מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה פנתה היום (ג') לבית המשפט העליון במדינה, בדרישה לבטל סעיף שהתווסף לחוק העונשין. הסעיף המדובר נכלל בחוק התקשורת החדש בטורקיה, וקובע שמי שיפיץ מידע כוזב עלול להישלח למאסר. המתנגדים לסעיף חוששים שהמהלך יחריף עוד יותר את דיכוי כלי התקשורת העצמאיים בטורקיה ומתנגדי המשטר.
בשבוע שעבר אישר הפרלמנט הטורקי את חוק התקשורת, והבוקר הוא נכנס לתוקף כשפורסם בעלון הרשמי של ממשלת טורקיה. הממשלה אמרה שהחוק נועד להסדיר את הפרסומים ברשת, להגן על המדינה ולהיאבק בדיסאינפורמציה. חוק התקשורת מורכב מ-40 סעיפים. הסעיף הבעייתי שבהם הוא סעיף 29 - לפיו מי שיפיץ מידע שקרי על טורקיה ויפריע לשלום הציבור, מתוך כוונה לעורר פאניקה ודאגה, יישלח לעד שלוש שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא ארדואן. רוצה להגן על טורקיה מ"הפשיזם הדיגיטלי"
(צילום: AP)
אנגין אלטאי, חבר פרלמנט מ"מפלגת העם הרפובליקנית" (CHP), הודיע שהמפלגה פנתה לבית המשפט כדי לבטל את החוק. "המאמץ של משטרים אוטוריטריים להיאבק ב'פייק ניוז' לא נובע מהתשוקה שלהם למציאות או לאמת, אלא מהרצון שלהם להפוך למונופול בקביעת האמת", הוא אמר.
"זה חוק שנועד להציג את השקרים של הממשלה כאמת, ואת האמת כשקר, ואנחנו לא יכולים לקבל את זה", הוסיף אלטאי. מפלגתו ביקשה בנוסף מבית המשפט להשעות את יישום החוק עד להחלטה בעניין.
3 צפייה בגלריה
טורקיה חברי פרלמנט מהאופוזיציה מוחים נגד חוק התקשורת
טורקיה חברי פרלמנט מהאופוזיציה מוחים נגד חוק התקשורת
חברי פרלמנט מהאופוזיציה מוחים נגד חוק התקשורת
(צילום: רויטרס)
"מפלגת הצדק והפיתוח" של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הביעה כצפוי תמיכה בחוק, יחד עם בעלות הברית הלאומניות שלה. ארגוני זכויות אדם ובעלי הברית של טורקיה במערב אמרו כי החוק לא מגדיר בבירור מהו "מידע כוזב או שקרי" - ולכן בתי המשפט יוכלו לפרש את המונח כרצונם, וכך להעניש את מתנגדי המשטר.
מפלגתו של ארדואן דחתה את הביקורת ואמרה שהיא מתנגדת לצנזורה, וכי החוק נועד "להגן על כולם" מהאשמות שקריות ברשתות החברתיות. ארדואן אמר ש"פייק ניוז" ועליית "הפשיזם הדיגיטלי" הם אתגרים ביטחוניים לאומיים ועולמיים. מפלגתו ציינה ש"פייק ניוז" מונע מאנשים להיחשף לאמת – ולכן מדובר בפגיעה בחופש הביטוי.
3 צפייה בגלריה
ארדואן ופוטין בכנס באוזבקיסטן
ארדואן ופוטין בכנס באוזבקיסטן
ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רוסיה כבר מעמידה לדין על הפצת "פייק ניוז"
(צילום: AP)
בשנים האחרונות החלו מדינות בעולם לשקול לחוקק חוקים נגד "פייק ניוז", וחלקן אף העבירו חוקים בנושא. אחת מהן היא רוסיה. במסגרת "המאבק" של מוסקבה בנושא היא אישרה בחודש מרץ, אחרי הפלישה לאוקראינה, חוק שמעניש את מי שמפיץ במכוון "מידע שקרי על הצבא הרוסי". החוק קובע שמי שיורשע עלול להישלח לעד 15 שנות מאסר. מוסקבה משתמשת בחוק כדי להעמיד לדין אזרחים שמותחים ביקורת על המלחמה - שאותה מגדיר הקרמלין "מבצע צבאי מיוחד".