כתבת ynet לענייני העולם הערבי, ליאור בן ארי, מסכמת את השבוע ועושה סדר בכל מה שצריך לדעת באזור. והפעם - הסחר הימי הבינלאומי שהפך לבן ערובה בידיהם של המורדים החות'ים. צפו בפינה "יא אללה" ב-ynet Live:

המורדים החות'ים, עושי דברם של איראן בתימן, קיבלו החלטה סמוך לפרוץ המלחמה לפתוח חזית נוספת בנתיבי השיט הבינלאומיים - אליה נגררו מדינות רבות, שספינותיהן ספגו אש ממתקפות החות'ים בים האדום. הלחימה באזור עלתה שלב בשבוע שעבר, כשקואליציה צבאית בהובלת ארצות הברית ביצעה תקיפות נגד אתרים צבאיים של החות'ים בשטח תימן.
עם זאת, נראה שבינתיים החות'ים ממשיכים בשלהם - ועל אף המתקפות המשיכו לקחת אחריות על שורת תקיפות של ספינות. רק אתמול דובר הצבא החות'י יחיא סריע הודיע כי המורדים תקפו "באמצעות טילים ימיים" ספינה שהייתה בדרכה לישראל - ולא נענתה לקריאות האזהרה שקיבלה. אם כן, נראה שהזירה התימנית תמשיך להעסיק את ישראל והעולם בזמן הקרוב, במיוחד לאור השפעתה על הכלכלה העולמית.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30

החות'ים תוקפים - וההפלגות מתארכות

באב אל-מנדב, מיצר השוכן בין תימן לבין המדיניות ג'יבוטי ואריתריאה שבאפריקה, מחבר למעשה בין שני חלקי כדור הארץ ומאפשר לספינות עמוסות סחורות שמגיעות מאסיה ואפריקה להגיע לאזור הים התיכון ומשם גם לאמריקה. בשל האיום הביטחוני באזור, ספינות רבות כבר עושות את החלופה לארוכה מעבר במיצר - הקפה של כל יבשת אפריקה - מה שמאריך את ההפלגה בימים רבים ומייקר את כל התהליך.
5 צפייה בגלריה
סחר ימי  מפרץ באב אל מנדב
סחר ימי  מפרץ באב אל מנדב
תרשים של השיט דרך מיצר באב אל-מנדב
לפני התקיפה הראשונה של ארה"ב ושותפותיה בתימן בשבוע שעבר, אישרה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה המגנה את פעולות החות'ים בים האדום ודורשת מהם לעצור מיידית את התקיפות שמכוונות לספינות המסחר.
חבר המועצה המדינית העליונה של החות'ים מוחמד עלי אל-חות'י כינה את החלטת האו"ם "משחק מדיני" וגורמים חות'ים המשיכו לאיים ולהבהיר כי ימשיכו לתקוף ספינות ישראליות או כאלה הפונות לישראל וכי המבצעים שלהם "מוצלחים ופוגעים בכלכלת ישראל".
5 צפייה בגלריה
תימן מניפים את תמונת מנהיג ה חות'ים החות'ים עבד אל מאליכ אל חות'י
תימן מניפים את תמונת מנהיג ה חות'ים החות'ים עבד אל מאליכ אל חות'י
מפגינים מניפים את כרזת מנהיג החות'ים עבד אל-מליכ אל-חות'י. טען כי ישראל סופגת אבידות כלכליות משמעותיות
(צילום: רויטרס / Khaled Abdullah)
לטענת עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן, המטרה שלהם הושגה וישראל סופגת אבדות כלכליות משמעותיות. עם זאת, חשוב לזכור כי הפגיעה בביטחון השיט בבאב אל-מנדב לא משפיעה רק על ישראל.

מצרים נאלצה להודות: גם השיט בתעלת סואץ נפגע

ספינות רבות ששטות דרך מיצר באב אל-מנדב ממשיכות גם לתעלת סואץ - שמהווה גם פרויקט לאומי חשוב ומקור הכנסה משמעותי מאוד למצרים. אתמול אף פורסמה בדף הפייסבוק של רשות תעלת סואץ תמונתו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה עם מנכ"ל קווי ספנות בינלאומיים של צרפת - מה שמדגיש את חשיבות הסוגיה למדינה. בין יוני 2022 ליוני 2023, התעלה שברה שיא הכנסות של 9.4 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
 נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי פגישה מנכ"ל קו קווי ספנות צרפתי
 נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי פגישה מנכ"ל קו קווי ספנות צרפתי
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה עם מנכ"ל קו קווי ספנות צרפתי. תעלת סואץ קריטית למצרים
(צילום: מתוך הפייסבוק של רשות תעלת סואץ)
אולם, מצרים טענה בחודשים האחרונים כי האירועים בים האדום לא משפיעים בצורה משמעותית על התעלה ועל הכלכלה המצרית. מצרים גם בחרה שלא להצטרף לקואליציה הבינלאומית נגד החות'ים, ששיבחו אותה על כך.
ב-17 בדצמבר, יו"ר רשות תעלת סואץ אוסמה רביע פרסם הודעה מרגיעה, לפיה התנועה בתעלה סדירה. הוא הוסיף כי מאז 19 בנובמבר רק 55 מתוך 2,128 בחרו להפליג דרך הנתיב הארוך יותר של כף התקווה הטובה.
5 צפייה בגלריה
סחר ימי  מפרץ באב אל מנדב
סחר ימי  מפרץ באב אל מנדב
איור של השיט בתעלת סואץ. יו"ר רשות התעלה הודה בירידה של כ-40% בהכנסות בתחילת השנה
אולם, בימים האחרונים רביע החל להתבטא באופן שונה - ואף הודה בירידה של כ-40% בהכנסות התעלה בין 1 ל-11 בינואר, בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה. האמירות האחרונות של רביע המצביעות על פגיעה כלכלית בהכנסות מהתעלה העלו שאלות במצרים, לאור העובדה שהמספרים קפצו משמעותית בזמן קצר של שלושה שבועות. אחד המבקרים הוא העיתונאי אוסמה ג'אוויש, שפרסם סרטון בו טען כי רביע צריך היה לשתף את הציבור מלכתחילה בבעיה, במקום להוציא הודעות מרגיעות שלא משקפות את המצב האמיתי.