שר התחבורה לשעבר, בצלאל סמוטריץ', תוקף בשבועות האחרונים ביתר שאת את השרה הנוכחית מירי רגב, וטוען כי החלטותיה לא מקצועיות והורסות את המשרד שבראשו היא עומדת. בריאיון היום (ראשון) לאולפן ynet, ימים ספורים אחרי שנחשפה ב-ynet הקפאת הרחבת מיזם "נתיב פלוס", טען סמוטריץ': "אני מחפש הסברים רציונליים להחלטות ולא מוצא. רוב ההחלטות מתקבלות משיקולים פוליטיים של פריימריז, מרכז ליכוד ומתפקדים - ובעיניי זה דבר מסוכן".
4 צפייה בגלריה
"הדבר הכי מפחיד - המינויים הפוליטיים". רגב וסמוטריץ'
"הדבר הכי מפחיד - המינויים הפוליטיים". רגב וסמוטריץ'
"הדבר הכי מפחיד - המינויים הפוליטיים". רגב וסמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
4 צפייה בגלריה
עומס תחבורה ציבורית
עומס תחבורה ציבורית
"אנשים חוששים בריאותית - ובצדק". צפיפות בתחבורה הציבורית, גם בזמן הקורונה
( צילום: 15 דקות )
"מבאס שבנושא שאמור להיות קר, מקצועי וענייני כמו תחבורה, אי אפשר לנהל דיון אמיתי ולהתווכח מקצועית", אמר סמוטריץ'. "הכול הופך מיד לשיח ביבים נמוך ורדוד של הכפשות, וזה עצוב. אני מנסה לנהל דיאלוג מקצועי עם השרה רגב בחודש וחצי האחרון, ומתייחס בצורה עניינית, מקצועית ומכבדת להחלטות שהיא מקבלת - וחושב שהן החלטות שגויות. שתקתי חצי שנה, נתתי לה את הקרדיט לקבל החלטות כפי שהיא רואה לנכון, אבל לצערי אני רואה החלטות לא ענייניות ולא מקצועיות".
"חד-משמעית, מירי רגב מקבלת החלטות לא טובות שייקח אחר כך המון שנים לתקן", אמר. "צריך להבין, התחבורה הציבורית סופגת מכה אנושה בקורונה. חלק מזה אי אפשר למנוע, אבל אחד האתגרים הגדולים הוא לשנות את הרגלי ההתנהגות. צריך תחבורה ציבורית טובה, יעילה, זמינה, מדויקת, מקצועית, נוחה, זולה ובטוחה - וכך יעברו אנשים מהרכבים אליה. אנחנו הולכים עכשיו הרבה שנים אחורה, אנשים חוזרים לרכב הפרטי כי אין להם ברירה. יש פחות ופחות תחבורה ציבורית בגלל מגבלת הקיבולת. אנשים חוששים, בצדק, בריאותית. אין נסיעות שיתופיות כי התקנות של משרד הבריאות לא מאפשרות".
"ההרגלים של אנשים הולכים אחורה, ונצטרך להתמודד עם הדבר הזה גם הרבה אחרי שהקורונה תהיה אחרינו", הוסיף סמוטריץ'. "נשלם מחירים על ההחלטות הלא נכונות שמתקבלות היום וגורמות לאנשים לחזור לרכב הפרטי. זה לא אומר שיהיו לנו פחות אוטובוסים - זה אומר שכולנו נעמוד הרבה יותר זמן בפקקים. יהיה פחות זמן לעבוד, פחות זמן להתפרנס ופחות זמן להיות עם המשפחה. נהיה יותר עצבניים. המשק הישראלי יחזור למסלול של צמיחה ופריון יותר לאט אחרי המשבר".

התחבורה במדינת ישראל שבויה בידי הפוליטיקה של מרכז הליכוד? "אני מחפש הסברים רציונליים להחלטות ולא מוצא. רוב ההחלטות מתקבלות משיקולים פוליטיים של פריימריז, מרכז ליכוד ומתפקדים - ובעיניי זה דבר מסוכן".
סמוטריץ' הסביר: "כשמייצרים נתיבים מהירים לתחבורה הציבורית, חייבים להעביר אותם בכל הערים. אם עשית נתיב תחבורה ציבורית בכפר סבא ואין לך ברעננה כי אתה נכנע לראש העיר - ואני לא מדבר על מקרה ספציפי - אז אתה לא יוכל להתחבר אחר כך להרצליה, וכל הרשת הקישורית הזו קורסת ופוגעת בתחבורה הציבורית. אתה חייב ראיית רוחב, וכשאתה קוטע את זה למקטעים - כי יש ראש עיר שאיתו היא בסדר ויש ראשת עיר שאיתה היא לא בסדר אז היא הולכת נגדה - אתה מחריב את המשרד".
"הדבר שהכי מפחיד אותי הוא המינויים הפוליטיים", הוסיף סמוטריץ'. "לא נורא אם השר מקבל החלטות לא טובות, כי כשאחזור למשרד אני אקבל החלטות טובות יותר ונתקן את זה. כשהמדד למינוי הוא ג'ובים של מקורבים, חברים ואנשים שיש לי אינטרס פוליטי איתם, זה אסון. ככה הורסים משרד".
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"בנה משרד עם מעט מאוד פוליטיקה". כץ
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"אנחנו שני פתקים בפתק אחד". בנט
(צילום: מוטי קמחי)
סמוטריץ' החמיא לשר האוצר ישראל כץ: "הוא בנה במשך עשר שנים משרד תחבורה יוצא מן הכלל, גם אם אפשר לא להסכים עם כל ההחלטות שלו. היה במשרד מעט מאוד פוליטיקה והרבה אנשי מקצוע. נמצאים במשרד הזה תותחי על, אנשים מהשורה הראשונה. רגב טענה שאני שפוט של הפקידים, אבל זו לא בושה לעשות עבודה מקצועית ולהקשיב לאנשים בעלי ניסיון, ידע וחוכמת חיים. משילות לא אומרת שאנחנו זורקים לפח את כל התהליכים המסודרים, עבודות המטה, איסוף הנתונים והמחקר".
באשר לעניינים הפוליטיים, סמוטריץ' סירב להכריז על יו"ר ימינה נפתלי בנט כעל מועמד לראשות הממשלה: "זה תלוי בתוצאות של הבחירות ואם הציבור ישתכנע שאנחנו מציבים לו אלטרנטיבה. המועמד שלי לראשות הממשלה הוא מי שהציבור ירצה שיהיה ראש הממשלה".
סמוטריץ' התייחס למחלוקות בינו לבין בנט ואמר כי "שיתוף הפעולה בינינו בנוי על מחנה משותף וגם על הבדלים. זה בא לידי ביטוי בכך שאנחנו שתי מפלגות שונות - הוא עמד בראש הימין החדש, שהיא מפלגת ימין כלכלית, ואני עומד בראש האיחוד הלאומי, שהיא מפלגה ציונית-דתית מובהקת שמחויבת לערכים ולציבור. כל מפלגה שומרת על הזהות שלה, העצמאות שלה והערכים שלה, אבל יש מכנה משותף מספיק רחב שמאפשר הליכה משותפת בשתי מפלגות".
"מי שיצביע לנו ידע בדיוק מה הוא מקבל", הוסיף. "זה סוג של שני פתקים בפתק אחד. אתה מקבל גם מפלגה דתית וגם את היכולת להיות חלק ממפלגת שלטון שבנט יוביל בעזרת השם. אנחנו רואים בסקרים שהציבור הישראלי אוהב את זה, וזה נותן את האמון. גם הציונות הדתית רוצה את הביחד הזה, ואנחנו משתדלים להיות קשובים לציבור".
שרת התחבורה מירי רגב מסרה בתגובה: "פעילותו של שר המעבר סמוטריץ׳ במשרד התחבורה מסתכמת בהיותו שר אנטי-פריפריה ואנטי-עשייה. התקפותיו על רגב נובעות מניסיון לקרוץ מרכזה, לתקוף את השרה רגב ולקבל חיבוק מהתקשורת תוך הסתרת עובדת היותו גזען והומופוב. סמוטריץ' בהחלט הרשים בתחום שבו הוא מצטיין - ציוצים בטוויטר".
לטענת רגב, "בנושאים המהותיים נדרשה עבודה רבה לתקן את הנזקים שחולל השר הקודם לפריפריה ולעשייה במשרד התחבורה: בנושא האפליקציות לתחבורה הציבורית שהפלו לרעה את תושבי הפריפריה במחירי הנסיעה והיוו פגיעה בפרטיות, כפי שחשפתם בעבר, בחידלון ובפיגור הרב בביצוע הקו האדום בתל אביב, בחוסר מעש בנושא מעבדת הקורונה בנתב״ג שסמוטריץ' לא קידם במשך חודשים ארוכים מפרוץ המגפה, בפגיעה בתושבי יהודה ושומרון והקשישים באמצעות ביטול השימוש במזומן בתחבורה הציבורית, ובדרדורו של משרד התחבורה למקום הראשון בתלונות הציבור בשנה החולפת. סמוטריץ׳ היה חזק בטוויטר וחלש בעשייה".