תושבי מדינת קולורדו שבארצות הברית הצביעו בעד ההצעה לאשר בחוק לאנשים בני 21 ומעלה את השימוש בפטריות הזיה, ולהקים "מרכזי בריאות" שיהיו כפופים לתקנות המדינה ובהם יוכלו תושבים להתנסות בשימוש בסם תחת פיקוח. בכך הופכת קולורדו למדינה השנייה בארה"ב, אחרי אורגון, המאשרת את השימוש בחומרים כמו פסילוציבין ופסילוצין, הכימיקלים גורמי-ההזיות שנמצאים בחלק מהפטריות, אם כי בה צפוי ההיתר להיות נרחב עוד יותר מבאורגון.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע קולורדו משאל פטריות הזיה
ארה"ב בחירות אמצע קולורדו משאל פטריות הזיה
זה יתחיל בפסילוציבין ופסילוצין, ב-2026 יצורפו אולי עוד סמים
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע קולורדו משאל פטריות הזיה
ארה"ב בחירות אמצע קולורדו משאל פטריות הזיה
המתנגדים מזהירים: סכנה לציבור ומסר רע לילדים. פטריות הזיה
(צילום: shutterstock)
על ההצעה לאשר את השימוש בפטריות הזיה הצביעו תושבי קולורדו במסגרת בחירות אמצע הכהונה שנערכו בשבוע שעבר בארה"ב, ושבהן בחרו האמריקנים את נציגיהם לשלל מוסדות ברמה הפדרלית והמדינתית, בכלל זה הקונגרס האמריקני. בחירות האמצע מנוצלות על-ידי מדינות ארה"ב גם כדי להכריע בשאלות שונות שהוחלט להביאן למשאל עם מקומי, כגון מתן היתר לשימוש בסמים מסוימים, ובמסגרת זו הועלתה שאלת פטריות ההזיה בקולורדו.
לפי ההצעה שאושרה במדינה שבמערב ארה"ב, ההיתר להשתמש בפסילוציבין ופסילוצין ייכנס לתוקף בשנת 2024, ואחרי 1 ביוני 2026 יוּתר למנהלי התוכנית לצרף אליה סמים פסיכדליים אחרים שמקורם בצמחים, בהם דימתילטריפטאמין (הידוע בכינויו DMT), איבוגאין ומסקלין. מספירת 97% מהקולות עולה שכ-53% מהמצביעים תמכו באישור השימוש בסמי ההזיה וכ-47% התנגדו לו.
תומכי ההצעה להתיר את השימוש בסמי ההזיה הדגישו לקראת ההצבעה כי ממחקרים חדשים עולה שהם יכולים להועיל לטיפול בדיכאון, חרדה, התמכרויות, PTSD (הפרעת דחק פוסט-טראומטית) ובעיות נפשיות ונוירולוגיות אחרות, וטענו כי מכיוון שהגישה הנוכחית של מדינת קולורדו לבריאות הנפש נכשלה, ראוי לתת הזדמנות לחומרים הפסיכדליים האלה, שנמצאים בשימוש כבר מאות שנים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות האמצע לוק ניפורטוס מתנגד להצעה להתיר פטריות הזיה ב קולורדו
ארה"ב בחירות האמצע לוק ניפורטוס מתנגד להצעה להתיר פטריות הזיה ב קולורדו
לוק ניפורטוס. "התביעה הכללית צריכה להתערב"
(צילום: AP)
מבקרי הצעד הדגישו מנגד כי מִנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) לא אישר את הסמים הפסיכדליים כתרופה, וכי השימוש בסמים האמורים עלול לגרום פסיכוזות ארוכות טווח, הפרעות הזיה מתמשכות ונהיגה בלתי-אחראית. הם טענו גם כי מתן היתר לשימוש פרטי בסמים האמורים ולהפעלת "מרכזי בריאות" כמו אלה שיוקמו כעת יערער את ביטחון הציבור ויעביר מסר שגוי לילדים ומבוגרים כאחד, שלפיו הסמים הם דבר בריא. לדבריהם, מי שמימנו וקידמו את היוזמה להתיר שימוש בפטריות הזיה ומוצרים הדומים להן הם אותם גורמים בעלי כיסים עמוקים שקידמו לפני עשור את ההצעה להתיר בקולורדו את השימוש במריחואנה לצורכי הנאה ולא רק לצרכים רפואיים (הצעה שאושרה אף היא), ומטרתם היא ליצור שוק מסחרי שאותו הם יוכלו בסופו של דבר להוביל.

בוושינגטון הברירה: אי-הפללה

ארגון Natural Medicine Colorado, שקידם את אישור השימוש בסמים המצויים בפטריות הזיה, כינה את הניצחון "רגע באמת היסטורי": "המצביעים בקולורדו הבינו את התועלת שתצמח ממתן גישה מוסדרת לתרופות טבעיות, בהן פסילוציבין, כך שאנשים הסובלים מ-PTSD, מחלות סופניות, דיכאון, חרדה ובעיות נפשיות אחרות יוכל להירפא", מסר הארגון.
לוק ניפורטוס, יו"ר עמותת "להגן על-ילדי קולורדו" שהוביל את ההתנגדות לצעד, הזהיר: "זה פותח דיון ארצי נרחב מאוד בנוגע לתפקיד של מנהל המזון והתרופות בכל הקשור להרשאת השימוש בתרופות בארה"ב, כי עכשיו, בפעם השנייה ברצף, יש לנו מדינות שמעלות להצבעה במשאל עם את שאלת השימוש בתרופות תוך שהן עוקפות את המדע וה-FDA". ניפורטוס מסר כי ארגונו קורא למנהל המזון והתרופות ולתביעה הכללית של קולורדו להתערב, משום שבמישור הפדרלי הסמים שצריכתם תותר כעת עדיין אינם חוקיים.
אורגון הייתה כאמור ב-2020 למדינה הראשונה בארה"ב שמתירה בחוק את השימוש בפסילוציבין לצרכים רפואיים תחת פיקוח: 56% מתושביה הצביעו אז בעד הצעד, והוא צפוי להיכנס לתוקף בתחילת 2023. אלא שבניגוד לקולורדו, אורגון מתירה למחוזות בתוכה שלא להשתתף בתוכנית אם תושביהם מצביעים נגד המהלך. בקולורדו יותר למחוזות ולרשויות מקומיות להטיל תקנות משלהם על "מרכזי הבריאות" שבהם יוגש הסם, אך לא לאסור את פעילותם.
מלבד אורגון וקולורדו, גם בוושינגטון הבירה מותר מעשית השימוש בפטריות הזיה: שם הורתה העירייה לרשויות אכיפת החוק להתייחס לטיפול בצריכת פטריות כאלה כאל משימה בעדיפות הנמוכה ביותר, הוראה השקולה למעשה לנקיטת מדיניות של אי-הפללה. העיר דנבר שבקולורדו קיבלה החלטה דומה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע קולורדו משאל פטריות הזיה
ארה"ב בחירות אמצע קולורדו משאל פטריות הזיה
הקאות, חולשה והיעדר קואורדינציה. לפסילוציבין יש השפעות שליליות
(צילום: shutterstock)
יש לציין כי החומרים הפסיכדליים שהשימוש בהם יותר כעת בקולורדו מוגדרים נכון לעכשיו כסמים שאין הסכמה על התועלת הרפואית בהם, וככאלה שיש להם פוטנציאל גדול לדרדר את הנוטלים אותם לשימוש רע ולא מבוקר. לצד זה, גורמי מקצוע בכירים מכירים בכך שבעתיד עשויים הדברים להיראות אחרת: ה-FDA האמריקני מגדיר למשל את הפסילוציבין כ"אמצעי טיפול פורץ דרך" נגד דיכאון – הגדרה שסוללת את הדרך להרחבתו של חקר השימוש בסם הזה, ועשויה להוביל לגילויים שישנו את התמונה.
מתנגדי הצעד, לעומת זאת, מדגישים כי המחקר בעניין עדיין בחיתוליו, וכי אסור להיחפז להתיר על בסיסו את השימוש בסמי ההזיה. הם מזכירים גם כי רובו מתמקד בפסילוציבין, ורק חלק קטן ממנו נוגע להשפעות ה-DNT, המסקלין והאיבוגאין. עוד הם מציינים כי לפי מרכז המידע האמריקני לענייני סמים, גם לצריכת פסילוציבין עלולות להיות השפעות שליליות, כגון הקאות, חולשה, היעדר קואורדינציה – ואפילו התקפים פסיכוטיים או חוסר יכולת להבחין בין דמיון למציאות.