יפן וארה"ב פרסמו הערב (שבת) אזהרות צונאמי, בעקבות התפרצות הר הגעש התת-ימי בדרום האוקיינוס השקט - סמוך למדינות האיים טונגה ופיג'י. שירות החיזוי המטאורולוגי של יפן הודיע הערב שגלי צונאמי הגיעו לחופי המדינה, והזהיר שלאיי אמאמי בדרום המדינה צפויים להגיע גלים בגובה של עד שלושה מטר. קודם לכן דווח באזור על גלים בגובה של יותר ממטר.
התרעות הצונאמי בארה"ב פורסמו במדינות שנמצאות לאורך החוף המערבי, וכן באלסקה ובהוואי. ההתרעות הן על גלים בגובה של מטר לכל היותר שיגיעו לחופים, ובשלב זה אין חשש להצפות. התושבים באותם אזורים התבקשו להתרחק מהחופים, ולעקוב אחרי הנחיות שירותי החירום.
5 צפייה בגלריה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
תיעוד ההתפרצות מהלוויין
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
(צילום: EPA)
לפי דיווחים בארה"ב גלי הצונאמי הגיעו לחופי הוואי, וגרמו ל"הצפות קלות" שם. הרשויות בהוואי דיווחו על גלים בגובה של 50 עד 80 ס"מ שהגיעו לחופים. "אנחנו חשים הקלה מכך שלא דווח על נזק, אלא רק על הצפות קלות ברחבי האיים", נמסר בהודעת המרכז לאזהרות צונאמי של הוואי.
לחופי מונטריי שבקליפורניה הגיעו גלים בגובה של 20 ס"מ. חופים ורציפים נסגרו בדרום קליפורניה כאמצעי זהירות, אך שירות החיזוי הלאומי של ארה"ב הדגיש שאין חשש להצפות.
בנמל סנטה קרוז שבקליפורניה התאסף קהל לצפות בגלים, שטלטלו קלות את הסירות שהיו קשורות לרציפים. עד כה אין דיווחים על נזק בנמל או במוקדים אחרים בארה"ב. לשם השוואה, ב-2011 - אחרי רעידת האדמה והצונאמי ביפן הגלים שהגיעו לנמל סנטה קרוז גרמו לנזק שמוערך ב-20 מיליון דולר.
5 צפייה בגלריה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
גלי הצונאמי בטונגה
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
צונאמי בפיג'י ובטונגה
(מתוך טוויטר)
הר הגעש התת-ימי שהתפרץ, הונגה טונגה, ממוקם כ-30 ק"מ דרומית לאי פונואפו ששייך לטונגה. ההתפרצות נמשכה כשמונה דקות. אחריה דווח על גלי צונאמי בבירת טונגה (נוקואלופה), שנמצאת במרחק של 65 ק"מ מהר הגעש, ועל ענן אפר בגובה של 20 ק"מ. בתים בטונגה כוסו באפר, ומבנים אחרים הוצפו. היקף הנזק טרם ידוע, מכיוון שאחרי ההתפרצות נותקו אזורים רבים מחשמל.
בעיר הבירה של טונגה דווח על גל צונאמי בגובה של 1.2 מטר. מלך טונגה, טופו השישי, פונה מארמונו בעיר נוקואלופה והועבר על-ידי המשטרה לווילה שרחוקה מקו החוף. אישה מקומית סיפרה שהיא הייתה בביתה, ועמדה לאכול ארוחת ערב, כשהר הגעש התפרץ וביתה נשטף במים. "זה היה חזק. האדמה רעדה, הבית שלנו רעד. זה הגיע בגלים. אחי חשב שפצצות מתפוצצות לידינו", סיפרה.
פיג'י פרסמה היום אזהרת צונאמי בעקבות התפרצות הונגה טונגה, וקראה לאזרחיה להתרחק מהחופים. אזהרות צונאמי פורסמו גם בסמואה האמריקנית, ניו זילנד, ונואטו, צ'ילה ואוסטרליה.