4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. ארכיון
(צילום: AFP)
הרחבת "החוק הנורבגי" אושרה אמש (שני) ברוב של 65 ח"כים במליאת הכנסת, מול 18 מתנגדים ונמנע אחד. האופוזיציה תכננה לערוך פיליבסטר במשך הלילה, אך ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) לא הגיעה לנאום - וההצבעה על הרחבת החוק כבר התקיימה.
יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הציג את הצעת החוק, ואמר: "אף שהגדלת מספר חברי הכנסת הנורבגים היא עיקר ההצעה, הצפי שידוע לנו כיום הוא שבמהלך הממשלה בכנסת הנוכחית, יהיו ככל הנראה פחות חברי כנסת מחליפים. ההסדר יסייע לעבודת הכנסת, ויאפשר לשרים לבצע את עבודתם ברשות המבצעת. חברי כנסת יהיו בדיונים בוועדות ויוכלו להגיש גם הצעות חוק פרטיות".

כאמור, ח"כ פרקש הכהן, שהייתה אמורה לנאום במשך שעתיים, יצאה החוצה מהמליאה. סגן יו"ר הכנסת אוריאל בוסו (ש"ס) קרא בשמה, וכשראה שאינה נמצאת - המשיך לקריאת שאר שמות הנואמים מקרב האופוזיציה - שלא נכחו גם כן בדיון. בשל כך, הודיע בוסו כי הדיון הסתיים. ח"כ משה סעדה (הליכוד) דיבר במשך שעה עד שחברי הקואליציה חזרו למליאת הכנסת, ולאחר מכן החלה ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית. חברי הכנסת גדעון סער (המחנה הממלכתי) ונעמה לזימי (העבודה) הצביעו בטעות בעד, וכך הסתיימה ההצבעה כאמור ברוב של 65 ח"כים.
במקביל, כתב ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) בקבוצת הווטסאפ של המפלגה: "חברים יקרים, אני אחראי לפחות כמו אורית (אולי אפילו יותר). כשעליתי לדבר לא ידעתי שאני אמור לדבר שוב בסמוך. כשבוסו שאל אותי אם אני רוצה לעלות שוב, חשבתי שהוא כאילו צוחק עליי. לא הבנתי שבעצם יש לי זכות דיבור נוספת... אם הייתי עולה, אורית הייתה מספיקה להגיע. בקיצור, לדעתי זו יותר אשמתי מאשמתה של אורית".
4 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
לא נכחה בדיון. אורית פרקש הכהן
(צילום: EPA)
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס אף הוא לתקרית, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מיקי לוי התבלבל בהצבעה והפסדנו בה, אמילי מואטי התבלבלה וקיבלנו כמה שעות ביציאה, והיום היה תור חברי המחנה הממלכתי להתגלח על פאשלה בכנסת. טעויות קורות, כולנו בני אדם. אורית, את לוחמת אמיתית. הדרך עוד ארוכה ונמשיך לפעול עם האופוזיציה מול החקיקה הדורסנית של הקואליציה".
במהלך הדיון טענה ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) בפני יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כי חברי כנסת מהקואליציה הצביעו במסכים שאינם שלהם. אוחנה מצדו הורה לבדוק את מצלמות המליאה. ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) דרש מאוחנה לחכות עד לתום בדיקת המצלמות, אך יו"ר הכנסת דחה את הבקשה ועבר להצבעה. במהלך הדיון נדחו 55 הסתייגויות שהגישה האופוזיציה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נעדרו מההצבעות.
הרחבת החוק קובעת בין היתר מתן אפשרות לסיעות קטנות של עד שלושה ח"כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי, ביטול התקרה של חמישה חברי כנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר, וקביעה כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות יוכלו לעשות בו שימוש. בנוסף, במסגרת ההסדר, לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת בתקופת בחירות או ממשלת מעבר.
לפי הרחבת החוק, בסיעה המונה ח"כ אחד עד שני ח"כים, רשאי להפסיק את חברותו ח"כ אחד. בסיעה המונה שלושה ח"כים, רשאים שניים מתוכה להפסיק את חברותם. בסיעה המונה ארבעה עד שישה ח"כים, רשאים להפסיק את חברותם שלושה ח"כים. בסיעה המונה בין שבעה עד תשעה ח"כים, רשאים להפסיק את חברותם ארבעה ח"כים. בסיעה המונה 10 עד 17 ח"כים, רשאים להפסיק את חברותם חמישה ח"כים. בסיעה המונה 18 ח"כים לפחות, שליש מחבריה רשאים להפסיק את חברותם. בתוך כך, תוצאת חישוב שאינה מספר שלם, תעוגל למספר השלם הגבוה הקרוב.
4 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
יו"ר וועדת חוקה שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
"אזרחי ישראל מתעוררים בכל בוקר למתקפה פרועה של הממשלה". תמנו שטה
(צילום: עמית שאבי)
טרם ההצבעה הציגה האופוזיציה הצעות אי אמון בממשלה. ח"כ משה טור פז הציג את הצעתה של סיעת יש עתיד תחת הכותרת "ניסיון הרמייה של ראש הממשלה החלש את בוחריו בנושא המהפכה המשטרית וביטול הדמוקרטיה דה פקטו". לדבריו, "יוקר המחיה, משילות, זהות יהודית - את כל זה הבטחתם בבחירות, על כל אלו התחייבתם. במה בחרתם להתחיל? במערכת המשפט בהריסתה ורמיסתה. איבוד הבלמים והאיזונים עד תום. זה מה שאתם עושים".
הוא הוסיף: "פה בחרתם להתחיל כדי לפתוח את השערים. להתפרע, בלי אבא ואמא בבית, בלי מבוגר אחראי שיגיד 'חלאס, הגזמתם' - בלי המגן של הדמוקרטיה. משמעות המהלכים שלכם, שירסקו את עצמאות מערכת המשפט, היא הפיכת ישראל לדמוקרטיה על הדף, בתואר. היא הדרך המהירה להפוך למדינות שאנחנו לא רוצים להיות".
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה הציגה את הצעתה של המחנה הממלכתי תחת הכותרת "ממשלה מתנפחת וחסרת מעצורים". לדבריה, "לא רק הכנסת לא יכולה לתת אמון בממשלה הזו, אלא גם לא הציבור. בחודש האחרון בכל בוקר אזרחי ישראל מתעוררים למתקפה פרועה, דורסנית וחסרת רסן של הממשלה נגד אזרחיה - של שרים שלא קמים בבוקר ואומרים 'איך נבנה, איך נשנה, איך נשפר?' אלא קמים ואומרים בבוקר 'מה נפרק, מה נהרוס, איפה נפגין את הכוח שלנו'".
פורסם לראשונה: 19:13, 23.01.23