יומיים לאחר שיו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר ויו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' סיכמו תחת חסותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו על ריצה משותפת בבחירות הקרובות, התייחס הבוקר (ראשון) בן גביר באולפן ynet להסכם: "יכולתי לדרוש יותר, ולאור הסקרים שהיו לפני כן יכולתי גם לבקש את ראשות הרשימה, אבל בסוף הסיפור כאן הוא לא סיפור אישי שלי. אני מאמין שהצעד שעשינו מקרב הקמה של ממשלת ימין".
ההסכם המדובר, לפיו סמוטריץ' יעמוד בראש המפלגה ובן גביר יקבל חמישה מקומות בעשירייה הראשונה (2, 5, 7, 9 ו-10), הושג בתום פגישה עם נתניהו, שבה נכח גם יריב לוין. עם זאת, הוא לא לווה בתמונת ניצחון של השניים יחד עם יו"ר האופוזיציה, ונשמעו טענות על כך שנתניהו לא מעוניין להיראות קרוב מדי ליו"ר עוצמה יהודית. עם זאת, ראש הממשלה לשעבר כן בירך על ההסכם, ומסר: "אחדות היא צו השעה כדי להבטיח את ניצחון המחנה הלאומי והקמת ממשלה לאומית יציבה לארבע השנים הקרובות".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"התארחנו אצל שכנים, כנראה שמשפחת נתניהו לא רוצה צלמים ועיתונאים בתוך הבית שלהם". בן גביר לאחר הפגישה בשישי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בן גביר אמר על כך כי "אני מוכרח להודות שאני לא הייתי אמון על הצילום בפגישה הזו, אבל אני חייב להגיד שהיה אירוח טוב ומקסים. התארחנו בבית של שכנים, משום שהצלמים היו כולם על הגדרות של משפחת נתניהו. כנראה שהמשפחה לא רוצה לארח צלמים ועיתונאים בתוך הבית שלהם".
בנוגע לטענות על כך שהריצה המשותפת של שתי המפלגות הייתה חשובה לנתניהו, כדי שהוא יוכל "לשתות" מהן מנדטים לקראת הבחירות, בן גביר ציין כי הוא חושב ש"בסופו של דבר נתניהו יודע שהמפתח לניצחון זה אנחנו. אם אנחנו נהיה חזקים וגדולים, נתניהו יוכל להקים ממשלת ימין, ואם לא נהיה אז הוא לא יוכל. לכן אני לא מאמין שלנתניהו יש אינטרס לפגוע בנו".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, יריב לוין ויעקב ברדוגו
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, יריב לוין ויעקב ברדוגו
"לא מאמין שיש לו אינטרס לפגוע בנו". נתניהו לאחר הפגישה עם בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלעד גרשגורן)
בן גביר התייחס באולפן גם לדעותיו בעבר ובהווה, ואמר כי "מעולם לא אמרתי להרוג כי הם ערבים. אני מודה בדבר אחד - לפני עשרים הכללתי את כל הערבים ודיברתי על לגרש את כולם, היום אני לא שם". הוא הוסיף כי "גם אם היה בעמדת השפעה על מערכת המשפט, אני לא הולך לפטר כאן שופטים על ימין ועל שמאל. אני רוצה מערכת משפט מגוונת יותר - חסר לי בבית המשפט העליון שופטים עם אג'נדה ציונית יהודית, ספרדים, עולים חדשים וחרדים".
אפשר עדיין להגדיר אותך בתור כהניסט?
"אני חושב על הרב כהנא דברים טובים, בזה שהוא נלחם למען יהודי ברה"מ ונלחם נגד האנטישמיות בארה"ב, אבל אני אמרתי בצורה מפורשת - אני לא מזדהה עם הדעות שלו לגבי כל הערבים. אני מזדהה עם הרב כהנא בזה שהוא רצה מוות למחבלים, אבל אין לי בעיה עם מי שנאמן למדינת ישראל ועם מי שרוצה לחיות כאן בשלום. הבעיה שלי היא עם אלה שזורקים בקבוקי תבערה או שזורקים אבנים, אותם אני לא רוצה כאן".

"אנשים רוצים להפסיק לריב"

אמיתי פורת, מספר 3 ברשימת הרוח הציונית, התראיין גם כן לאולפן ynet הבוקר, והתייחס לכוח המשיכה של בן גביר, שהתבטא בסקרים לפני איחוד הרשימות בהן עוצמה יהודית קיבלה בין שבעה לתשעה מנדטים. "בן גביר מייצג איזשהו סנטימנט שהרבה צעירים מתחברים אליו, אולי בצדק מסוים, בגלל שהוא נלחם על כבוד ישראל נגד הטרור. במובן הזה הוא מצליח לגייס איזשהו רגש של אנשים".

עם זאת, פורת ציין כי הוא חושב ש"בציונות הדתית יש ציבור גדול שרואה חשיבות גדולה בממלכתיות ובכבוד למוסדות המדינה. הסנטימנט הזה נתפס כמשהו בעל תוכן דליל וללא כוח ולהט, אבל זו טעות שאני חושב שעוד נראה אותה בהמשך מערכת הבחירות".
על סיכויי ההצלחה של מפלגתו בבחירות הקרובות, אמר פורת כי הוא חושב ש"יש ציבור גדול שבבחירות האחרונות ראינו אותו מצביע בין היתר לימינה או לתקווה חדשה, ובמערכת הבחירות הזו הוא עדיין מחפש את הבית הפוליטי שלו". הוא הוסיף כי "חלק מהציבור הזה עבר אולי לליכוד, אבל הוא יחזור אלינו ברגע שהוא יראה שאנחנו מייצגים ערכי ימין וערכים לאומיים, בלי להמשיך את שיח השנאה והפילוג, ובלי להמשיך את התוכנית הפוליטית שהובילה למבוי סתום. אנשים רוצים להפסיק לריב, רוצים להציל את ישראל, ובעיקר רוצים לבנות את הדברים ביחד".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל
איילת שקד ויועז הנדל
"הציבור שעבר לליכוד יחזור אלינו". שקד והנדל בהכרזה על הקמת הרוח הציונית
(צילום: יאיר שגיא )
התוכנית הפוליטית הרצויה, לשיטת פורת והרוח הציונית, היא הקמת ממשלת אחדות. "לגוש נתניהו יש גבול מסוים מבחינת המנדטים, והם לא מצליחים להרכיב ממשלת ימין צרה לאורך כל מערכות הבחירות. אני חושב שמה שישראל צריכה זה ברית בין הכוחות הציוניים המרכזיים, שכוללים את המרכבים שנמצאים במרכז או במרכז-שמאל. שיח החרמות, שבו כל צד בטוח שרק עוד ניסיון קטן הוא יצליח להכריע ולהשיג רוב של 61 ולצעוד אל השקיעה, פשוט לא עובד". פורת הוסיף כי "לא נגרור את ישראל לעוד מערכת הבחירות. אף אחד לא רוצה את זה ויש מספיק אנרגיה במערכת הפוליטית כדי שזה לא יקרה".