1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן מתחסן
מוחמד בן סלמאן מתחסן
מוחמד בן סלמאן מתחסן
(צילום: רויטרס)
תראו מה יש בתמונה אחת שהתפרסמה בסוף השבוע בכותרת הראשית של כל עיתוני סעודיה. יורש העצר מוחמד בן-סלמאן בן ה-35 חושף את זרוע ימין, לקבל את חיסון הקורונה. כמו אצלנו, גם הוא קיבל את החיסון של פייזר. רגע אחד זריקה, הצלמים מתקתקים, ומיד אחריו האחות – לא מקומית אלא מהמזרח הרחוק, מתקרבת לשליט לשפשף בזהירות את זרועו, והוא מעיף לעברה חיוך שאומר "הכל מאה אחוז". אחות צעירה סעודית לא הייתה מעיזה, ויורש העצר גם היה דואג להרחיק אותה, כדי לא להסתבך עם חורשי רעתו בממלכה.
בן-סלמאן הוא המנהיג הערבי הראשון – והיחיד – שדאג לתעד את ההתחסנות ולהפיצה למערכות העיתונים. לא א-סיסי במצרים, לא עבדאללה מלך ירדן או מוחמד השישי מלך מרוקו. אלה, מותר לנחש, לא צריכים את מה שמבקש בן-סלמאן לזכות בו בתמונה מהמרפאה.
מה הוא משיג? קודם כל, סעודיה מתייצבת בשורה אחת עם שני המנהיגים שהתחסנו מול המצלמות: ג'ו ביידן בארה"ב ובנימין נתניהו בישראל. בנוסף, שר הבריאות הסעודי, תאופיק אל-רביעה, מזדרז להודות לנסיך הכתר על המאמץ שהשקיע בהשגת חיסוני הקורונה. צריך לקחת בחשבון שהמספרים גבוהים בסעודיה: עד כה נרשמו 371 אלף נדבקים, 6,000 מתים, ועוד רבבות שמצבם לא ברור, בגלל ריחוקם ממרכזים רפואיים.
בעקבות הפצת תמונתו של יורש העצר בשרוול החשוף, זוהתה בבת אחת עלייה עצומה של יותר מחצי מיליון נרשמים לקבלת החיסון. מנהלי בתי החולים בסעודיה, ראשי האוניברסיטאות ויושבי ראש כל האיגודים המקצועיים מיהרו לברך את בן-סלמאן על "התגייסותו האישית", וקראו לתושבים לא לפחד, להפסיק להפיץ שמועות כזב, ללכת בעקבות השליט, ולקבל את הזריקה.
טראמפ חותר עכשיו להשיג לבן-סלמאן חנינה, לנקות את דרכו אל הבית הלבן. אם יצליח, הוא יתחיל לעשות עסקים עם הצמרת הסעודית אחרי שיפרוש. "הצלתי את הישבן שלו", סיפר
דווקא תמונת החיסון נועדה לרפד את דרכו של בן-סלמאן אל ממשל הנשיא האמריקני החדש. להוכיח לו, כאילו, שבני העם הסעודי, בעיקר הצעירים, מתייצבים מאחורי השליט.
הנשיא טראמפ מנצל את ימיו האחרונים בשלטון כדי לסלול את דרכו של בן-סלמאן לבית הלבן. אחרי פרשת רצח חאשוקג'י צצה עכשיו פרשה חדשה: ניסיון חיסולו של בכיר המודיעין בריאד, סעד אל-ג'ברי, שמסתתר תחת שמירה קפדנית בקנדה. לפי "הוושינגטון פוסט", בן-סלמאן שלח אליו חוליית חיסול בשבוע שאחרי חיסולו המזעזע של חאשוקג'י. המודיעין הקנדי הצליח לעצור בעדם. אבל אחיו של אל-ג'ברי ושני ילדיו עצורים כבני ערובה.
טראמפ חותר עכשיו להשיג לבן-סלמאן חנינה, לנקות את דרכו אל הבית הלבן. אם יצליח, יתחיל טראמפ לעשות עסקים עם הצמרת הסעודית אחרי שיפרוש. "הצלתי את הישבן שלו", סיפר טראמפ על בן-סלמאן בסגנונו המוחצן בראיון לספר שייצא לאור בארה"ב, "הוא צריך להודות לי".
בסך הכל, תמונת המצב בסעודיה רעה מאוד: 2,886 נדבקו אתמול (יום א'). רק מאות בודדים הצליחו להבריא, לפי דיווחיהם, מהקורונה. סלמאן הקשיש, מלך סעודיה, מבודד כבר שבועות ארוכים. הממשלה לא מתכנסת. מחכים לנס שיוציא אותם מהווירוס, ויחזיר את החיים למסלול. אפילו העיר המדברית החדשה נאום משותקת בגלל הקורונה. אין יוצא ואין בא בנמלי היבשה והאוויר. סעודיה סגורה ומסוגרת. בית המלוכה בריאד רק יכול להתנחם שבאיראן, האויבת המושבעת, המצב הרבה יותר גרוע.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com