שגית נחמיה (46), בעלת חווה לרכיבה טיפולית במושב נבטים בנגב, הסתובבה אתמול (שלישי) במשך כל היום ביישוב תל שבע - וחיפשה אחר הסוסים הטיפוליים שלה שנגנבו - ועבורם נדרש תשלום כופר. נחמיה העלתה לחשבון הפייסבוק שלה סרטון שבו ניתן לראות את הגנבים רעולי הפנים מגיעים לאורווה, מסתובבים במקום - וגונבים את הפוני הטיפולי בוטן ואת הסוסה מייפל. היום, בתום חיפושים, שוטרי תחנת עיירות איתרו את הסוסים במבנה נטוש.
5 צפייה בגלריה
הסוסים שנגנבו מהחווה הטיפולית של שגית נחמיה נמצאו
הסוסים שנגנבו מהחווה הטיפולית של שגית נחמיה נמצאו
הסוסים שאותרו
טרם הידיעה על מציאתם, נחמיה, שכבר ידעה ניסיונות פריצה וגניבה בעבר, החליטה שהפעם היא לא מוותרת. לאחר שיחת כופר שקיבלה מתל שבע, גיבשה החלטה לא לשלם - והגיעה ליישוב הבדואי השכן כדי למצוא את הסוסים בעצמה. במקביל, היא הגישה תלונה במשטרה, ובוצעו ניסיונות לאיתור הגנבים והסוסים, אך הם לא צלחו.
"בוטן מלווה תהליכים טיפוליים והילדים משוגעים עליו", סיפרה נחמיה, המפעילה את העסק במקום כבר יותר מ-20 שנים. "אני רוצה לעזוב את הדרום, להעתיק את העסק למקום אחר. יש לנו גדר חשמלית, מקיפה אותה תעלה. אנחנו חמש דקות מבאר שבע ויש לנו עסקאות נשק שמתבצעות על הגדר! גונבים מפה תאורת גן". לדבריה, "החוק לא מגן עלינו, והמשטרה מוגבלת. אין לה כוח להגן על האזרחים. החברים שלי שוטרים והם אומרים לי 'תעשי מה שצריך, אנחנו לא יכולים לעזור'".
נחמיה קיבלה כאמור שיחת כופר, שלפיה אם היא רוצה את הסוסים שנמצאים בתל שבע חזרה - היא צריכה לשלם, וסיפרה כי במהלך החיפושים "היו בדואים שעזרו לי, היו כאלה שכעסו שנכנסתי אליהם לשטח, והיו כאלה שזרקו עליי אבנים". מוקדם יותר אמרה על על הסיוע המשטרתי: "הם מחכים למידע מודיעיני, ומנסים לעזור בגבולות שלהם, בכוחות המוגבלים שיש להם".
5 צפייה בגלריה
שגית נחמיה שסוסיה נגנבו מהחווה הטיפולית
שגית נחמיה שסוסיה נגנבו מהחווה הטיפולית
"החוק לא מגן עלינו". שגית נחמיה, היום
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
סוסים נגנבו מחווה טיפולית במושב נבטים
סוסים נגנבו מחווה טיפולית במושב נבטים
"שוטרים אומרים לי 'תעשי מה שצריך, אנחנו לא יכולים לעזור'"
(באדיבות שגית נחמיה)
"מתישהו אני אהפוך להיות החדשות של אתמול ומי יתייחס אלינו אז?", המשיכה נחמיה. "אני לא מפחדת. אני בנאדם שמאמין באלוהים ואני בידיים הכי טובות. אני מלווה רוכבים אולימפיים וילדים עם צרכים מיוחדים. אין ספק שזה כאב לב לעזוב, כי אני חושבת שיש עוד ילדים שאני יכולה לעזור להם".
גם לפני כשנתיים פרצו לאורווה שלה וניסו לגנוב את אחת הסוסות, והיא סיפרה כי מאז "היו מלא ניסיונות פריצה. באירוע הקודם שני רעולי פנים ניסו לגנוב את הסוסה שאני מאמנת לתחרויות, שאנל. סיכלנו את הגניבה הזו. ביריות. איש מז"פ שהגיע לפה אמר 'תמשיכי לעשות מה שאת עושה - אנחנו לא יכולים לעזור'".
5 צפייה בגלריה
סוסים נגנבו מחווה טיפולית במושב נבטים
סוסים נגנבו מחווה טיפולית במושב נבטים
לא הפעם הראשונה. שגית נחמיה
(באדיבות שגית נחמיה)
ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר, סיפר כי "בנבטים הייתה בעיה של פריצות לאחרונה, אבל תפסו את החולייה שביצעה את הגניבות". לדבריו, "השקענו הרבה כסף במרכיבי ביטחון. מג"ב פותח שם מרכז הפעלה, וזה ישנה דרמטית את המצב. תחושת הביטחון לא משהו שם, האוכלוסייה עוינת".
במועצה השכנה, רמת נגב, חוו גל של אירועי פשיעה עבריינית. בחודשים ינואר עד יולי השנה חלה עלייה של 157% בעבירות. באירועי גניבה מתוך רכב חלה עלייה של 300%, שמונה אירועים לעומת שניים בלבד אשתקד. בגניבות רכבים חלה עלייה של 166%, 16 אירועים לעומת שישה אשתקד. יחד עם זאת, באירועי גניבות חקלאיות חלה ירידה.
כמו שנחמיה לקחה את המצב לידיים, כך עושים גם במקומות אחרים. ביישוב מצפה רמון הוקמה סיירת מתנדבים, שאף סיכלה חוליית פורצים שהגיעה ליישוב במטרה לגנוב רכב שטח לפני כמה שבועות. "אנחנו במצפה רמון חווים גניבות רכבים כבר תקופה", סיפר אלישב ואך. "לפני כחצי שנה הוחלט להקים יחידת מתנדבים כי משטרת ישראל לא מצליחה לתת מענה. יש רק נקודת משטרה ביישוב ואין מספיק כוח אדם. אנחנו במצוקה וגנבי הרכב חוגגים.
"לאחרונה, כשזיהינו חוליית גנבים שוברים חלון של רכב שטח, הם ברחו מהיישוב, ואחר כך נגחו ברכב של מתנדבים צעירים בני 18", המשיך ואך. "הם לא נתנו להם להימלט. מנרדף הם הפכו לרודפים. זו תחושה מתסכלת שמדינת ישראל לא מצליחה להרתיע פושעים מסוכנים כאלה. בגדול, במצפה רמון אין תחושה של פחד. זה אחד מוקדי התיירות החשובים בארץ. אבל במידה שהמצב לא יטופל ייתכן ותיווצר תחושת פחד".