3 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
זירת האסון במירון
(צילום: רויטרס)
פרסום ראשון: לקראת מכתבי אזהרה מוועדת החקירה - ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון פנתה בשבועיים האחרונים לכלל העדים שהופיעו מולה, בבקשה שיעבירו בהקדם לידי הוועדה כתובת דואר אלקטרוני עדכנית וזאת לקראת שיגור מכתבי אזהרה. אותם מכתבי אזהרה צפויים לצאת אל הדרך בשבועות הקרובים. מדובר בכלל העדים שהופיעו מול הוועדה. דרג המדיני, משטרה, משרדי ממשלה ועסקנים.
3 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
בחודש שעבר פרסמנו כי מסתמן שמפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי וכמה קציני משטרה נוספים צפויים לקבל בקרוב מכתבי אזהרה מוועדת החקירה הממלכתית לאסון. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". מכתבי האזהרה למעשה מצביעים על אותם גורמים שלגביהם סבורה הוועדה שיש להם אחריות למחדל, ושייתכן שיהיה עליהם לשאת במחיר. מלבד המשטרה צפויים לקבל מכתבי אזהרה גורמים נוספים בדרג המדיני.
3 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה לחקר אסון מירון
(צילום: רפי קוץ)
בפועל, המלצות הוועדה לא יחייבו את הממשלה שתכהן בעת שיתפרסמו. עם זאת, נכון להיום אף ממשלה לא התעלמה מהמלצות של ועדת חקירה ממלכתית, גם אם לא תמיד ההמלצות קוימו במלואן.

האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, בליל ל"ג בעומר בשנה שעברה היה האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. 45 בני אדם שהשתתפו בהילולה נמחצו למוות עקב דוחק בקהל החוגגים בהר, ויותר מ-100 נפצעו.
בתקופת כהונתו של נפתלי בנט כראש הממשלה הכריזה ממשלת ישראל על הקמת ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, שהלכה לעולמה בינואר האחרון. במקומה מונתה כיו"ר הוועדה הנשיאה בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב, דבורה ברלינר.
בפני הוועדה התייצבו נושאי תפקידים בעבר ובהווה, מומחים ואנשי מקצוע, עדי ראייה, נפגעים ובני משפחות הנספים. בנובמבר האחרון הגישה הוועדה את המלצות הביניים שלה שכללו, בין היתר, הגבלת קהל; הדלקה מרכזית אחת בטקס קצר; ומינוי שר אחראי לאירוע. הממשלה אימצה את המלצות הביניים במלואן.