שני המחבלים שעומדים מאחורי הפיגוע בחדרה אמש (ראשון) הם בני דודים מאום אל פחם, אחד מהם הואשם ב-2016 בניסיון הצטרפות לדאעש. במערכת הביטחון מעריכים כי מדובר באיברהים ואיימן אגבריה - ערבים אזרחי ישראל. כוחות משטרה ומג"ב פועלים באזור אום אל פחם בעקבות הפיגוע, בהם יחידות מיוחדות ומסוקים רבים. המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיעו לזירה. שני ישראלים נרצחו בפיגוע הירי בחדרה וארבעה נוספים נפצעו, בהם אחת במצב קשה. צוות מד"א פינה את הפצועים לבית החולים הלל יפה בעיר.
קרוביהם של שני המחבלים אמרו כי "לא ידענו שהם תכננו פיגוע. הם התנהגו כרגיל, כולם מופתעים. שמענו מאנשים על הפיגוע". אחמד אגבאריה, אביו של איימן, אמר כי בנו שהה רוב הזמן בחדרו או בעבודה. "לא הרגשנו שהוא מתכנן לנסוע לחדרה ולהשתמש בירי", אמר האב, שהוסיף כי בזמן הפיגוע "שידרתי משחק כדורגל של פועל אום אל פחם ולא האמנתי כשהתקשרו אליי לעדכן אותי. אנחנו בהלם".
אמש הגיעו מבקרים רבים לבית משפחת המחבלים באום אל פחם. חלקם גינו את הפיגוע, אחרים בירכו. "רבים אמרו שלא היה צריך לעשות מעשה כזה. חבל שהגיעו לנקודה זו", אמרו חלק מהנוכחים. אחרים אמרו כי הם "שמחים על המעשה. זה מסר לממשלה הגזענית הזו, על הנטיעות בנגב, הריסת בתים ביישובים הערביים ומה שמתרחש בשייח ג'ראח".
8 צפייה בגלריה
איברהים אגבריה ואיימן אגבאריה
איברהים אגבריה ואיימן אגבאריה
המחבלים - בני דודים מאום אל פחם. איברהים ואיימן אגבריה
8 צפייה בגלריה
הנשקים של המחבלים
הנשקים של המחבלים
התחמושת של המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
מבקרים בבית המחבלים באום אל פחם
מבקרים בבית המחבלים באום אל פחם
מבקרים בבית המחבלים באום אל פחם
8 צפייה בגלריה
מבקרים בבית המחבלים באום אל פחם
מבקרים בבית המחבלים באום אל פחם
מבקרים בבית המחבלים באום אל פחם
מחקירה ראשונית של הפיגוע עולה כי שני המחבלים הגיעו לרחוב הרברט סמואל בחדרה, וירו לעבר שלושה ישראלים שהיו בתחנת האוטובוס, שניים מהם נהרגו והשלישית נפצעה באורח קשה. המחבלים המשיכו בירי ללא הפסקה, בין היתר לעבר רוכב אופניים שעבר באזור.
לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב שישבו במסעדה סמוכה שמעו את היריות, רצו למקום וחיסלו את המחבלים. שניים מהמסתערבים נפצעו באורח קל עד בינוני.

8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: גיל נחושתן)
ראש הממשלה נפתלי בנט הגיע לתחנת המשטרה בחדרה ושוחח עם אחד מלוחמי הימ"ס שחיסל את המחבלים. במקביל מתקיימת הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, המפכ"ל קובי שבתאי, ראש שב"כ רונן בר, מפקד מג"ב וגורמים נוספים. עימות חריג נרשם בין יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, לשר בר-לב. "תתבייש, אתה השר הכי שמאלן ונתנו לך להיות שר לביטחון פנים, איך אתה לא מתבייש?", אמר בן גביר לשר בר-לב שהשיב לו: "אני לא מתבייש, אתה אפס. אתה גורם לדברים נוראיים פה במדינה".

עוד קודם לכן, שר הביטחון בני גנץ ערך בעקבות ההסלמה דיון מיוחד בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש שב"כ, המפכ"ל וראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה. גנץ מסר כי "‏צה"ל וכלל כוחות הביטחון פרוסים ודרוכים עם כלל האמצעים כדי להשיב את השקט ולשמור על ביטחון אזרחי ישראל בכל מקום ובכל זירה. נפעל בתקיפות כנגד הטרור והטרוריסטים, ונקדם את המשך התגבור של הכוחות בשטח". בעקבות ההסלמה, צה"ל החליט להקפיץ גדודי תגבור לאוגדת איו"ש.
הפיגוע נערך בצל הפסגה המדינית שנערכת בנגב, בהשתתפות שרי החוץ של מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וארצות הברית. שר החוץ יאיר לפיד עדכן את השרים בפרטי הפיגוע, וכל שרי החוץ גינו את הפיגוע וביקשו לשלוח תנחומים למשפחות ואיחולי החלמה לפצועים.

יו"ר רע"מ גינה, גם הרשימה המשותפת: "פשע נתעב"

בדומה לשעות שאחרי הפיגוע בבאר שבע בשבוע שעבר, גם הפעם הנציגים הערביים בכנסת גינו את הפיגוע הרצחני. יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, כינה את פיגוע הירי "פשע נתעב", וציין כי "מדובר בטרור דאעשי נתעב שאינו מייצג את החברה הערבית בישראל". לדבריו, "החברה הערבית מחפשת חיים בכבוד במסגרת שלטון החוק, ובמסגרת מערכת ערכים המכבדת ומקדשת חיי אדם, חיים משותפים ערבי ויהודי, וערכי שלום וסובלנות". הוא שלח תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחל החלמה מהירה לפצועים.
8 צפייה בגלריה
איימן עודה מנסור עבאס
איימן עודה מנסור עבאס
"עשבים שוטים". עבאס ועודה גינו את הפיגוע
(צילום: AFP, מוטי קמחי)
עבאס קרא "לכל המנהיגים הפוליטיים, הדתיים והחינוכיים בחברה הערבית, לעבוד ביחד כדי לקבוע את הצעדים המעשיים שיש לנקוט כדי להתמודד עם האתגר של פושעים שהם עשבים שוטים בחברה הערבית".
בהודעה מטעם הרשימה המשותפת בכנסת נכתב כי "הפיגוע הרצחני היום בחדרה הוא פשע מזעזע". לדבריהם, "אין ולא יכולה להיות שום הצדקה לפגיעה באזרחים. אין למעשים אלו שום קשר למאבק הפוליטי שהציבור הערבי מנהל למען זכויותיו. אין זו דרכו וגם לא תהיה. הציבור הערבי רחוק מדאעש ומשנתו הרדיקלית והמסוכנת והוא הוקיע משנה זו מזה שנים רבות. בשעות קשות אלה אנו קוראים לציבור, ערבים ויהודים, לנהוג באחריות".
פורסם לראשונה: 22:11, 27.03.22