4 צפייה בגלריה
הפגנות מחאה בלוב
הפגנות מחאה בלוב
"יש בידי השרה מסמכים": שרת החוץ שנמלטה לטורקיה מאיימת
(צילום: רויטרס)
לשכתה של שרת החוץ של לוב, נג'לאא אל-מנקוש, פרסמה בצהריים (יום שני) התייחסות לסערה שפרצה בעקבות פרסום הפגישה בינה לבין שר החוץ הישראלי אלי כהן, ואמרה כי "הפגישה בוצעה באישור ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דובייבה". כך דווח ברשת אל-מיאדין הלבנונית. אחרי שאתמול פורסם כי השרה הושעתה, היום דיווחה רשת אל-ערביה הסעודית כי היא פוטרה.
לדברי לשכת השרה, שלפי דיווחים שאושרו גם בישראל נמלטה לאיסטנבול שבטורקיה, "א-דובייבה נפגש עם ראש ממשלת איטליה וכבר אז סוכם על הפגישה עם הישראלים. א-דובייבה ביקש משרת החוץ להוציא הודעה שלפיה הפגישה הייתה מקרית כדי למנוע מעצמו מבוכה. לאחר שהיא פרסמה את ההודעה הזו, הוא השעה אותה". ממשרדה נמסר עוד כי "יש בידי השרה מסמכים רבים, והיא לא תסכים להיות הקורבן בסיפור שבו מילאה את בקשתו של א-דובייבה".

גורמים במשרד החוץ מתחו הבוקר ביקורת על פרסום קיומה של הפגישה החשאית ברומא, פרסום שהוביל למהומות בלוב ולהשעייתה של השרה הלובית. "זה מעיד על החובבנות שבה מנוהלים יחסי החוץ", אמרו הגורמים.
לדברי הגורמים, "מדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל יחששו לקיים מגעים חשאיים שמא יבולע להן כי הוכח שהצד הישראלי לא יודע לשמור על חשאיות הפגישות". הם הסבירו כי "מתקיימים הרבה מגעים חשאיים עם מדינות שאין איתן יחסים כשהמטרה היא שהמגעים יבשילו לכדי יחסים דיפלומטיים. ברגע שרמת האמינות של הצד הישראלי נפגעת, זה חוסם את האפשרויות ליחסים עם מדינות נוספות בעתיד. השר רוצה להביא עוד מדינות למעגל השלום ובמה שעשה, הוא ירה לעצמו ברגל".
מנגד, בכיר במשרד החוץ אמר כי ההחלטה לפרסם את הפגישה הייתה של שני הצדדים. לדבריו, מדובר ב"פגישה היסטורית וחשובה שמשרתת את האינטרס הלובי לקבל הכרה מהמערב. הפגישה אושרה על ידי הגורמים הבכירים ביותר בלוב והייתה אמורה להתפרסם. יש אופוזיציה משמעותית בלוב, גם בסודן הושעה דובר משרד החוץ אחרי שיחות עם ישראל, מה שקרה בסודן זה מה שקורה בלוב. זה מקדם את האינטרסים שלהם".
4 צפייה בגלריה
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת מפגש שרת החוץ עם עמיתה הישראלי
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת מפגש שרת החוץ עם עמיתה הישראלי
מהומות בטריפולי, אחרי חשיפת המפגש בין השרים
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת מפגש שרת החוץ עם עמיתה הישראלי
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת מפגש שרת החוץ עם עמיתה הישראלי
שרפו צמיגים, וגם דגלי ישראל
(צילום: EPA)
הפגישה החשאית שהובילה לתגובות זועמות ולהפגנות בלוב התקיימה בשבוע שעבר, והיא הייתה הפגישה הראשונה אי-פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות. מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי נכח גם הוא, והשרים דנו בקשרים ההיסטוריים בין שני העמים, במורשת של יהודי לוב, באפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות ובסיוע ישראלי למטרות הומניטריות. שר החוץ אמר אתמול כי "הפגישה ההיסטורית היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל".
שעות לאחר שמשרד החוץ פרסם הודעה על קיומה של הפגישה, אל-מנקוש הושעתה מתפקידה ובלוב אף פרסמו את המכתב ששלח לה ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דובייבה, שמינה ממלא מקום זמני לתפקיד. בהמשך דווח בלוב שהשרה נמלטה במטוס ממשלתי לטורקיה. גורמים מדיניים ישראלים אמרו שהשרה אכן המריאה מלוב ונחתה באיסטנבול. מנגד, בערוץ הסעודי "אל-חדת" דווח שמנגנוני הביטחון הלוביים הכניסו את השרה לרשימת מעוכבי היציאה מהמדינה.
במשרד החוץ של לוב פרסמו את גרסתם לפגישה - וטענו כי שרת החוץ "סירבה בכל תוקף לקיים פגישה עם כל נציג ישראלי והיא עדיין עומדת על סירובה. מה שקרה ברומא זה מפגש לא מתוכנן ולא רשמי - בזמן פגישה שלה עם שר החוץ האיטלקי". לטענת המשרד, "הוא לא כלל שום שיחות או הסכמים, אלא ההפך, השרה הציגה את עמדתה הבלתי מתפשרת ולא ניתנת לערעור כלפי הסוגייה הפלסטינית".
עם זאת, גורמים מדיניים בכירים בישראל אמרו שסוכם מראש עם השרה הלובית שהפגישה תפורסם. "הפגישה תואמה ברמות הבכירות ביותר פה ושם", נטען. "השר כהן טס במיוחד לרומא להיפגש איתה בבית הארחה רשמי של משרד החוץ האיטלקי, זה לא היה מקרי. שרת החוץ לא עשתה שום דבר מאחורי גבו של ראש הממשלה הלובי, והמהומות שם הן לא חריגות - על אף שבממשלה המקומית נלחצו מכך".
באופוזיציה תקפו את ההחלטה לפרסם את קיומה של הפגישה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "יחסי החוץ של מדינת ישראל הם עניין רגיש ורציני, בטח כשמדובר ביחסים עם מדינות ערביות ובוודאי כאלה שאין לנו איתן יחסים רשמיים. כשעושים הכל בשביל יחסי ציבור וכותרות, עם אפס אחריות וחשיבה קדימה - זה מה שקורה. ביחסי החוץ או בביטחון, בכלכלה או בחינוך. ממשלת נתניהו היא ממשלה רשלנית וכושלת שחייבת לסיים את ימיה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "מדינות העולם מסתכלות הבוקר על ההדלפה חסרת האחריות של פגישת שרי החוץ ישראל-לוב, ושואלות את עצמן: זו מדינה שאפשר לנהל איתה יחסי חוץ? זו מדינה שאפשר לסמוך עליה? האירוע מול שרת החוץ הלובית הוא חובבני, חסר אחריות וכשל חמור בשיקול דעת. זה בוקר של חרפה לאומית וסיכון חיי אדם בשביל כותרת".