5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הערב (שלישי) לנציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, כי החליט שלא להאריך את כהונתה - ל-ynet נודע כי המועמד המוביל להחליפה הוא המזכיר הביטחוני של בן גביר, ניצב קובי יעקובי.
ההחלטה לא להאריך את כהונותה של פרי התקבלה בניגוד לסיכומים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי גנץ. במסגרת ההסכם - שנבע בעקבות כניסתה של סיעת המחנה הממלכתי לממשלה - נקבע כי "כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה". יש לציין כי בימים האחרונים התקיימו שיחות בין גורמים בדרגים שונים במחנה הממלכתי והליכוד, שבמסגרתן הובטח שההסכם יישמר - כלומר, שבעלי התפקידים לא יתחלפו. בעניין בתי הסוהר והמשטרה הדבר נאמר באופן מפורש.
5 צפייה בגלריה
קובי יעקובי
קובי יעקובי
ניצב קובי יעקובי. המזכיר הביטחוני של בן גביר, שלפני כן שימש כמפקד מרחב ציון במחוז ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
בשלב ראשוני צפוי ניצב יעקובי להיכנס לתפקיד ממלא מקום נציב שב"ס, ובשלב מאוחר יותר להתמנות לתפקיד באופן רשמי. מועמד נוסף לתפקיד הוא ניצב עוזי לוי, המשמש כיום כמפקד מחוז ש"י, אם כי נראה שסיכוייו נמוכים יותר.
בתחילת השנה מונה יעקובי לתפקיד המזכיר הביטחוני של בן גביר לאחר שכיהן כמפקד מרחב ציון במחוז ירושלים. הוא הועלה לדרגת ניצב והחליף את ניצב (בדימוס) אלי כזרי, ששימש בתפקיד זה טרם כניסתו.
בנובמבר 2022 הוענק לניצב יעקובי עיטור מיוחד על פעילותו המיוחדת, יחד עם שלושה קצינים נוספים, לחילוץ לכודים בבית החולים "איתנים" במהלך שריפת הענק שהשתוללה בהרי ירושלים באותו חודש. ההחלטה הגיעה לאחר שהקצינים פעלו תוך חירוף נפשם כשנסעו בין הלהבות בכביש הראשי לבית החולים, והצליחו בתנאים בלתי אפשריים לחלץ 140 מאושפזים.
5 צפייה בגלריה
הנציבה קטי פרי
הנציבה קטי פרי
קטי פרי. בן גביר טוען כי פעלה בניגוד למדיניות שלו
(צילום: דנה קופל)
יעקובי, בעל תואר בקרימינולוגיה מהאוניברסיטה העברית, שירת בעברו כלוחם יס"מ בין השנים 1997 ל-2003. לאחר מכן כיהן כסגן מפקד תחנת הראל, עוזר למפקד אגף התנועה, יועץ בכיר למנכ"ל המשרד לביטחון הפנים ומפקד תחנת מוריה שאף זכתה בתואר "תחנה מצטיינת", ומונה לתפקיד מפקד מרחב ציון - שתחת אחריותו נמצאים אזורים רגישים, ובהם מרכז העיר ירושלים וצפונה, ובכלל זה מוסדות השלטון. באזור זה היו בשנים האחרונות אירועים בעלי פרופיל גבוה, בהם ההפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה נתניהו והמחאה של יוצאי אתיופיה.
בן גביר נימק את החלטתו שלא להאריך את כהונתה של פרי, בין היתר בשל "פערים ואי-הסכמות, עד כדי חוסר אמון מוחלט, שהתגלעו בינינו". עוד כתב בן גביר לפרי כי סיבה נוספת להחלטה היא ש"לאורך אירועים משמעותיים נמנעת מלממש את מדיניותי, ואף פעלת, לא אחת, בניגוד לה".
5 צפייה בגלריה
המכתב של איתמר בן גביר לקטי פרי
המכתב של איתמר בן גביר לקטי פרי
המכתב ששלח בן גביר לפרי
בהמשך ציין בן גביר כמה אירועים שלטענתו נוהלו בניגוד לעמדתו: ניהול משא ומתן בראשותה של פרי עם מחבלי חמאס על תנאיהם בכלא; ניסיון שלה לטענתו לטייח מקרה בבית הסוהר רימונים שבמסגרתו התפרעו עשרות אסירים במקום; יציאתו של ראש ארגון הפשיעה קוטייר עודה לשמחה משפחתית, מבלי שלטענתו עודכן בדבר על ידה. בשל סיבות אלו, בין היתר, הסביר השר את החלטתו.
מטעמה של נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי נמסר בעקבות ההחלטה לא להמשיך את כהונתה: "החלטה לא מפתיעה של שר חסר אחריות. היא משולבת בטענות מופרכות וחסרות שחר, תלושות מהמציאות וילדותיות, המראות את אי הבנתו בשב"ס. הנציבה מודה על הזכות שניתנה לה להוביל את הארגון המשמעותי הזה - ארגון הכליאה הלאומי של מדינת ישראל - ומודה לכלל סגל שירות בתי הסוהר על העשייה המדהימה והמשמעותית בשנות כהונתה וביתר שאת בעת הלחימה. הנציבה תשיב למכתב השר בערכאה הנכונה".
5 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ. ההחלטה של בן גביר - בניגוד להסכמים הקואליציוניים ביניהם
נתניהו וגנץ. ההחלטה של בן גביר - בניגוד להסכמים הקואליציוניים ביניהם
נתניהו וגנץ. ההחלטה של בן גביר - בניגוד להסכמים הקואליציוניים ביניהם
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
ב-20 בדצבמבר פנתה פרי לבן גביר, והודיעה לו כי "אני מעמידה את עצמי לרשות שירות בתי הסוהר להמשך שירותי עד תום מצב החירום". החלטתה הגיעה לאחר שבחודש יולי הודיעה פרי כי תסיים את תפקידה בינואר, ולא תבקש את הארכת כהונתה. היא מסרה אז כי "אינני מעוניינת להאריך את כהונתי, אסיים את תפקידי בעוד חצי שנה ועד אז אמשיך כמובן להוביל את הארגון ולקדמו".
מטעם המחנה הממלכתי נמסר: "מצפים מראש הממשלה למנוע את הפגיעה הזו בביטחון המדינה. החלפת בעלי תפקידים בכירים בכלל, וראשי ארגונים ביטחוניים בפרט, בעת הזו, פוגעת בתפקוד המדינה בעת מלחמה ואינה נכונה. אנו מצפים מראש הממשלה לא לאפשר החלטות משיקולים פוליטיים בניהול המערכה".