החרפה בעימות בין שר הביטחון לשר האוצר: בצל התנגדותו של בצלאל סמוטריץ' לאשר רכש של מטוסי F-35 ו-F-15 תוך התעקשות על כינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון בהסכמתו בלבד לאחר הקמת ועדה ציבורית, השר יואב גלנט אמר הבוקר (שלישי) בדיון סגור בוועדת החוץ והביטחון כי לא יאפשר את הקמת הוועדה, שלדבריו, "מורכבת משלושה נציגים פוליטיים", והוסיף: "לא אתן שיכניסו את הפוליטיקה לתחום הביטחון".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
רכש מטוסי הקרב עמד במוקד המגעים של גלנט בביקורו בארצות הברית, ואחר כך בשיחות שקיים מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר. בארצות הברית דווח כי ממשל ביידן אישר למעשה את העסקאות - כולל מכירת מטוסי הקרב החמקנים - אבל לצד זאת יש צורך גם באישור ועדת השרים עקב הסכום הגבוה שישראל משלמת, גם מכספי הסיוע האמריקני.
שר הביטחון סקר שורת נושאים אקטואליים בפני חברי הכנסת בוועדה, ובתום השאלות ביקש להתייחס להערה שנשמעה וביקש להרחיב. "אני אגיד משהו גם על דבר שלא נשאלתי״, אמר גלנט. ״זה נכון שהתגלו לא מעט כשלים בצבא לאחרונה. מה שצריך להיות מתוחקר יתוחקר ויופקו הלקחים, אבל אם יש דבר אחד שהוכיח את עצמו זה בניין הכוח של צה״ל שנבנה לאורך 75 שנים. הניסיון להקים ועדה פוליטית שמורכבת משלושה נציגים פוליטיים לא מקובלת ולא תקרה. אני לא מוכן לזה״.
בתום דבריו של גלנט, העיר ח״כ זאב אלקין מהימין הממלכתי בציניות - לאור העובדה שסמוטריץ' מכהן גם כשר במשרד הביטחון: ״זה נראה שיש לך בעיה עם שר ממשרדך, אולי כדאי שתפתרו את זה״.
״מדי יום אנו מקבלים עדות לכך שאנחנו במלחמה רב זירתית, בהגנה ובהתקפה. מטרתנו היא לפעול בכל מקום נגד התעצמות אויבינו ולגבות מחיר כבד מאוד על פעולה נגד ישראל", אמר גלנט לחברי הוועדה, שלהם העניק סקירה מבצעית בלשכתו. במהלך הדיון, סקר שר הביטחון בפני הוועדה את התקדמות הלחימה ברצועת עזה, המאמצים השונים להשבת החטופים ופעולות צה״ל בגזרות הלחימה האחרות.

מלשכת גלנט נמסר כי הוא התייחס בפגישה לצורך החיוני בגיוס כוח אדם נוסף לצה"ל, ואמר כי מערכת הביטחון נערכת בימים אלה לגיבוש מתווה כדי לאפשר גיוס של חלק הולך וגדל של החרדים, בתנאים שהולמים את אורך חייהם. "השר גלנט פירט על המאמצים הנעשים במערכת הביטחון כדי להתאים את מסלולי צה"ל לגיוס הציבור החרדי, והדגיש כי ימשיך לפעול לחקיקה בהסכמה בנושא", נמסר.
"מערכת הביטחון וצה"ל ניצבים בפני אתגרים ביטחוניים מורכבים, אנחנו נדרשים להגדיל את מספר המשרתים ואת אורך השירות, כדי לתת מענה לצורכי הביטחון", טען גלנט. "אנחנו נדרשים לעוד כוח אדם איכותי שיוכל לתרום למערכה על הגנת הארץ. עם זאת, כמי שאחראי על מערכת הביטחון, ברור לי שיציבות חברתית זה מרכיב מרכזי בחוסן הלאומי ומהווה תנאי לביטחון הלאומי ואסור לנו להביא בשום פנים ואופן לקרע בעם, על רקע של מחלוקת הגיוס ואחדותנו היא תנאי להמשך קיומנו - לא פחות מזה״.
יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, התייחס בפתח הדיון לחוק הפטור מגיוס והסערה בעקבות צו הביניים שהוציא בג"ץ: "אנחנו עוסקים בסדרה של עניינים שקשורים לכל נושא הסד"כ, כוח האדם בצה"ל בסדיר ובמילואים. אנחנו צריכים להתייחס למשאב האנושי כמו שאנחנו מתייחסים למשאבים אחרים ביתר שאת. אנחנו כוועדה נשקיע בחודשים הקרובים את מירב המאמצים בחקיקה הזאת כדי להביא למצב של חלוקה צודקת יותר בנטל תוך התחשבות באלה שנותנים מזמנם ואפילו לפעמים מגופם כדי לשמור על הביטחון של כולנו ואני סמוך ובטוח שנזכה לשיתוף פעלה פורה עם משרד הביטחון וצה"ל כי כולנו סך הכול מכוונים לאותה מטרה".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בוועדת חוץ וביטחון בכנסת
שר הביטחון יואב גלנט בוועדת חוץ וביטחון בכנסת
דיון הוועדה. "מערכת הביטחון ניצבת בפני אתגרים מורכבים"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במכתב שהעביר אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא כתב כי הוא מטיל וטו על כינוס הוועדה ללא הסכמת משרדו. "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת".
עוד אמר השר: "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות ועמדת משרד האוצר ועמדתי היא שנדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם".
במכתבו לנתניהו כתב סמוטריץ' כי "בסיכום שהובלת עם משרדי האוצר והביטחון סביב התקציב המתוקן לשנת 2024 נקבע כי תוקם ועדה ציבורית שתגיש את המלצותיה בתוך כחודשיים. מאז הסיכום, מערכת הביטחון מונעת את הקמת הוועדה ומבקשת לקבוע עובדות בשטח ולחייב היקפי תקציב אדירים, בין היתר בעסקאות רכש המטוסים האמורות. בכל הכבוד, לא ניתן לקבל התנהלות כזו".