2 צפייה בגלריה
פסגת מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל
פסגת מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל
פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל
(צילום: AFP)
שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטו היום (שני) פה אחד לחדש את כינוס מועצת האסוציאציה (התאגדות) עם ישראל, דבר שיאפשר את שדרוג היחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי. המדובר במפגש בדרג שרים בין ישראל לבין האיחוד האירופי אשר מלווה את יחסי ישראל עם האיחוד האירופי בשורה של תחומים ואשר לא התכנסה כבר 10 שנים.
הסכם האסוציאציה שנחתם בשנת 1995 מהווה מסגרת משפטית למערך היחסים בין האיחוד האירופי לישראל. ההסכם מכיל שורה ארוכה של נושאים ולא רק כלכליים ומסחריים אלא גם מדיניים, תרבותיים, חברתיים, בריאותיים ועוד.
מועצת האסוציאציה האחרונה שהתכנסה הייתה בשנת 2012. בשנת 2013 הייתה זו ישראל שביטלה את כינוס המועצה בשל פרסום הנחיות מצד האיחוד האירופי שיצרו בידול בין ישראל הריבונית בקווי 67 עליהם הסכמים בין ישראל לאיחוד יחולו, לבין יהודה ושומרון - בהם ההסכמים לא יחולו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יאיר לפיד
(צילום: רויטרס)
מאז היו כמה ניסיונות לכנס את המועצה אך הם נכשלו בעיקר בשל הקיפאון במו"מ המדיני ומתיחויות ביחסי ישראל והאיחוד האירופי. המשמעות הייתה הפסקת הדיאלוג הפוליטי רם הדרג בין המדינות מה שמנע שדרוג של היחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי. בעבר האירופים הביעו עניין בשדרוג היחסים האלה ואף שדרוג מעמדה של ישראל כמדינה שותפה.
באוגוסט 2020 - לאחר ההחלטה של נתניהו להשעות סיפוח שטחים בגדה המערבית - נשמעו קולות באיחוד האירופי לחדש את מועצת האסוציאציה. שר החוץ הקודם גבי אשכנזי דחף לכך. עם כניסתו לתפקיד הציב שר החוץ יאיר לפיד כיעד את שיקום היחסים עם אירופה וחידוש כינוס מועצת האסוציאציה.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר כי "העובדה ש-27 שרי החוץ של האיחוד האירופי מצביעים פה אחד לטובת חיזוק הקשרים הכלכליים והמדיניים עם ישראל, היא הוכחה לעוצמתה המדינית של ישראל וליכולת של הממשלה ליצור הזדמנויות חדשות עם הקהיליה הבינלאומית".

הישג חשוב ללפיד - אך כזה שיכול להביך אותו

מדובר בהתפתחות מאוד חיובית וחשובה כי המשמעות היא שהאיחוד האירופי מעוניין לשדרג את היחסים שלו עם ישראל למרות הקפאון המדיני עם הפלסטינים, אבל כאמור לא הכל ורוד. קודם כל העיתוי של ההודעה האירופית בעייתי. הוא מגיע בעיצומה של מערכת בחירות. הוא יכול להביך את ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד אם האירופים יעמידו תנאים מוקדמים למשא ומתן מעבר למדיניות האירופית הקיימת שמחריגה את ההתיישבות ביהודה ושומרון למשל.
הם יכולים לדרוש הקפאה של הבנייה ביו"ש כתנאי לשדרוג היחסים עם ישראל; הם יכולים לדרוש עדכון של ההסכמים הקיימים תוך התחשבות במצב בשטח בגלל ההתיישבויות ביו"ש. לפי הערכות בישראל, האירופים יכנסו את המועצה כבר בחודשים הקרובים. לא ברור אם יהיה נכון ללפיד להגיע לדיון כזה. אומנם הוא יוכל ליהנות מתמונות עם שרי החוץ של האיחוד האירופי כדי לחזק את תדמיתו כמדינאי., זה בטח לא יכול להזיק לקמפיין. אבל אם האירופים ישמיעו הצהרות בנושא ההתנחלויות זה עלול להזיק לו.
חשיבותו של מפגש האסוציאציה הוא במסר שהוא מעביר למדינות אירופה ולסקטור העסקי - שכדאי לעשות עסקים עם ישראל. זה יכול גם לתרום לאזרחי ישראל בתחומים רבים כפועל יוצא של המפגש. למשל - מועצת האסוציאציה יכולה להחליט על שדרוג קשרי התקשורת בין ישראל לאיחוד. צוותים משתי המדינות יצטרכו לתרגם את ההצהרה לצעדים פרקטיים כגון האפשרות שאזרחי ישראל ייהנו מנדידה (רומינג) בהגיעם לאיחוד האירופי ויוכלו להמשיך לדבר בנייד שלהם בלי צורך לקנות חבילת גלישה ושיחות.
ישראל והאיחוד האירופי למדו בעשור האחרון לקיים יחסים לא רעים למרות אי כינוסה של המועצה והצליחו להתקדם גם אם לאט בנושאים רבים. אבל חידוש המפגשים בהחלט יכולים לשדרג את יחסינו עם האיחוד.