נ', אם לילד בגן בשרון, חשדה בהתנהגות לא תקינה במסגרת שאליה שלחה את בנה לאחרונה. אחרי שאל הגן הוכנס מכשיר הקלטה, האזינה האם – ונחרדה לגלות איך נשמע המקום שבה בנה אמור להרגיש בטוח. "אני אני אתן לך איזה אחת", "אתה יכול לבכות מעכשיו עד 16:00", "איכס יא מסריח", "נמאס לי ממנו כבר", "תעיפי אותה כבר לאמא שלה", הן רק חלק מהאמירות ששמעה האם, כשברקע צעקות ובכי.
1 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
הילד סירב לצאת לגן. "התחיל לצרוח כשראה את המטפלות"
(צילום: shutterstock)
בשבוע שעבר הגישו כמה הורים מהגן תלונה במשטרה, והם מחכים לעדכון על התקדמות החקירה. בשלב הראשון נאספו מצלמות הגן על ידי השוטרים. "אנחנו מחכים לחשיפת המצלמות כי אם זה מה שמצאנו בהקלטות אנחנו ממש חרדים למה שיתגלה במצלמות", אמרה הבוקר (יום ב') נ' בריאיון לאולפן ynet. "החלטתי להכניס מכשיר הקלטה בעקבות התנהגות לא רגילה של הבן שלי. התעוררויות בלילה עם צרחות של בעתה, הוא היה ישן מפוחד במיטה, צורח ולא נותן לנו להתקרב".
האם סיפרה כי הילד סירב ללכת לגן. "הוא היה סוגר את הדלת בגופו ולא היה מוכן לצאת. בשבועיים האחרונים כשהיינו מגיעים לגן הוא לא היה מוכן ללכת למטפלות שבעבר הוא היה רץ אליהן בשמחה. פשוט התחיל לצרוח בכל פעם שהוא רואה אותן", היא אמרה. "לא האמנתי שזה קורה לי עד שההקלטות הגיעו אלינו. אבל בדיעבד, הכול התחבר לי. אנחנו מזועזעים ומרוסקים, אני לא חושבת שאצליח לתת אמון באף מסגרת חינוך יותר. לא יכולה לדמיין שמישהו יטפל בילד שלי".
הגן: "אלה טענות שווא שקריות, זה יוכח במשטרה"
הגן מוסיף לפעול, למרות התלונה במשטרה וההקלטות. "הילד שלי כמעט בן שנתיים. זה גיל שבו ילדים מתחילים להתעצב. אני חרדה מאוד שזה יישאר לטווח ארוך. אנחנו ניעזר בגורם מקצועי אבל החיים שלנו השתנו מקצה לקצה. כרגע הוא נשאר בבית איתנו, אבל הגן ממשיך לפעול כרגיל", סיפרה האם.
המצב שבו הורים מרגישים חוסר ביטחון שמצריך שימוש במכשיר הקלטה לגן נובע מהפקרות מתמשכת במסגרות לגיל הרך. למרות הרפורמה שהובטחה בתחום, לא נעשה שינוי משמעותי באופן שבו הוא מתנהל, והמחסור המשמעותי בכוח אדם הוביל לכך שכוח האדם שמגיע לעבוד בו עלול בחלק מהגנים להיות לא איכותי.

"ההורים שפונים אליי מגיעים עם חשד שהילד עובר בגן אבל לא יכולים לשים את האצבע מה הוא עובר. לרוב הם מדברים על שינוי קיצוני בהתנהגותו של הילד. אלו ילדים קטנים שלא יודעים להסביר מה הם עוברים". מספרת הדס חכימי, פעילה חברתית במאבק למען ילדים במסגרות לגיל הרך. הדס הקימה לפני שנתיים את המיזם "שומרת הטף", מיזם של הקלטות בגנים הפועל בהתנדבות וללא תמיכה ארגונית.
"ההחלטה להתחיל את המיזם נבעה מפרשות התעללות שנחשפו. רציתי להיות חלק מהשינוי ההפקרות בגני הילדים. בשנתיים האחרונות אני חושבת שהגנים מנצלים את הקורונה, לא נותנים להורים להיכנס לגן, מוסרים את הילד בכניסה כמו חבילה. לא רואים מה קורה בגן. יש בגנים מצלמות שאמורות לתת ביטחון, אבל זה לא באמת, זה סוג של פלסטר כי אף אחד לא יכול לצפות בהן חוץ מהמשטרה, וגם היא מקבלת צילום בלי שמע. קשה מאוד להוכיח אלימות כך".
מהגן נמסר בתגובה: "מדובר בעלילה מרושעת. אין שום דבר בחקירת המשטרה. אין להסתמך על הורים שפנו בטענות שווא שקריות שיוכחו בחקירת המשטרה. אין שום דבר חריג בקלטות".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת התלונה לפני מספר ימים, המשטרה פתחה בחקירה, במסגרתה בוצעו ויבוצעו מגוון פעולות במטרה להגיע לחקר האמת".