הולכים לסיבוב שני בחיפה, תבוסה מהדהדת לראש העיר המכהנת: אל יום הבחירות בחיפה הגיעו 12 מועמדים לראשות העיר, אך כבר הבוקר (רביעי) ברור מי המפסידה הגדולה. עינת קליש-רותם, ראש העיר המכהנת שהביסה את יונה יהב בבחירות ב-2018, זכתה ל-4.5% בלבד - נכון לספירה של 99.1% מהקלפיות - ולא תזכה אפילו למושב במועצת העיר, לאחר שרשימתה קיבלה 2.2% בלבד מהקולות.
מי שהעפילו לסיבוב השני בבחירות לראשות העיר הם ראש העיר לשעבר יהב, שינסה לחזור לתפקיד אותו הפסיד רק לפני כחמש שנים, ועו"ד דוד עציוני ששימש משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד מלכה, ראובן כהן/דוברות עיריית חיפה, אלעד גרשגורן)
יהב, יש לציין, סיים את הסיבוב הראשון בפער ניכר עם 36.2% מקולות הבוחרים, לעומת 21.9% מהקולות שלהם זכה עציוני. עם זאת, אף אחד מ-12 המועמדים לא הצליח - כצפוי - להגיע ל-40% הנדרשים כדי להימנע מסיבוב שני.
קליש-רותם, אדריכלית במקצועה ומתכננת ערים, נבחרה ברוב גדול בבחירות הקודמות, הביסה כאמור ב-2018 את יהב שכיהן בשלוש קדנציות רצופות, והציפיות היו בשמיים. עם זאת, רבים מהתושבים התאכזבו במהלך כהונתה מהתנהלותה. את התוצאות ניתן לראות כעת בקלפי, כשראש העיר המכהנת - ובקרוב היוצאת - סיימה רק במקום השישי מבין 12 המועמדים. "מקבלת את רצון הבוחר ומאחלת הצלחה לעיר חיפה ולמי שיבחר לעמוד בראשה. מי יתן ויעשה את הטוב למען תושביה", היא אמרה עם פרסום התוצאות המסתמנות.
חיפה הגיעה ליום הבחירות כשהיא סובלת ממספר בעיות שמפריעות מאוד לחלק מהתושבים. בחודשים האחרונים, באופן טבעי, נכנס הפן הביטחוני, וכחלק ממנו מוכנות העיר למקרה של מלחמה מצפון וירי מסיבי של טילים לעבר גזרת העיר חיפה ומפרץ חיפה. הנושא תפס מקום של כבוד בתעמולת הבחירות של המתמודדים.
מלבד המוכנות למלחמה, יצטרך ראש העיר הבא - יהב או עציוני - להתמודד גם עם נושא קידום ופיתוח פתרונות תעסוקה לעיר כפתרון להגירה השלילית. חיפה יודעת שנים רבות הגירה שלילית של צעירים שבוחרים ללמוד לימודים אקדמיים באוניברסיטאות מחוץ לעיר, ולא חוזרים להתגורר בה. סטודנטים רבים לומדים באוניברסיטת חיפה ובטכניון, אך רבים מהם ממהרים לעזוב למרכז הארץ כדי לחפש שם את מקום העבודה שלהם, ולא בונים את חייהם בחיפה.
החזרת הביטחון האישי ומיגור האלימות והעבריינות עמדו גם הם במרכז מערכת הבחירות. בשנים האחרונות מעשי אלימות ופשיעה לא פסחו על חיפה. ראש העיר הבא יצטרך להידרש גם לטיפול בנושא חזירי הבר, שהפכו בשנים האחרונות לשם כמעט נרדף לחיפה.