נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס היום לגל המחאה חסר התקדים בבלארוס, שם המונים מפגינים נגד שלטונו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. טראמפ אמר שהוא רוצה לשוחח "בזמן המתאים" עם רוסיה על המצב בבלארוס. הוא התייצב לצד המפגינים ואמר שלא נראה שהם אלימים.
המפגינים בבלארוס מאשימים את לוקשנקו, שמכונה "הדיקטטור האחרון באירופה", בזיוף תוצאות הבחירות שנערכו ב-9 באוגוסט. השלטון הבלארוסי הגיב ביד קשה להפגנות: אלפי מפגינים נעצרו בעימותים עם שוטרים, ולפחות שלושה נהרגו במהומות. ברשת פורסמו עדויות קשות על מפגינים שעוברים עינויים בבתי הסוהר. בעקבות המהומות והטענות לזיופים קראו מדינות במערב להעניש את שלטון לוקשנקו על דיכוי המחאה והפגיעה בדמוקרטיה.
8 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
לוקשנקו וטראמפ. בארה"ב עוקבים בדאגה
(צילום: AFP ,EPA)
טראמפ אמר אחר הצהריים שלא נראה שיש בבלארוס דמוקרטיה של ממש. "אני אוהב לראות דמוקרטיה. לא נראה שיש יותר מדי דמוקרטיה בבלארוס", אמר הנשיא האמריקני. אתמול אמר טראמפ שהמצב בבלארוס "נורא", ובממשל האמריקני אמרו שלוקשנקו לא יכול להתעלם מהקריאות לדמוקרטיה.
מנהיגים באיחוד האירופי יערכו מחר שיחת ועידה בווידאו שבה ידונו בחידוש הסנקציות נגד בלארוס. הסנקציות נגד המדינה הוסרו ב-2016, בעקבות התקרבות מסוימת של בלארוס למערב בעקבות קרע עם רוסיה - בעלת הברית ההיסטורית שלה, שמתייצבת לצדה במשבר הנוכחי לנוכח הגינויים באירופה ובארה"ב.
8 צפייה בגלריה
בלארוס מפגינים מחוץ לכלא של סרגיי טיחנובסקי ב מינסק
בלארוס מפגינים מחוץ לכלא של סרגיי טיחנובסקי ב מינסק
מפגינים מחוץ לכלא של סרגיי טיחנובסקי, היום
(צילום: MCT)
בינתיים מנסים מנהיגים ביבשת לשכנע את ולדימיר פוטין להפעיל לחץ על לוקשנקו, כדי למנוע הידרדרות של המשבר. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה לפוטין שהשלטון במינסק חייב לפתוח בדיאלוג לאומי עם האופוזיציה כדי להתגבר על המשבר. נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לפוטין לקדם רגיעה ודיאלוג לאומי.
גם נשיא המועצה האירופית שרל מישל שוחח עם פוטין. "רק דיאלוג כולל ובלתי אלים יכול לפתור את המשבר בבלארוס", כתב מישל בטוויטר. בקרמלין אמרו שבשיחות עם מרקל ומקרון אמר פוטין שהתערבות זרה בבלארוס, והפעלת לחץ על הרשויות במדינה, זו התנהלות בלתי מקובלת. מוסקבה כבר הצהירה שהיא מוכנה להתערב במידת הצורך בבלארוס ולסייע ללוקשנקו.

8 צפייה בגלריה
הפגנה ב 16 באוגוסט נגד הרודן לוקשנקו ב מינסק בלארוס
הפגנה ב 16 באוגוסט נגד הרודן לוקשנקו ב מינסק בלארוס
המונים בהפגנה ביום ראשון
(צילום: EPA)
לוקשנקו, שטוען שכוחות זרים מנסים להדיח אותו, מזהיר בימים האחרונים מהתערבות זרה בארצו. בסוף השבוע אמר שבתגובה ל"התחמשות" של ליטא ופולין, שכנותיה של בלארוס וחברות בברית נאט"ו, הוא שולח כוחות לגבול המערבי של ארצו. היום אמר שחיילים בלארוסים הוצבו בגבול המערבי בעקבות הצהרות של ממשלות זרות על המצב בארצו. הוא הדגיש שיחידות של הצבא נמצאות בכוננות גבוהה ומוכנות למלא את המוטל עליהן.
לוקשנקו, ששולט בבלארוס משנת 1994, הבהיר היום פעם נוספת שהוא לא מוכן לערוך בחירות חוזרות. היום העניק לוקשנקו עיטורים ל-300 שוטרים שלקחו חלק בדיכוי המפגינים וסייעו לו להישאר בשלטון. בימים האחרונים נראה שהמחאה נגד שלטונו רק מתחזקת: עובדים במפעלים ממשלתיים הודיעו על שביתה, וכשלוקשנקו הגיע לדבר עם השובתים באחד המפעלים הוא ספג קריאות בוז וקריאות "תתפטר".
במשרד הפנים הבלארוסי הודו היום ש"מספר קטן" של שוטרים החליטו לפרוש מהמשטרה בעקבות המחאה והטענות על אלימות משטרתית מופרזת – שכללה ירי כדורי גומי ושימוש באלות, רימוני הלם ובגז מדמיע. בסרטונים שעלו לרשת נראו שוטרים זוטרים משליכים את המדים שלהם לפח.
היום הגיעו מאות מפגינים לבית הסוהר במינסק שבו מוחזק סרגיי טיחנובסקי, בלוגר פופולרי ומתנגד משטר שהתכוון לרוץ בבחירות. טיחנובסקי נעצר לקראת הבחירות, כחלק מהמאמצים של לוקשנקו לדכא את ההתנגדות לשלטונו. המפגינים הגיעו לציין את יום הולדתו של טיחנובסקי, שחל היום. הוא בן 42. "יום הולדת שמח, סרגיי", שרו המפגינים.
8 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
הבעל עדיין בכלא, והיא בליטא. סבטלנה טיחנובסקאיה
(צילום: AP)
בעקבות מעצרו של טיחנובסקי החליטה רעייתו סבטלנה טיחנובסקאיה להתמודד במקומו. היא נמלטה לליטא אחרי שטענה שלוקשנקו זייף את התוצאות. היא טענה שהאופוזיציה ניצחה. לפי ועדת הבחירות לוקשנקו קיבל 80% מהקולות, וטיחנובסקאיה 10% בלבד. בסרטון חדש אמרה טיחנובסקאיה שבעלה נמצא ביום הולדתו בכלא מכיוון שהוא מואשם "בפשע שלא ביצע".
טיחנובסקאיה ציינה שאם לוקשנקו יתפטר היא תבטיח שיהיו בחירות חדשות בבלארוס. היום הודיעה האופוזיציה על הקמתה של "מועצת שיתוף פעולה" כדי להבטיח העברה לא אלימה של השלטון. לוקשנקו אמר שהמועצה הזאת הוקמה כדי להשתלט על השלטון ולהדיח אותו.