בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (רביעי) במסגרת משפט חוזר את ליאור מירז, חוקר ברשות המסים שהורשע בקבלת שוחד ובשיבוש חקירה בפרשת קופת החולים "מאוחדת". מירז הספיק לרצות עשרה חודשי מאסר בפועל והגיש בקשה למשפט חוזר באמצעות עו"ד ציון אמיר, אחרי שבית המשפט העליון דחה את הערעור על הרשעתו. אך ביוני השנה, בהחלטה חריגה, העליון הורה לקיים משפט חוזר - והיום זיכה אותו המחוזי. כבר לפני כן מירו סיים לרצות את מאסרו.
3 צפייה בגלריה
ארכיון בית משפט מחוזי המחוזי ירושלים
ארכיון בית משפט מחוזי המחוזי ירושלים
בית המשפט המחוזי בירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
בפברואר 2015, הרשיעה את מירז שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים רבקה פרידמן פלדמן, העומדת גם בראש הרכב השופטים במשפט נתניהו, בלקיחת שוחד ובעבירות שיבוש מהלכי חקירה, בגין העברת מידע לאחד החשודים בפרשת "מאוחדת" שסייע לו להיערך לחקירתו ולהעלים ראיות נגדו. אז נגזרו על מירז עשרה חודשי מאסר בפועל, שאותם ריצה עוד בשלב המעצר.
מירז ניסה לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, שדחה את הערעור. באמצעות עו"ד ציון אמיר הגיש מירז בקשה למשפט חוזר, וטען כי המדובבים בתא המעצר חילצו ממנו הודאה באמצעים פסולים. ביוני, בית המשפט העליון נתן אור ירוק לקיום משפט חוזר. תחילה, המדינה הודיעה כי היא רוצה לחזור בה מכתב האישום ולבטלו, וכך למעשה לחזור לנקודת האפס בתיק, אך מירז דרש כי בית המשפט יורה על זיכוי, דבר שהוחלט היום.
3 צפייה בגלריה
רבקה פרידמן-פלדמן
רבקה פרידמן-פלדמן
השופטת פרידמן-פלדמן
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
3 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר
עו"ד ציון אמיר
עו"ד ציון אמיר
(צילום: תמר מצפי)
"המשפט החוזר מהווה חריג לכלל בדבר סופיות הדיון, והוא נועד לשוב ולברר את שאלת אשמתו של הנאשם, תוך מתן הזדמנות לנאשם לטהר את שמו", כתב השופט אריה רומנוב בפסק הדין. "לפיכך, מבחינת מהותם של הדברים, יהא זה מעט מלאכותי לומר כי משהוחלט על קיומו של משפט חוזר, יש בפתח המשפט החוזר לבקש כי הנאשם ישיב לכתב האישום, שהרי כפירתו המהדהדת ידועה מראש".
הבקשה למשפט חוזר, שהוגשה על ידי עו"ד ציון אמיר, התבססה על כמה טיעונים מרכזיים: העובדה כי משפטם של נותני השוחד התנהל בנפרד בבית המשפט המחוזי בלוד, והם זוכו מחמת הספק על ידי השופטת מיכל ברנד, בין היתר בגלל שההודאה של מירז הושגה תחת איומים שהפעילו המדובבים.
עורך דינו של מירז, ציון אמיר, אמר כי "הצדק נעשה, אף אם באיחור רב והנאשם זוכה מכל אשמה. מצער מאוד שהדבר התאפשר רק לאחר שהנאשם ריצה עונש מאסר, אך כאמור הצדק נעשה".
החלטה על משפט חוזר היא אירוע נדיר, ובתולדות מדינת ישראל היו 34 מקרים בלבד. בשנים האחרונות מתחו בתי המשפט ביקורת על השימוש במדובבים כדי לחלץ הודאות מחשודים. כך למשל, ב-2018 זיכה בית המשפט העליון את אלישע חייבטוב לאחר שהמדובב בתא המעצר נתן לו הרואין וחילץ ממנו הודאת שווא.