החומות', שקדמו להקמת הממשלה".
בסיכום האיגרת כתב בנט מה הוא מצפה מאותו "רוב ציוני דומם" לעשות: "לא להותיר אותנו לבד בזירה. להשמיע קול. להפיץ את הבשורה שלנו - שאנשים הגונים, עם דעות שונות, שאוהבים את המדינה יכולים לשבת יחד ולפעול לטובתה. לספר שעברנו מעידן 'אני' לעידן 'אנחנו'. לשתף את המכתב הזה ודומיו. לארגן משמרות תמיכה ו'בעד' מול בתי ח"כים. להירשם אצלנו לפעילות של הפגנות תמיכה, טלפונים, התנדבות. לא להשאיר את הזירה למכונת השקר. לא מספיק לגשת אליי ולומר לי: 'תהיה חזק. אל תוותר'. תפעלו. ברשתות. בשטח. בכל מקום".