שר הביטחון, יואב גלנט, השיב הערב (יום ה') בשלילה לבקשה שהועברה לקיום טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני בערב יום הזיכרון, על ידי פורום המשפחות השכולות.
בנימוקיו, השר גלנט טען כי אין לאפשר את מעבר הפלסטינים בעקבות המציאות הביטחונית המורכבת ביהודה ושומרון, ובשל העובדה שיוטל סגר כללי על יהודה ושומרון בתאריך זה.
2 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני
טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני
טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני ב-2020
(צילום: רמי בן-ארי, לוחמים לשלום)
בשנתיים האחרונות הפלסטינים לא נכנסו לישראל בגלל הקורונה והטקס נערך בשני מוקדים באמצעות מסכים. בשנתיים שלפני הקורונה, לא אישרו לפלסטינים להיכנס, אבל בשל בג"ץ שהוגש הפכו שופטי בית המשפט העליון את ההחלטה.
מתנועת לוחמים לשלום, המארגנת את הטקס, נמסר: "גלנט נבהל מהאיום בפיטורים ומיישר קו על מלא עם טירוף פאשיסטי וסתימת פיות. מדובר בניסיון לדרוס פסיקת בג״ץ מהעבר דווקא על ידי מי שכביכול התריע מהתנגשות. בשם החנופה לביביזם, מוכן גלנט לרדת לביבים. הטקס הוא הדרך של מאות משפחות שכולות לזכור את יקיריהן, והוא מייצג בדיוק את העתיד האחר שאפשר לעשות פה, עתיד משותף ואופטימי. אלפים כבר תרמו למימון ההמון של הטקס, בדיוק בשם התקווה שתנצח את ניסיונות ההפחדה וסתימת הפיות״ .
2 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון המשותף של תנועת "לוחמים לשלום" ו"פורום המשפחות השכולות"
טקס יום הזיכרון המשותף של תנועת "לוחמים לשלום" ו"פורום המשפחות השכולות"
הטקס בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
רובי דמלין מפורום המשפחות השכולות ואמו של סגן דיויד דמלין ז"ל, שנהרג מירי צלפים באינתיפידה השנייה, אמרה: "נראה כאילו שוב הדמוקרטיה עומדת למבחן. ברור לכול שאי אפשר לאסור עלינו להביע את הכאב שלנו כרצוננו. אנחנו הרי שילמנו את המחיר הגבוה ביותר ואנחנו מבינים את קדושת החיים. אנחנו בפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני גאים בשותפה הבכירה שלנו בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני, תנועת לוחמים לשלום. אנחנו מזמינים את מר גלנט, שבאומץ גילה מעט יושרה בשבועות האחרונים, לבוא לטקס ואולי להבין את קרן השמש והתקווה שאנחנו מביאים בימים החשוכים והקשים האלה".
דמלין הוסיפה: "אנחנו מכבדים את כל המשפחות השכולות שאינן חושבות כמונו. לעולם לא נבקר את האופן שבו הם זוכרים את יקיריהם, ואנחנו מצפים ליחס דומה מהם. אנחנו מאמינים שהשיתוף הישראלי-פלסטיני בכאב האובדן, הטרנספורמציה לאי-אלימות ופיוס, וסיום הכיבוש - הן הדרך הבטוחה ביותר עבור ילדינו שנותרו בחיים ונכדינו. בבקשה, אל תעשו הון פוליטי על הגב שלנו".