מחלקת המדינה האמריקנית זימנה הלילה (בין שלישי לרביעי) את שגריר ישראל בארה"ב מייקל הרצוג לשיחה חריגה, עקב השינויים בחוק ההתנתקות שיאפשרו שהות של ישראלים בצפון השומרון. סגנית מזכיר המדינה של ארה"ב, וונדי שרמן, הביעה בשיחה את דאגתה מביטול החוק והבהירה: "יש להימנע ממעשים העלולים להגביר את המתחים לקראת החגים הקרובים".
זהו הזימון הראשון של שגריר ישראלי בארצות הברית לשיחה זה 13 שנים. בפעם הקודמת, ב-2010, זומן השגריר דאז מייקל אורן לשיחה במחלקת המדינה בעקבות ההודעה על אישור בנייה בשכונת רמת שלמה שבמזרח ירושלים, בזמן ביקורו בארץ של סגן נשיא ארצות הברית דאז, הנשיא כיום ג'ו ביידן.
הפעם האחרונה שבה היה זימון לשיחה כזו ביחסים בין המדינות הייתה ב-2016. אז היה זה ראש הממשלה אז והיום בנימין נתניהו שזימן לשיחת נזיפה בלשכתו את שגריר ארצות הברית באותה עת דן שפירו, לאחר הבחירה האמריקנית לא להטיל וטו על הצעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון.

בכיר אמריקני הסביר הבוקר מדוע זומן השגריר הישראלי: "אנחנו מאוד כועסים על ביטול חוק ההתנתקות, זה שערורייתי. איך מחוקקים חוק כזה תוך כמה ימים? השמאל אפילו לא הופיע להצבעה, כולם מותשים ממה שקורה בישראל. אנחנו רודפים אחרי מה שקורה בישראל כמו ארנבים בשוחה. יש הרבה דברים רעים שקורים".
בארה"ב תקפו אתמול בחריפות את ההחלטה הישראלית: "אנחנו מודאגים מאוד מביטול החוק. אמרנו שוב ושוב שהרחבת ההתנחלויות זה מכשול לשלום. החקיקה הזו היא פרובוקטיבית במיוחד ומקשה על הניסיונות להחזרת הרגיעה".
סגן דובר מחלקת המדינה בוושינגטון הוסיף כי לפחות אחד המאחזים באזור, חומש, נבנה על אדמה פרטית פלסטינית, דבר שהוא בלתי חוקי בישראל. "זה מאוד מדאיג שפיסת חקיקה כזאת עוברת רק על ידי 31 חברי כנסת, שבה 120 חברי כנסת", ציין.
עוד נמסר בהודעה כי ארה"ב מפצירה בישראל להימנע מלאפשר חזרת מתנחלים לאזור על פי החקיקה, בהמשך להתחייבויות של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון ז"ל, והממשלה הנוכחית לארה"ב. "היינו ברורים בעמדתנו, שקידום התנחלויות היא מכשול לשלום ולהשגת פתרון שתי המדינות, זה כולל הכשרת מאחזים בלתי חוקיים על אדמה חוקית פלסטינית", אמר סגן דובר מחלקת המדינה.
"הפעולות מנוגדת להתחייבויות של ישראל בפני ארה"ב. לפני 20 שנה שרון התחייב בשם ישראל בכתב בפני הנשיא בוש, שהוא מחויב לפינוי ההתנחלויות והמאחזים בצפון הגדה כדי לייצב המצב ולהוריד מתחים".
בוושינגטון הזכירו גם את הפסגה בשארם א-שייח. "זה גם לא עולה בקנה אחד עם התחייבות שישראל נתנה באחרונה להורדת מתחים", אמרו במחלקת המדינה. "רק לפני יומיים ישראל אישררה ההתחייבויות להימנע מהקמת התנחלויות במשך ארבעה חודשים. החקיקה פרובוקטיבית ולא מועילה למאמצים להחזיר רגיעה כשאנו מתקרבים לרמאדן, פסח ופסחא".
2 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדת חומש. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ')
גם ברשות הפלסטינית הביעו מחאה על ביטול חוק ההתנתקות. נביל אבו רודיינה, אמר אמש כי "אישור הכנסת הישראלית לחוק, המאפשר חזרה לארבע התנחלויות בגדה המערבית, שמפר את כל החלטות הלגיטימיות הבינלאומיות, במיוחד את החלטה 2334, הרואה בכל ההתנחלויות בלתי חוקיות, בכל השטחים הפלסטיניים".
אבו רודיינה הוסיף כי ממשלת ישראל נחושה להתנגד לחוק הבינלאומי, ופועלת לסכל מאמצים בינלאומיים למניעת הסלמה ולעצירת המתיחות. הדובר קרא לקהילה הבינלאומית, במיוחד לממשל האמריקני, להפעיל לחץ על ממשלת ישראל ולאלץ אותה להפסיק את מדיניותה החד-צדדית, המפרה את החוקים הבינלאומיים ואת כל ההסכמים החתומים.
במקביל, בחמאס קראו לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום עם ישראל: "אנו מגנים את אישור הכיבוש להחזרת המתנחלים להתנחלויות מפונות, וקוראים לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם הכיבוש, ולעמוד נגדו לצד המהפכה של עמנו".
2 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ביטול החוק, שחוקק לפני 18 שנים ושבמסגרתו פונו יישובי גוש קטיף וצפון השומרון, יסדיר בין היתר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. למעשה לאחר אישור תיקון החוק בקריאה שנייה ושלישית, השהות בישיבת חומש בצפון השומרון כבר אינה בלתי חוקית, ולראשונה מדינת ישראל מאשרת חזרה למקום שפונה מסיבות מדיניות.
עם זאת, בבג"ץ עדיין עומדת עתירה בנוגע למאחז, שאותו הגישו פלסטינים תושבי הכפר הסמוך בורקה וארגוני זכויות אדם, בטענה כי האדמות שעליהן נמצא המאחז שייכות להם. אם בג"ץ יקבע לטובת העותרים, המדינה תצטרך לפנות את הבנייה שיושבת על אדמה פרטית, או לחילופין להסדיר אותה, למשל באמצעות צווי-תפיסה. כמו כן, כרגע כל הבנייה במאחז היא בלתי-חוקית, ותצטרך לעבור הליך של הסדרה.

מנגד, במאחז הבלתי-חוקי חומש חגגו אתמול בבוקר את החלטת הכנסת. "זה יום גדול למדינת ישראל, יום של תשובה גדולה. זה לא רק שאנחנו חוזרים לחומש ולצפון השומרון, אלא שגם אנחנו משנים את כיוון התנועה. התנועה של מדינת ישראל הייתה לאורך שנים תנועה אחורה של נסיגות, ומעכשיו היא תנועה קדימה של חזרה לארץ שלנו", אמרה השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק, שנמנית עם יוזמי ההצעה לביטול חוק ההתנתקות.
שמואל וונדי, מנכ"ל ישיבת חומש שתלמידיה שהו מעת לעת במאחז מאז שעבר חוק ההתנתקות ב-2005, אמר: "איזה כיף לקום לבשורות המשמחות כל כך של תיקון חטא הגירוש שמלווה אותנו 18 שנה, שבו יהודים לא יכולים להסתובב בארץ ישראל. עכשיו אפשר לחזור לחומש ולהראות שאפשר לתקן את העוול".
האמריקנים התייחסו בהצהרתם אמש גם לנאום של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפריז, שעורר סערה כשטען ש"אין עם פלסטיני", ולצידו מפת "ארץ ישראל השלמה", שכללה גם את שטח ירדן. "סמוטריץ' הוא אינו הנציג היחיד של ממשלת ישראל. ההערות האחרונות שלו שנמסרו מעל במה עם מפה לא מדויקות ופרובוקטיבית, הן פוגעניות, מאוד מדאיגות ויכולות להיות מסוכנות.
לדבריו, "לפלסטינים יש עבר עשיר בתרבות וארה"ב מעריכה את השותפות שלה עם העם הפלסטיני. כפי שאמר הנשיא ביידן בשנה שעברה בבית לחם - ארה"ב נותרה מחויבת לפתרון שתי המדינות לשני עמים, שלשניהם שורשים היסטוריים עמוקים באדמה".
פורסם לראשונה: 20:35, 21.03.23