עימותים פרצו הלילה (בין חמישי לשישי) בחווארה בין מתנחלים לפלסטינים, אחרי הפיגוע וחיסול המחבל. הסהר האדום דיווח על צעיר שנפצע באורח קשה מירי והועבר לבית החולים, ולאחר מכן משרד הבריאות הפלסטיני עדכן כי הצעיר מת מפצעיו. בצה"ל מסרו כי מדובר במחבל שיידה בלוק אבן לעבר רכבים ישראליים ונפגע מירי הכוחות במקום, והוסיפו כי אזרח ישראלי נפצע באורח קל במהלך העימותים.


מדובר צה"ל נמסר כי "עשרות אזרחים ישראלים התקהלו במסדרון חווארה לפני זמן קצר. אזרחים ישראלים ופלסטינים השליכו אבנים אחד על השני. נזק נגרם לרכבים ישראלים ואזרח ישראלי נפצע באורח קל. כוח צה"ל פועל במקום לפיזור העימות ומשתמש באמצעים לפיזור הפגנות". עוד נמסר כי "התקבלו דיווחים אודות השחתת רכוש של פלסטינים תושבי הכפר על ידי האזרחים הישראליים", וכי אין נפגעים לכוחותינו.
בתיעודים מהמקום נראים מתנחלים כשהם זורקים אבנים על חנויות בעיירה - ובאחד הסרטונים אף נראה כי הם יורים לעבר פלסטינים שיצאו להתעמת עמם. במקביל, מסגדים באזור קראו לתושבים לצאת להתעמת עם המתנחלים במרכז חווארה.
אמש הודיעו בצה"ל על סגירת החנויות בציר, והוסיפו כי האזור יתוגבר בפלוגה נוספת. "בהתאם להערכת המצב, הוחלט על סגירת החנויות בציר חווארה לצורך חיזוק הערכות הביטחונית במרחב, במקביל לתגבור האבטחה והאמצעים במרחב בפלוגה נוספת", נמסר.
7 צפייה בגלריה
מתנחלים מיידים אבנים בחווארה
מתנחלים מיידים אבנים בחווארה
מתנחלים מיידים אבנים בחווארה, מתוך התיעוד
7 צפייה בגלריה
עימותים בחווארה
עימותים בחווארה
הרס בחווארה אחרי העימותים
7 צפייה בגלריה
עימותים בחווארה
עימותים בחווארה
הרס בחווארה אחרי העימותים
7 צפייה בגלריה
הנזקים בחווארה
הנזקים בחווארה
חווארה אחרי העימותים
7 צפייה בגלריה
הנזקים בחווארה
הנזקים בחווארה
חווארה אחרי העימותים

מוקדם יותר אתמול התרחש ירי בכביש 60 לעבר רכב שבו שלושה בני משפחה, אם ואב כבני 25 ובתם הפעוטה כבת השנה וחצי - שלא נפגעו בתקרית. השלושה המשיכו בנסיעה עד לחבירה עם צוותי צה"ל ומד"א בצומת תפוח. צה"ל פתח במצוד אחר המחבל ופרס חסימות באזור. ציר חווארה עצמו נחסם לשעה. לאחר כשלוש שעות אותר המחבל, שהסתתר במבנה סמוך לזירה, וחוסל בקרב יריות עם כוח של סיירת חרוב שהוכוון על ידי שב"כ.
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש דיון בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד מרכז יהודה פוקס והמזכיר הצבאי לראש הממשלה אבי גיל. נתניהו ציין כי אין להשלים עם הפיגועים ביהודה ושומרון, והנחה את צה"ל ושב"כ להגביר את מאמצי ההגנה והסיכול נגד גורמי הטרור, תוך התמקדות מיידית במסדרון חווארה.
נתניהו העיר על קצב סלילת כביש עוקף חווארה, והנחה לקצר בכשבועיים וחצי את מועד פתיחתו, שאמור להתקיים בסוף השנה. ראש הממשלה הנחה את צה"ל ואת גורמי הביטחון להביא בפניו דרכי פעולה נוספות למאבק בטרור ולהגברת ביטחון התושבים במרחב יהודה ושומרון. הדיון יתקיים ביום ראשון בבוקר.

7 צפייה בגלריה
שיעור תורה בחווארה לאחר פיגוע הירי
שיעור תורה בחווארה לאחר פיגוע הירי
מתפללים בחווארה
כאמור, פיגוע הירי התרחש ב"ציר חווארה" שעל כביש 60, שנסגר שלשום לתנועת כלי רכב פלסטיניים בשעות הצהריים למשך כשלוש שעות, בעקבות כמה מקרים של יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים.
בעקבות הפיגוע, ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) הקים סוכת מחאה והודיע על פתיחת לשכה פרלמנטרית בחווארה, סמוך למקום הירי. "תושבי יהודה ושומרון לא יכולים להיות נתונים יותר למטווחים נוראים בעורק הנסיעה הראשי בדרך הביתה", אמר סוכות. "פיגוע ירי שני מהבוקר בשומרון, ובנס אין נפגעים ואבדות בנפש. המצב הזה חייב להשתנות".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס להחלטת צה"ל, ואמר כי "החיים שלנו קודמים לחופש התנועה (והמסחר) של 'הפלסטינים'. נמשיך להגיד את האמת הזו ולפעול למימושה".
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק אמרה כי "ההחלטה על סגירת החנויות בלבד ברחוב הראשי של חווארה - אפילו לא המינימום המתבקש. בטח לא כשבמקביל סוגרים הרמטית כל כניסה של כלל ערביי יו"ש לישראל הקטנה 'בהתאם להערכת מצב ביטחונית'. אני מציעה למקבלי ההחלטות לצפות שוב בסרטון של הפיגוע, ולהבין למה זה אפילו לא המינימום. אין אזרחים סוג ד'".
ציר חווארה הוא מהכבישים המורכבים ביותר להגנה בהתנחלויות, ונמצא במוקד של פיגועי טרור רבים. מדובר על מסדרון של כארבעה קילומטרים, שבו עוברים כל תושבי גב ההר בשומרון ומאות ישראלים נוספים. על אף שהכביש עובר בלב העיירה, מרחק מטרים ספורים מהחנויות, לא ניתן לבחור בדרך אחרת.
הוא כולל לא מעט נקודות תורפה משמעותיות, כמו למשל כיכר עינבוס - שסביבה תמיד יש פקק שהופך את הנוסעים ל"מטרות קלות" עבור מחבלים. בסמוך לכביש יש רחובות צדדיים רבים לנתיבי בריחה. בשנתיים האחרונות הפכה העיירה הפלסטינית למוקד טרור, כשהמחבלים זיהו את הקלות היחסית שבה ניתן לפגוע בישראלים שנוסעים בציר ולהימלט.
פורסם לראשונה: 23:42, 05.10.23