אף שהכנסת יצאה לפגרת הקיץ כשיחסי הקואליציה-אופוזיציה שוברים שיא שלילי חדש, מאחורי הקלעים נרשמו גם שיתופי פעולה שעשויים להבשיל לכדי הצעות חוק שיקודמו מיד עם פתיחת מושב החורף, אחרי החגים. שיתוף הפעולה, ביוזמת ח"כ ניר ברקת מהליכוד, הוליד הצעה שתעגן יום אחדות לאומי שנתי בחוק.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רוב הסיעות תומכות. מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצעת החוק, שזוכה לתמיכה רחבה מרוב סיעות הכנסת, מבקשת לקבוע את יום האחדות לזכרם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בקיץ 2014 על-ידי מחבלי חמאס – איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל. יום האחדות אמור להפוך ליום ציון לאומי ובמרכזו יתקיים טקס הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל בבית הנשיא.
בהצעת החוק תומכים חברי כנסת מהליכוד, ימינה, יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה, יהדות התורה והציונות הדתית. למעשה, מדובר בהצעת החוק הראשונה בכנסת הנוכחית שנתמכת על-ידי רוב הסיעות בבית.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מטרת החוק היא לתת דגש לערכי האחדות, הנתינה והערבות ההדדית בחברה הישראלית ובעם היהודי בתפוצות, ולעורר יוזמה אישית ולאומית לפעולות נוספות אשר יביאו לאחדות. "זאת", נכתב, "מתוך אמונה בחשיבות קבלת האחר ובכוחם של עם וחברה מאוחדים ליצור בסיס איתן וראוי לדורות הבאים. ביום זה נראה מתן ביטוי למגוון התרבויות בחברה הישראלית, לצד הוקרתם של המיישמים את החזון הלכה למעשה, כל זאת מתוך מטרה להגביר את השיח החברתי המלכד".
"באופן טבעי אנחנו טובים בלהתאחד בשעת משבר, אך האתגר הגדול באמת הוא לשמור על החברה הישראלית מאוחדת גם ביום יום ובשגרה", אמר ברקת. "יש חשיבות בעיגון יום האחדות בחוק, שישמר את תחושת האחדות שעטפה את החברה הישראלית ב-18 הימים שבהם עם שלם התפלל לשובם של איל, גיל-עד ונפתלי".
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת ומשפחותיהם של איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל
ניר ברקת ומשפחותיהם של איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל
משפחות הנערים עם ברקת. "האתגר - שמירה על האחדות גם בשגרה"
גם משפחות הנערים היו חלק מגיבוש יוזמת יום האחדות הלאומי, והן מסרו כי "בזמן חיפוש בנינו הייתה אחדות מיוחדת בעם. אלה היו רגעים גדולים של עם. אנו מודים לעם ישראל על החיבוק הגדול שרק מתעצם לאורך השנים, ומקווים שהצעת החוק תפיץ את האור והטוב למדינה ולעולם כולו".