מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני צ'אק שומר קורא לערוך בחירות בישראל, וטוען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "איבד את הדרך" - והישראלים צריכים לבחור מנהיגים טובים יותר. בנאום שנשא באולם הסנאט בקפיטול בוושינגטון היום (חמישי) ציין שומר כי זו תהיה "טעות חמורה" מצד ישראל לדחות את פתרון שתי המדינות, וקרא למתווכים בין ישראל לבין חמאס לעשות כל שביכולתם כדי להשיג הפסקת אש, שחרור חטופים והכנסת סיוע לרצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מנהיג רוב בסנאט האמריקאי, צ'אק שומר
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מנהיג רוב בסנאט האמריקאי, צ'אק שומר
קריאה חריגה לבחירות. נתניהו ושומר בימים טובים יותר
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
שומר, היהודי הראשון בתפקיד מנהיג הרוב בסנאט, שנחשב לתומך ישראל גדול, אמר בנאומו כי נתניהו שם את עצמו בתוך קואליציית ימין קיצוני, ולכן הוא מרשה לעצמו "לספוג" את המספר הגבוה של אזרחים הרוגים בעזה - שגורר את התמיכה הבינלאומית בישראל לשפל היסטורי. לטענתו, נתניהו הוא מכשול לשלום. הוא שם אותו בשורה אחת עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, חמאס והימין הקיצוני בישראל. שומר אמר כי הוא חושב שהישראלים "מבינים יותר מכולם כי ישראל לא תוכל להצליח כמנודה - נגד כל העולם".
לדבריו, "הקואליציה של נתניהו לא מתאימה יותר לצרכים של ישראל אחרי 7 באוקטובר. העולם השתנה מאז באופן קיצוני, והעם בישראל נחנק כרגע מחזון שלטוני שתקוע בעבר". עוד טען מנהיג הרוב בסנאט כי "נתניהו נוקט מדיניות מסוכנת ומלבה, שמעמידה במבחן את הסטנדרטים האמריקניים לסיוע".
שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג הגיב על דברי שומר והבהיר כי "ישראל היא דמוקרטיה ריבונית. זה לא מועיל, על אחת כמה וכמה כשישראל נמצאת במלחמה נגד ארגון הטרור הרצחני חמאס, להתייחס לסצנה הפוליטית הפנימית של בעלת ברית דמוקרטית. זה נוגד את המטרות המשותפות שלנו".
3 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
"שומר הרגיש צורך להתבטא, לא התערבנו בשום דרך". קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
דבריו החריגים של בכיר המפלגה הדמוקרטית מגיעים על רקע הלחץ הגובר על ממשל ביידן מתוך המפלגה הדמוקרטית, והקריאה להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בשיפור העברת הסיוע ההומניטרי לתוך רצועת עזה. שומר נחשב כאמור לתומך ישראל נלהב, והבהיר גם בדבריו כי הוא מתנגד להפסקת אש קבועה בעזה, משום שהיא תאפשר לחמאס "להתארגן מחדש ולבצע תקיפות נוספות נגד אזרחים ישראלים". הוא אף הדגיש כי פתרון שתי המדינות לא יתאפשר לעולם "אם לחמאס יישאר כוח גדול".
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, ציין מאוחר יותר כי "שומר הודיע לבית הלבן מראש על כוונתו לנאום, ועל דבריו. הוא לא ביקש אישור או אי-אישור, ולא התערבנו בשום דרך בדבריו". הוא הבהיר: "העם בישראל יחליט על בחירות".
על הטענה כי מדובר בהתערבות חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל אמר קירבי כי "שומר הרגיש צורך להתבטא - ניתן לו להסביר את הדברים. אנו ממוקדים בכך שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, להכניס יותר סיוע ולשחרר את החטופים". על קיום שיחה בין נתניהו לביידן אמר קירבי: "אין צפי לשיחה כזו, אך יש שיחות יומיומיות ברמות שונות, כולל בדרג הנשיאותי".
3 צפייה בגלריה
 מיץ' מקונל
 מיץ' מקונל
"נאום גרוטסקי וחסר תקדים". מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל
(צילום: Drew Angerer/AFP)
מיץ' מקונל, מנהיג המפלגה הרפובליקנית בסנאט, הגיב לנאומו החריג של שומר וכינה אותו "גרוטסקי וחסר תקדים". לדבריו, "הקריאה לבחירות חסרת תקדים. ממשלת האחדות והקבינט הביטחוני של ישראל ראויים לכבוד הראוי למדינה דמוקרטית ריבונית". גם דיוויד פרידמן, שכיהן כשגריר ארה"ב בישראל תחת ממשלו של דונלד טראמפ, הגיב לנאום: "אני פשוט נגעל מהנאום של שומר. המנהיג הנבחר הדמוקרטי של ישראל מוביל את אומתו בהגנה על אויב ברברי, נוקט אסטרטגיה מוצלחת שזוכה לתמיכה רחבה על ידי עם ישראל, ומנהיג הרוב בסנאט דוחף בפומבי לשינוי משטר באמצע מלחמה. הוא צריך להתבייש. הכול עניין של פוליטיקה".
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מסר כי "ללא קשר לעמדתנו הפוליטית, אנחנו מתנגדים בצורה נחרצת להתערבות פוליטית חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו עם עצמאי, לא רפובליקת בננות. סכנת הטרור בדרך למערב, טוב יהיה אם יסייעו לישראל במלחמתה הצודקת, ויגנו בכך גם על עצמם".
מהליכוד נמסר בתגובה לנאומו של שומר כי "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה נתניהו, שמוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם. בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה".
ביש עתיד מתחו ביקורת חריפה על תגובת הליכוד, ומסרו כי "הדבר היחיד שיש לו רוב עצום בעם הוא שנתניהו צריך ללכת, כי על שמו רשום האסון הגדול בתולדות העם היהודי מאז השואה. גם היום הוא עסוק רק בהישרדות פוליטית, והוא ייכשל גם בזה".