אם ללבנון לא היו מספיק בעיות עד עכשיו, ככל שמתקרבים לקיץ והימים נעשים יותר ויותר חמים, סוגיית הברחות הפליטים מלבנון דרך הים עולה שוב לכותרות, כאשר בשבועות האחרונים הנושא מאיים לפגוע ביחסים בין לבנון לקפריסין – האי שאליו מגיעים רבים מהפליטים. צפו בפרק נוסף של "יא אללה", פינת העולם הערבי של כתבתנו ליאור בן ארי:

לא מדובר בתופעה חדשה, אך בשבוע שעבר דווח על כמות חריגה של יותר מ-600 מהגרים שהגיעו בתוך ארבעה ימים בלבד לקפריסין, שנחשבת ל"שער כניסה" לאיחוד האירופי. בקפריסין טוענים כי אחת הסיבות לזינוק שנרשם השנה בהגירה הלא-חוקית הוא שהלחימה בין חיזבאללה לצה"ל פגעה בתשומת לבן של הרשויות הלבנוניות בכל הנוגע למאבק בהגירה הלא-חוקית.
בעקבות המתיחות, ובניסיון לפתור את המשבר, היום אירח ראש הממשלה נג'יב מיקאתי את נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס. בהודעה שפרסם בתום המפגש קרא מיקאתי למצוא פתרון מקיף וכולל לבעיית המוני הפליטים הסורים בלבנון – מספרם עומד על כ-2 מיליון – והבטיח שצבא לבנון והרשויות בארץ הארזים "עושים את מיטב מאמציהם כדי לשים סוף להגירה הלא-חוקית".
4 צפייה בגלריה
דגל קפריסין
דגל קפריסין
בלבנון אין עתיד, ולא רק הסורים שם בורחים
(צילום: shutterstock)
לבנון מתמודדת בשנים האחרונות עם משבר כלכלי קשה מאוד, והכמות העצומה של מהגרים החיים בשטחה רק מכבידה על המשבר הזה. למספר הרב הזה מתווספים מאות סורים שנכנסים ללבנון מדי שבוע, אבל רבים מהם לא רוצים להישאר בה – ומתחילים שם מיד בחיפוש אחר מבריחים לאירופה – בעיקר ליוון, איטליה, גרמניה וספרד.
מדובר באוכלוסייה שלא יכולה לקבל אשרות באופן חוקי, ובחיפוש אחר חיים טובים יותר באירופה מוכנה לעשות את המסע גם בסירות רעועות ומסוכנות. בריאיון לרשת "אל-ערבייה" סיפר לבנוני בשם בילאל מוסא כי בחר להגר אחרי שלא נותרה לו כל ברירה, ולמרות שהוא מודע לכך שהוא עלול למות במסע. לדבריו, בארצו שלו אין לו תקווה: "אין תנאי מחייה. אין לך שום עתיד כאן. לא לך ולא לילדים שלך".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי נפגש בביירות עם נשיא קפריסין כריסטודולידיס
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי נפגש בביירות עם נשיא קפריסין כריסטודולידיס
ראש ממשלת לבנון מיקאתי ונשיא קפריסין כריסטודולידיס, היום בביירות
(צילום: EPA)
חופי לבנון מתפרסים על פני כ-220 ק"מ, וקשה מאוד לשלוט על כולם בצורה מלאה. הסירות לא יוצאות מהנמלים הרשמיים בלבנון, ולכן קשה לרשויות לגלות אותן לפני שהן עוזבות את החוף. צבא לבנון פרסם במרץ האחרון תמונות מחילוץ של 20 סורים, ובהודעה אז נכתב כי הסורים חולצו "במהלך ניסיון להבריחם בצורה בלתי-חוקית על גבי סירה מול חופי טריפולי".
התופעה עתידה להחריף גם בגלל המצב המדיני והפוליטי הקשה שלבנון נמצאת בו. חוסר המשילות מקשה על אכיפה גם בתחום הזה, למרות שצבא לבנון נמצא בשטח ומנסה לשלוט על הגבולות הימיים יחד עם כוחות יוניפי"ל שמחזיקים לפי פרסומים בצי מתקדם.
המסע המסוכן הזה הוא גם יקר מאוד. המבריחים מבקשים אלפי דולרים, לעתים יותר מ-5,000 דולר עבור "כרטיס" לאירופה. אחד המבריחים סיפר ל"אל-ערבייה" כי אנשים מוכרים את כל רכושם כדי לנסות להגיע לאירופה, למרות הסכנות בים.
פעמים רבות נעשה שימוש בסירות קטנות מאוד שלא מיועדות לשאת כמות גדולה של אנשים. הן שוקעות, ורבים מאבדים כך את חייהם – כאשר בני משפחתם אפילו לא יכולים לדעת מה עלה בגורלם. אחת האימהות, שבנה יצא למסע כזה ולא ברור מה עלה בגורלו, סיפרה: "המבריחים האלה סוחרים בבני אדם. לקחו את בני וסחרו בו. שמו אותו בלב הים ללא אוכל או שתייה. הילדים מתו כשהם סובלים".
מקורות ביטחוניים בלבנון דיווחו כי שנת 2023 הייתה עדה לתנועה בלתי-חוקית של 16,000 אנשים מלבנון לאירופה, אך לא מדובר בתופעה המאפיינת רק את לבנון וסוריה. התופעה נפוצה מאוד גם באפריקה, כאשר לחופי יוון מגיעים בשנים האחרונות פליטים ממדינות שונות, ובהן מצרים, פקיסטן ותימן. הארגון הבינלאומי להגירה דיווח כי השנה שעברה הייתה השנה הקטלנית ביותר עבור מהגרים, כאשר חציית הים התיכון היא הדרך הקטלנית ביותר.
4 צפייה בגלריה
מהגרים מ לבנון בורחים מ מחנה פליטים ב ניקוסיה קפריסין
מהגרים מ לבנון בורחים מ מחנה פליטים ב ניקוסיה קפריסין
מהגרים בורחים ממחנה פליטים בניקוסיה, ארכיון
(צילום: AP /Petros Karadjias)
הלבנונים, כדי למנוע סכסוכים עם מדינות אירופה, מבהירים בשבועות האחרונים כי הם לא מנסים "לייצא" את בעיית הפליטים למדינות אחרות ומבקשים עזרה בכל הזדמנות. ראש ממשלת לבנון מיקאתי אמר בימים האחרונים כי הפליטים נכנסים ללבנון בסתר וכי אף מדינה לא עוזרת לארצו מבחינת שליטה על הגבול. הוא ציין כי הם לא יכולים לגרש את הסורים בשל זכויות האדם שלהם, וכי בניסיון לפתור את המצב מתקיימים כעת מגעים אינטנסיביים.