הצעדים הדרסטיים שנוקטת צפון קוריאה נגד נגיף הקורונה החריפו את מצב זכויות האדם ואת מצבם הכלכלי של האזרחים. בנוסף חלה עלייה בדיווחים על אזרחים שסובלים מרעב. כך דיווח לאו"ם תומאס אוחאה קינטנה, שחוקר את מצב זכויות האדם במדינה המבודדת.
למרות הגבול המשותף שלה עם סין, צפון קוריאה עדיין לא דיווחה על נדבקים בקורונה. היא הטילה הגבלות דרסטיות: הגבולות שלה נסגרו, מספר הנסיעות מהמדינה ואליה ירד דרמטית, ובנוסף חלו בשנה החולפת הגבלות קשות על חופש התנועה במדינה.

2 צפייה בגלריה
אוטובוס ב פיונגיאנג צפון קוריאה חשש מ נגיף וירוס קורונה
אוטובוס ב פיונגיאנג צפון קוריאה חשש מ נגיף וירוס קורונה
נוסעים עם מסכות באוטובוס בפיונגיאנג
(צילום: רויטרס)
"נראה שהעמקת הבידוד של הדמוקרטיה העממית של קוריאה משאר העולם במהלך מגפת הקורונה, החמירה את הפרת זכויות האדם שמושרשת במדינה", אמר תומאס אוחאה קינטנה בדיווח שמסר לאו"ם. הוא קרא לרשויות בצפון קוריאה לוודא ש"ההשלכות השליליות של ההגבלות לא הופכות באופן לא פרופורציונאלי לגדולות יותר מההשפעות של המגפה עצמה". צפון קוריאה לא הגיבה לטענותיו של אוחאה קינטנה. בעבר היא דחתה האשמות מצד חוקרים של האו"ם על פשעים נגד האנושות שביצעה לכאורה נגד אזרחיה.
הצמצום במסחר עם סין הוביל לירידה משמעותית בפעילות השווקים בצפון קוריאה, ופגע בהכנסות של משפחות רבות. "יש חוסרים במוצרי יסוד, בתרופות, במוצרים חקלאיים ובחומרי גלם במפעלים שבבעלות המדינה", אמר החוקר אוחאה קינטנה. הוא הביע חשש שסופות הטייפון והשיטפונות שפקדו את המדינה בשנה שעברה יובילו ל"משבר מזון חמור".
2 צפייה בגלריה
קורונה צפון קוריאה חיטוי ב מפעל ב פיונגיאנג
קורונה צפון קוריאה חיטוי ב מפעל ב פיונגיאנג
חיטוי במפעל בבירת צפון קוריאה
(צילום: AFP)
"היו דיווחים על אנשים שמתו מרעב, והייתה עלייה במספר הילדים והקשישים שהחלו לקבץ נדבות מכיוון שהמשפחות שלהם לא יכולות לפרנס אותם", הוסיף בדו"ח אוחאה קינטנה. המבצעים ההומניטריים כמעט פסקו, ורק שלושה עובדי סיוע בינלאומיים נשארו במדינה. מוצרים שמיועדים לנזקקים תקועים בגבול הסיני כבר חודשים בגלל הגבלות על הייבוא.
תוכנית החיסונים העולמית COVAX, שמבטיחה שחיסונים יגיעו גם למדינות עניות, תעביר עד סוף מאי לצפון קוריאה 1.7 מיליון מנות של החיסון של "אסטרה-זניקה" לקורונה. אוחאה קינטאנה קרא לאפשר לצוותים הרפואיים גישה מלאה לפיונגיאנג לצורך מבצע החיסונים.