נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן גינה היום (ד') בחריפות את ישראל, בעקבות התקיפות הנרחבות שלה ברצועת עזה. "ישראל לא מתנהגת כמו מדינה", הכריז הנשיא הטורקי.
ארדואן, שנוהג להתייצב לצד הפלסטינים ולהשתלח בישראל בזמן פעולותיה בעזה, עשה זאת גם כעת - על אף שיותר מ-1,000 ישראלים נרצחו על-ידי חמאס. "אסור שישראל תשכח שאם היא פועלת כמו ארגון ולא כמו מדינה, בסופו של דבר כך נתייחס אליה". בהתייחסות לאופי התקיפות אמר ארדואן כי לצה"ל יש "שיטות מבישות".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
בנימין נתניהו ונשיא טורקיה ארדואן
(צילום: מארק ישראל סלם, Ludovic MARIN / AFP)
"הפצצת ריכוזים אזרחיים, רצח אזרחים, מניעת סיוע הומניטרי וניסיון להציג את זה כהישגים – כל אלה רק רפלקס של ארגון ולא של מדינה", אמר ארדואן. בדרך כלל משתמש ארדואן במילה "ארגון" כדי להתייחס למחתרת הכורדית – ה-PKK – שמוגדרת כארגון טרור בטורקיה ובבעלות בריתה במערב.
שלשום התבטא ארדואן בצורה פחות בוטה, כשקרא לפלסטינים "להפסיק להטריד את הישראלי" והפציר בשני הצדדים לכבד את דיני המלחמה. "אנחנו מבקשים מהישראלים לעצור את ההפצצות בשטחים הפלסטיניים, ומבקשים מהפלסטינים להפסיק להטריד יישובים של אזרחים ישראלים". הוא הדגיש כי "גם למלחמה יש את הדפוסים והמוסר שלה".
ארדואן טען כי שני הצדדים פועלים בניגוד לדיני המלחמה, ושעליהם לכבד את הכללים. הוא גינה את "רצח האזרחים בשטח ישראל" וכן את "הטבח חסר ההבחנה של חפים מפשע בעזה שהיו נתונים להפצצות בלתי פוסקות".
2 צפייה בגלריה
הריסות במחנה הפליטים ג'בליה
הריסות במחנה הפליטים ג'בליה
ההריסות ברצועה
(צילום: Yahya HASSOUNA / AFP)
בתחילת השבוע מסר ארדואן כי אנקרה נחושה להשקיע מאמצים דיפלומטיים כדי להשיג רגיעה בלחימה בין ישראל לחמאס. ארדואן הוסיף כי "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להגיע לשלום אזורי. הסכסוך הישראלי-פלסטיני עמד במרכז רוב הסכסוכים והבעיות במזרח התיכון. כעת יש צורך להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים".
בתוך כך הגיבה השגרירות הטורקית בישראל לדבריו של סגן שר החינוך הטורקי, נזיף יילמז, שגידף את בנימין נתניהו ברשתות החברתיות. אחרי שנתניהו פרסם סרטון של התקיפות האוויריות בעזה יילמז שיתף את הסרטון וכתב: "יום אחד הם יירו גם בך, אתה תתפגר".
שגרירות טורקיה מסרה בתגובה: "המדיניות שלנו היא לא להגיב על כל הודעה ברשתות החברתיות".