משרד החוץ יזמן את שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, לשיחת נזיפה בעקבות הצהרה חריפה שפרסמה היום (ראשון) השגרירות. בהודעה האשימה שגרירות אוקראינה את ממשלת ישראל ש"בחרה בנתיב של שיתוף פעולה הדוק עם הפדרציה הרוסית" וב"מדיניות פרו-רוסית מובהקת". שר החוץ אלי כהן אמר כי "חרף המורכבות מול רוסיה, ישראל התייצבה לצד אוקראינה מתחילת המלחמה".
4 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
"ההנהגה הישראלית מסתתרת מאחורי דמגוגיה מילולית". קורניצ'וק
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
בהצהרה יוצאת דופן, יום אחרי ניסיון המרידה הצבאית ברוסיה, ביקרה שגרירות אוקראינה קשות את ממשלת ישראל. "שגרירות אוקראינה בישראל במסר חריף: מציינת בצער כי ממשלת ישראל הנוכחית בחרה בנתיב של שיתוף פעולה הדוק עם הפדרציה הרוסית. העדות לכך היא ברצף אירועים שנויים במחלוקת שאירעו מתחילת 2023 יחד עם היעדר כמעט מוחלט של סיוע הומניטרי לאוקראינה", נכתב בהצהרה.
"בין אירועים אלו ראוי לציין ביקור של משלחת משרד החוץ באוקראינה בפברואר ומספר ראיונות שנתן ראש הממשלה לתקשורת הישראלית. ראשית, כל ההצהרות הרלוונטיות שנתן ראש הממשלה, נעשו במטרה להצדיק את חוסר הפעולה המוחלט של ישראל בכל הנוגע למתן אמצעים הגנתיים לאוקראינה במהלך השנה וחצי האחרונות", נכתב עוד.
הם הוסיפו כי "בתחילה, הטיעונים לכך נסובו סביב היחסים המיוחדים של ישראל עם רוסיה בסוגיית סוריה וכן הפגיעות של הקהילה היהודית בפדרציה הרוסית. אולם, בריאיון האחרון, הוצגו גם טיעונים בדיוניים וספקולטיביים לחלוטין כאילו נשק מערבי מועבר משדה הקרב באוקראינה למשטרים באיראן ובסוריה. כמו כן, ממשלת ישראל ניהלה בהצלחה שני סבבים של משא ומתן מדיני בדרגים גבוהים עם משרד החוץ של הפדרציה הרוסית. בנוסף, הושג הסכם הנוגע להקמת נציגות דיפלומטית רוסית נוספת בירושלים. לנציגות זאת הוקצתה קרקע בחינם והיא הוגדרה על ידי משרד החוץ הישראלי 'הישג מדיני'".
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין. אוקראינה טוענת: "ישראל לא מטילה אף סנקציה"
(צילום: רויטרס)
עוד טענו האוקראינים, כי "ראוי לציין גם את ההתעלמות הבוטה מגבולות מוסריים שהפגינו בכירים ישראלים רבים שהשתתפו בקבלת פנים דיפלומטית שאירחה שגרירות רוסיה בירושלים בשבוע שעבר. יתר על כך, משרד החוץ הישראלי שתק שתיקה רועמת בכל הקשור להצהרות האנטישמיות שנעשות בשגרה על ידי פוטין ואנשיו. בעוד שמדינות דמוקרטית מטילות סנקציות על רוסיה ומגדירים אותה מדינה טרוריסטית המבצעת פשעי מלחמה על בסיס יום-יומי, ישראל לא מטילה אף סנקציה ואף הגבירה בשנתיים האחרונות את המסחר הבילטרלי עם המשטר ממוסקבה העקוב מדם".
לטענת האוקראינים, "בזמן שתושבי אוקראינה, בכללם בני הקהילה היהודית הגדולה שלה, מדממים תחת מתקפת הטילים הרוסיים והמל"טים האיראניים, ההנהגה הישראלית מסתתרת מאחורי דמגוגיה מילולית אודות הניטרליות שלה (שאותה היא כבר לא מסתירה) ויוצרת קשרים עם הפדרציה הרוסית. במציאות, בשטח, ה'ניטרליות' לכאורה של ממשלת ישראל נחשבת לעמדה פרו-רוסית מובהקת".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"התבטאות קשה". כהן
(צילום: יונתן זינדל)
עוד נכתב בהודעת שגרירות אוקראינה, כי "למרבה הצער, ממשלת ישראל מקדישה תשומת לב מועטה לדעות של הציבור שלה עצמה ומתעלמת גם מיהדות התפוצות, שתומכת באופן חד משמעי באוקראינה ובמאבקה נגד מדינת הטרור הרוסית. אנו קוראים לממשלת ישראל לשנות את עמדתה, לתמוך באוקראינה עם אמצעי מיגון, לתמוך בחירות ובסדר הדמוקרטי העולמי. אנו מצפים מישראל להיות בצד הנכון של ההיסטוריה".
שר החוץ הגיב בתדרוך לכתבים על הדברים ואמר כי מדובר ב"התבטאות קשה". לדבריו, "חרף המורכבות מול רוסיה, ישראל התייצבה לצד אוקראינה מתחילת המלחמה ועד היום, תמכה באופן פומבי בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ובריבונות שלה, ואף הצביעה בפורומים בינלאומיים על גינויים לרוסיה. ישראל שלחה לאוקראינה סיוע הומניטרי באופן חסר תקדים (כ-80 מיליון שקל ב-2022 והשנה מיועד תקציב גבוה יותר). מערכת ההתרעה שמתאימה ישראל לאוקראינה תציל חיים של אזרחים אוקראינים במדינה".

ארה"ב תפסיק את השת"פ מעבר לקו הירוק

בתדרוך היום התייחס שר החוץ כהן גם להחלטה האמריקנית להפסיק את שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי עם גורמים מעבר לקו הירוק. "במקרים דומים בעבר ממשלת ישראל דאגה לתת שיפוי מלא לגורמים שנפגעים מההחלטות האלו", אמר כהן.
בהחלטתו ביטל ממשל ביידן החלטה שהתקבלה על ידי הנשיא הקודם דונלד טראמפ בשלהי כהונתו, לאפשר לראשונה העברת תקציבי מחקר ופיתוח מקרנות אמריקניות למכונים ואוניברסיטאות ביהודה ושומרון. על ההחלטה האמריקנית דווח לראשונה ב"חדשות כאן".
4 צפייה בגלריה
האוניברסיטה באריאל. תיפגע מההחלטה
האוניברסיטה באריאל. תיפגע מההחלטה
האוניברסיטה באריאל. תיפגע מההחלטה
(צילום: קיריל אלנברג)
גורם במשרד החוץ האמריקני אמר כי ארה"ב מעריכה מאוד את שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי עם ישראל, "אומת הסטארט-אפ" ושיתוף פעולה איתן זה עם ישראל נמשך. לדבריו, ההנחיה החדשה משקפת את עמדת ארה"ב ארוכת השנים, שאושרה מחדש על ידי ממשל זה.
מי שצפוי להיפגע מההחלטה היא אוניברסיטת אריאל שהגישה לאחרונה בקשות לקבלת תמיכות לפרויקט מדעי מקרן המדע הדו-לאומית ישראל-ארה"ב. ארה"ב עדכנה את ישראל בהחלטה שהתקבלה אומנם לפני ההחלטות האחרונות על בנייה בהתנחלויות, אך לפי הערכות הדלפתה בעיתוי הזה מהווה מעין כרטיס צהוב לישראל על רקע ההחלטות האחרונות על בנייה של 4,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון ועוד 1,000 יחידות דיור ליד עלי – שמרגיזות מאוד את הממשל האמריקני.
שגריר ארה"ב לשעבר בישראל דיוויד פרידמן אמר בתגובה כי "ההסכם שאנחנו חתמנו הסתיים כשממשל ביידן חידש את החרם. אל תטעו. ארה"ב בפעולה זו מאמצת את תנועת ה-BDS, מפרה הסכם דו-צדדי מחייב עם ישראל ויוצרת דינמיקה של הפסד".
לגבי תהליך הפטור מוויזה לארה"ב, אמר כהן כי הוא "מתקדם כמתוכנן". לדבריו, "אנחנו מקיימים פגישות על כך באופן קבוע על מנת לעקוב אחרי ההתקדמות, ומארחים בארץ משלחות מארה"ב שעוקבות אחרי ההתקדמות. ביולי אמור להתחיל פיילוט של חלק מההסכם ואנחנו משוכנעים שעד סוף ספטמבר נעמוד ביעדים".

"ההסכם עם סעודיה בר השגה"

כהן התייחס גם למאמצים להשיג הסכם עם סעודיה ואמר שישראל מאוד אופטימית לגבי האפשרות להשיג הסכם כזה. "מדובר בהסכם בר השגה, שלאחריו מדינות נוספות יבואו. הדיונים בנושא הזה מתבצעים במספר ערוצים שהמרכזי בהם הוא דרך הממשל האמריקני", אמר כהן.
לדבריו, הסכם כזה, אם יושג, לא יהיה חלק מהסכמי אברהם. "גם הסעודים מעוניינים בהסכם כזה", אמר שר החוץ, "מדובר בהסכם ייחודי שיכלול מדינות נוספות. להערכתנו יש חלון הזדמנויות עד מרץ 2024, שלאחריו המערכת הפוליטית בארה"ב תתמקד בבחירות לנשיאות".
לגבי החלטת מרוקו לדחות את המפגש של "פורום הנגב" שתוכנן לראשית יולי, אמר כהן כי "הסיבה לדחייה היא ההחלטה על הרחבת הבנייה ביו"ש. על פי התכנון, במפגש היו אמורות להשתתף 3-2 מדינות שלישראל אין איתן עדיין יחסים דיפלומטיים. אנחנו מאמינים כי גם במפגש שיתקיים בעתיד, המדינות האלו ישתתפו וזה יהיה חלק מהצעדים לקראת נורמליזציה איתן. היחסים עם מרוקו חמים וניתן לראות את כמות הביקורים של שרים ישראלים במדינה וההסכמים שנחתמים".