בשל סכסוך עבודה ועיצומים, עובדי בתי המשפט הפסיקו לאחרונה לנפק חתימות על אפוסטילים, אישור הניתן על גבי תעודות ציבוריות ונדרש לטובת ביצוע פעולות שונות במדינות זרות. כתוצאה מכך, אלפי ישראלים שזקוקים לאישור מסמכים כמו תעודת לידה ופטירה או תהליכי הגירה שונים נותרו באמצע הליכים משפטיים ללא מענה.
אפוסטיל הוא אישור שניתן על-ידי רשות מוסמכת של מדינה לתעודות ציבוריות, והוא מאשר שהתעודה רשמית ומקורית. בנוסף, אפוסטיל משמש לקבלת אימות הרשות המוסמכת על אישורים נוטריונים, ומאמת שהנוטריון החתום על המסמך אכן פועל על-פי דיני המדינה. לאפוסטיל יש שני סוגים. הראשון מאשר שהמסמך מאושר על-ידי נוטריון מוסמך, ומונפק במזכירויות בתי המשפט, והשני מאשר את חתימת עובד המדינה על מסמך ציבורי, כדי שיהיה קביל בחו"ל, והוא מונפק על-ידי משרד החוץ בירושלים.
1 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
"המדינה הפסיקה אלפי תהליכים של אזרחיה בלי להודיע מראש". משרד החוץ בירושלים
(צילום: שלומי כהן)
חותמות אפוסטיל של בית המשפט ומשרד החוץ הכרחיות למעשה בכל תהליך בינלאומי של אישור אותנטיות של מסמכים מתורגמים כמו תעודות לידה, נישואין ופטירה, דיפלומות וייפויי כח. המשמעות כעת היא שאנשים שזקוקים למסמכים עבור תהליכי הגירה, רכישת נכסים או כל הליך משפטי אחר בחו"ל לא יכולים לקבל אותם, והם נשארים תקועים באמצע התהליך או מתעכבים בו לתקופה ארוכה.
אלון קדם נזקק לאפוסטיל לצורך קניית בית בקפריסין, וסיפר כי "היינו צריכים לקבל אפוסטיל ואמרו לנו ללכת לנוטריון ואז לגשת לבית משפט להחתים על הטופס. הגעתי ואמרו לי שיש שביתה בגלל סכסוך עבודה". לדבריו, "היינו צריכים את האישור לקראת קניית בית בחו"ל. הדבר הזה פשוט משהה את הקנייה כי הבנק לא נותן משכנתא בלי זה. בסוף קיבלנו סיוע משגרירות קפריסין שמצאו לנו פתרון".
בימים אלו משרד החוץ עדיין מספק חותמות, אך בשל העיצומים בבתי המשפט ההליך כולו מתעכב, ומוביל לתלונות של עורכי דין בינלאומיים לענייני הגירה על ההתנהלות הישראלית. "איך קורה שמדינה פשוט מפסיקה יום אחד במכה אחת אלפי תהליכים משפטיים של אזרחיה מבלי להודיע על כך מראש ומבלי לעדכן מתי צפוי להתחדש השירות, אם בכלל?", אמר עורך דין מניו יורק. "זה הגיוני במדינות כמו עיראק וסווזילנד, אבל קשה לנו להסביר ללקוחות שלנו למה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון מתנהלת בכזה בלאגן".
פורסם לראשונה: 22:39, 17.08.23