2 צפייה בגלריה
עובד נפל מגובה של חמש קומות באתר בנייה
עובד נפל מגובה של חמש קומות באתר בנייה
מאי 2020: זירת תאונת העבודה באור עקיבא
(צילום: דוברות איחוד והצלה)
שרשרת ליקויים נמצאו בטיפול פרקליטות המדינה בתיק תאונת עבודה שבה מצא את מותו עובד זר ממולדובה. כך קובע נציב התלונות על פרקליטים, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין.
איוון גורגוק (30), אזרח מולדובה, נהרג בנפילה מגובה באתר הבנייה "חלומות אור ים" באור עקיבא, שנוהל על-ידי חברת "אשטרום". המשטרה פתחה בחקירה בחשד לגרימת מוות ברשלנות, ובתום החקירה הועבר התיק לפרקליטות מחוז חיפה.
במסגרת תלונה שהוגשה לנציבות התלונות על-ידי עורכת דין מטעם משפחת המנוח, נטען כי פרקליטות המחוז שטיפלה בתיק לא השיבה לפניות של המשפחה לקבלת מידע על אודות סטטוס הטיפול בתיק במשך תקופה שנמשכה קרוב לשלוש שנים. עוד נטען כי המשפחה לא קיבלה מענה בנושא למרות פניות חוזרות ונשנות לקבל מידע כלשהו בנוגע לתיק חקירת מותו של יקירם.
בתום בדיקת התלונה וקבלת מענה מהפרקליטות, קבע הנציב פינקלשטיין בהחלטתו כי התלונה מוצדקת, וכי תיק החקירה אכן המתין במשרדי הפרקליטות להחלטה האם להגיש בו כתב אישום קרוב לשלוש שנים, כאשר לא ברור אילו פעולות, אם בכלל, ננקטו בו לאורך תקופה זו, לצורך קידומו.
2 צפייה בגלריה
מנחם פינקלשטיין
מנחם פינקלשטיין
השופט פינקלשטיין
(צילום: יאיר שגיא)
"לא ניתן להימנע מן הרושם, כי התיק היה מצוי על שולחנות הפרקליטות למשך כל התקופה שהוקצבה מראש על פי ההנחיה לטיפול בו, ואף למעלה מכך", כותב הנציב. "עומסי העבודה שפורטו בפני הנציבות כסיבה חלקית לשיהוי האמור שנפל בטיפול בתיק, אינם מניחים את הדעת בעניין זה".
בעניין זה הוסיף השופט פינקלשטיין כי הנציבות הדגישה לא פעם בהחלטותיה את החשיבות בקידום הטיפול בהליכים פליליים, ואין לאפשר הותרת תיקים הממתינים להחלטה בעניינם מבלי שנעשה מאמץ סביר לקדם את הטיפול בהם.
במסגרת בירור התלונה, עלה כי הפרקליטות ביקשה להאריך את תקופת הטיפול בתיק פעמיים למשך שישה חודשים בכל פעם, כאשר ההארכה השנייה נעשתה בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה שמחייבת את אישורו של פרקליט המחוז לכך, ולמעשה ניתנה בדיעבד על ידי פרקליטת המחוז.
בנסיבות אלו, קבע הנציב, נפל פגם באופן טיפולה של פרקליטות המחוז בתיק זה, תוך חריגה משמעותית מפרקי הזמן הקצובים לטיפול בו ומהוראות ההנחיה הרלוונטיות לעניין, לפיהן על התביעה לגבש החלטה סופית בתוך 18 חודשים מיום הגעת התיק למחלקה.
"במקרה שלפנינו, לא רק שהפרקליטות לא עמדה בקשר יזום עם משפחת המנוח כאמור, אלא שאף פניותיה של המשפחה לא נענו על-ידי הפרקליטות באופן ראוי, וזאת למרות התחייבותה של הפרקליטות לעדכן את המשפחה בהתאם לשלבי הטיפול בתיק", כתב הנציב פינקלשטיין.
הוא הוסיף: "בירור התלונה העלה כי משפחת המנוח לא קיבלה כל עדכון על אודות סטטוס הטיפול בתיק עד להודעה על החלטת הפרקליטות לסגור אותו, בחלוף כשנתיים וחצי תמימות. אין לקבל מצב דברים זה, משמדובר בהליך שהתמשך זמן רב, באופן שהותיר את משפחת המנוח באפלה תקופה ממושכת וארוכה, ואף יכול שפגע במיצוי זכויותיה במישור האזרחי".