2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה התעללות בקשישים
אילוסטרציה התעללות בקשישים
"התעללות והזנחת האוכלוסייה המבוגרת הן תופעות מתמשכות ואין מדובר באירוע נקודתי"
(צילום: shutterstock)
לרגל יום המודעות הבינלאומי למאבק בהתעללות והזנחת אזרחים ותיקים שיחהבוקר מפרסם משרד הרווחה נתונים על עלייה של 3.5% במספר הפניות בעניין זה.
הנתונים מתייחסים לשנת 2021 בהשוואה לשנה שקדמה לה. מספר הפגיעות באזרחים ותיקים בשנה שעברה הסתכם ב-7,772. הנפוצות שבהן: התעללות נפשית (28%), הזנחה (28%), התעללות פיזית (16%) וניצול כלכלי (15%).
בנוסף לכך טופלו מאות מקרים של הפרת זכויות ועשרות מקרים של התעללות מינית. מרבית המקרים מופנים לטיפול היחידות על ידי עובדים סוציאליים מהמחלקות לשירותים חברתיים, בני משפחה או על ידי הנפגע עצמו.
"רוב האירועים מתרחשים במרחב הביתי על ידי בני זוג, ילדים, נכדים ומטפלים", מספר גל שחם, עובד סוציאלי ראשי לחוק הגנה על חוסים במינהל אזרחים ותיקים. "טווח הפגיעה במבוגרים נע בין ניצול ושימוש לא חוקי ברכושם ובכספם לבין מניעת טיפול רפואי וצרכים בסיסיים כגון מזון ותנאי מחיה הולמים. התעללות והזנחת האוכלוסייה המבוגרת הן תופעות מתמשכות ואין מדובר באירוע נקודתי. לכן, מצוקה שהחלה להתפתח עלולה להפוך להתעללות מתמשכת". הוא ביקש מכל מי שיודע על מבוגר שנתון במצוקה מעין זו לפנות למוקד 118 של משרד הרווחה והביטחון החברתי לצורך קבלת ייעוץ וסיוע.
2 צפייה בגלריה
מאיר כהן במסיבת עיתונאים בנושא חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות
מאיר כהן במסיבת עיתונאים בנושא חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות
"הבושה וההסתרה הם המחסום הקשה ביותר", שר הרווחה כהן
(צילום: ערוץ כנסת)
המשרד מפעיל ברחבי הארץ 115 יחידות לטיפול באלימות נגד אזרחים ותיקים. הן מסייעות בטיפול אישי או משפחתי, התאמת פתרונות הגנה, התערבות הגנתית באמצעות עובדים סוציאליים ובמקרים מורכבים - הקמת צוות רב-מקצועי. במקביל מפעיל המשרד תוכניות להפגת בדידות שבמסגרתן נפגשים אזרחים ותיקים במועדונים, במרכזי יום וכדומה.
"התעללות באזרחים ותיקים היא תופעה קשה שלא מדובר עליה מספיק", אומר שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן. "כמו במקרים אחרים של אלימות במשפחה, הבושה וההסתרה הם המחסום הקשה ביותר. במסגרת ההשקעה הגדולה שלנו בפיתוח השירותים לאזרחים הוותיקים בתחומי הבדידות, העוני והטיפול הסוציאלי, הרחבנו מאוד גם את המענים לטיפול באלימות ובניצול".
מנכ"לית המשרד, סיגל מורן: "התעללות והזנחה של אנשים מבוגרים היא תופעה מושתקת. אני מאמינה שטיפול נכון בתופעת הבדידות וחיזוק הקשר בין הקהילה לבין האזרח הוותיק יביאו להפחתה של התעללות".