בית הדין למשמעת של עובדי המדינה בחיפה הטיל עונש כבד על עובד רשות המיסים, אהרון סבח, בגין התבטאויות גזעניות ופוגעניות שהשמיע נגד בני העדה האתיופית. סבח, שהיה ממונה על צוות פענוח ובדיקה בבית המכס שבמעבר נהר הירדן, אמר את הדברים לחברו לעבודה, יוצא העדה, בעקבות ההפגנות שניצתו לאחר מותו של סלומון טקה ביוני 2019, וטען בין היתר כי "ההוא שמת היה צריך לקבל כדור בראש כי הוא עבריין. אם לא טוב לכם פה, אתם יכולים לעוף חזרה לאתיופיה".
בית הדין, בראשות עורך הדין אורי כהן, נזף בסבח בחומרה, וגזר עליו פיטורים מידיים מעבודתו, וכן פסילה לצמיתות מתפקיד עתידי ברשות המיסים. בנוסף, סבח לא יוכל לעבוד בתפקיד אחר בשירות המדינה במשך שלוש שנים וחצי, שבהן גם לא יהיה זכאי לגימלה. בית הדין הצהיר כי "על שירות המדינה להוקיע בתקיפות כל אמירה גזענית ופוגענית באשר היא. שיח זה אינו מוסרי ועלול להוביל למעשים גזעניים. אין לו מקום בחברה מתוקנת, וקל וחומר בשירות הציבורי".
2 צפייה בגלריה
הפגנת העדה האתיופית בירושלים
הפגנת העדה האתיופית בירושלים
הפגנה של יוצאי העדה האתיופית בעקבות מותו של סלומון טקה
(צילום: AFP)
עוד נכתב כי סבח ניגש לעובד, שהועסק כבודק בבית המכס, ואמר לו בין היתר "מה זה ההפגנות האלו, אתם האתיופים צריך להרוג את כולכם. אם זה הייתי אני, הייתי נותן לכולכם כדור בראש. ההוא שמת (טקה) לא היה צריך לקבל כדור בחזה אלא בראש כי הוא עבריין, וחבל שלא מתו לכם עוד 100. אם לא טוב לכם פה, אתם יכולים לעוף חזרה לאתיופיה". בנוסף, סבח הטיח בעמיתו כי אם לא היה עובד מדינה, אז היה משתתף גם הוא בהפגנות ועובר על החוק "כי זה מושרש בכם, כך חונכתם מהבית".
חברו של סבח סיפר כי פרץ בבכי לאחר שהטיח בו את הדברים, ואמר לבית הדין כי חש השפלה עמוקה. "זה החזיר אותי 25 שנים לאחור לתקופות לא נעימות. ההפרדות בגנים כשהגענו לארץ, לשמוע כל הזמן קריאות כמו 'כושי' ו'עבד'. אחרי שזה קרה נכנסתי למצב של קהות חושים, לקח לי יותר משעה וחצי כדי לעכל את כל מה ששמעתי". סבח הושעה מתפקידו על ידי נציב שירות המדינה עם הגשת התובענה נגדו, ולאחר שנערך לו שימוע. הוא עתר לבית הדין לעבודה כנגד השעייתו, אך עתירתו נדחתה.
2 צפייה בגלריה
מפגינים בחיפה בעקבות ירי השוטר בסלומון טקה
מפגינים בחיפה בעקבות ירי השוטר בסלומון טקה
הפגנת מחאה בעקבות מותו של טקה
התובעת, לינוי מני, אמרה כי "מקביעות בית הדין ניתן ללמוד כי לא מדובר בפליטת פה או בהשמעת דעה לגיטימית של הנאשם על בני העדה, אלא באמונה פנימית עמוקה שהאתיופים אכן נחותים מבחינות מסויימות. אף לאחר שהייתה לסבח הזדמנות לקרר את דעתו, הוא המשיך והטיח בעובד מילים פוגעניות בעלות גוון גזעני. התנהלותו מלמדת שהגזענות מושרשת בו. המדינה לא תסכים שאלה יהיו הפנים של המערך הציבורי". עוד ציינה כי "הנאשם לא לקח אחריות על מעשיו, ואף ניסה להמעיט בחומרתם ובהקשר שבהן בוצעו. ניכר שבשום שלב סבח לא הפנים כי מעשיו היו פסולים".
סבח אמר בדיון כי הויכוח שבמסגרתו אמר את האמירות הפוגעניות היה "ויכוח בין חברים", והוסיף "לא ניתן לתאר אותי כגזען". פרקליטתו, עורכת הדין אילה הוניגמן, אמרה כי "הדברים שמרשי אמר באירוע לא נאמרו כדי לפגוע במתלונן או בכל אדם אחר. מדובר בשיח פוליטי שהתלהט והתלהם. מרשי, שעובד בשירות המדינה מאז 1995, סולד מאמירות גזעניות, ועברו נקי. העתירה לפיטוריו מנותקת מהמציאות ויש בה טהרנות וצביעות".
עוד טענה הוניגמן כי סבח לא הודה באישום מאחר ו"לא יכול היה להשלים עם העובדה שיוחסו לו אמירות גזעניות". בנוגע לשלילת הגמלה שלו, הוניגמן ציינה כי "מרשי קרוב לגיל 60, ללא כישורים מקצועיים, כך ששלילת זכותו לגימלה תותיר אותו ללא מקור מחייה", וקראה להטיל עליו עונש משמעתי שלא כולל פיטורים.