בהיכל הזיכרון הלאומי התקיים הבוקר (רביעי) טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל במעמד שר הביטחון בני גנץ. בטקס הקריאו נציג צה"ל, המשטרה ושירות בתי הסוהר את שמות החללים החקוקים על הלבנים שמהן מורכבים קירות היכל הזיכרון. גנץ קרא בטקס לשים את משפחות השכול מעל לכל מחלוקת - ולהתייחס ליום הזיכרון "ביראת קודש".
5 צפייה בגלריה
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
5 צפייה בגלריה
טקס הקראת שמות בהר הרצל
טקס הקראת שמות בהר הרצל
טקס הקראת שמות בהר הרצל
(צילום: דוברות משרד הביטחון)
גנץ אמר: "מהי חשיבותו של הזיכרון הלאומי? הקראת השמות הזאת, שם אחר שם אחר שם, הערכה כלפי הלוחמים והלוחמות, הטקסים החוזרים בכל שנה, התשובה בעיניי היא אחת - היא החיים". לדבריו, "אנחנו זוכרים את כל הרגעים היפים הללו עם היקרים לנו, כי זו הדרך שלנו להחיות אותם. להותיר משהו מהם איתנו. זו הדרך להעביר לילדינו ונכדינו את מורשתם, שיכירו שפעם התהלך בינינו אדם שאהבנו יותר מכל, שהיה עבורינו עולם ומלואו".
לדברי שר הביטחון, "כפי שקריאת השם מותירה לנו זכר מהאנשים שהיו ואינם כאן פיזית, כך גם הקראת השמות בהיכל הזה, שבו כל לבנה היא שם, פנים, סיפור שהוחמץ, אהבה שלא מומשה, פסגות שלא נכבשו. רצף החללים הם שרשרת התקומה שלנו".
5 צפייה בגלריה
טקס הקראת שמות בהר הרצל
טקס הקראת שמות בהר הרצל
"לקבל באהבה את הביקורת ממשפחות השכול". הטקס בהר הרצל
(צילום: דוברות משרד הביטחון)
לאחר מכן אמר גנץ כי "המחיר העצום הזה של המשפחות השכולות, של החברה הישראלית כולה, הוא גם המנוע שלנו לחיות, להוסיף, לעשות טוב, לתקן, להתכנס ביחד, לשמור את הרעות והערבות ההדדית, לשמור על האחדות הבסיסית שלנו כחברה".
"לצערי אין בישראל כמעט משפחה או בית שהשכול נפקד מהם או שאינו מוכר להם", אמר. "אני, כמו מפקדים רבים אחרים, מחשיב את עצמי כמפקד שכול. איבדתי רבים מחבריי - לוחמים, פקודים ורעים לנשק בשדה הקרב. אנו מספרים על גבורת החללים כדי לזכור ולהזכיר למה אנחנו כאן, ועבור מה ימשיכו נערים ונערות בני 18 להגיע לבקו"ם, ללבוש מדים, לשרת את המדינה ולחרף את נפשם".
"הזיכרון והשכול הם נושאים שנמצאים בלב ליבה של ההוויה הישראלית, מקום המדינה ועד היום, ועלינו לשמור עליהם מכל משמר ומעל לכל ויכוח", קרא. "החברה הישראלית ראויה לנושא אחד שכולנו מתייחסים אליו ביראת קודש לאורך השנה וראויה ליום הזה שבו נזכור את כולם, נכבד את זכרם ונשמור על אחדותינו וחוסננו החברתי. הראשונים שהאחריות הזו חלה עליהם היא אנחנו, מנהיגי הציבור, שצריכים לשים בצד את המחלוקות, פשוט לחבק ולזכור את הנופלים ומורשתם. בני המשפחות השכולות ראויות לכך, ועלינו החובה לחבק אותם בכל דרך שיבחרו, לקבל באהבה גם את הביקורת שלהן, כי הן אלה ששילמו את מחיר תקומתנו וקיומנו. נחבק אותן אל ליבנו, וכך גם נשמור על החברה הישראלית, על המורשת, על הזיכרון והאחדות".
בסיום דבריו קרא גנץ: "אזרחי ישראל, כל הפנים והשמות כולם עומדים פה לפנינו, מחכים שנקריא. מוכיחים שהזיכרון איתנו. הלוואי שנדע גם השנה כפרטים וכחברה לצמוח מתוך הזיכרון, לכבד אחד את השנייה, לקבל את השוני בינינו, לחזק את החברה הישראלית שמורכבת מאלפי הלבנים האלו, המחברות את כולנו כאומה חזקה וחסונה".
שר הביטחון עבר לאורך קיר השמות כשהוא מלווה באלוף במילואים, מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, ובסמנכ"ל וראש אגף משפחות הנצחה ומורשת, אריה מועלם. משרתי כוחות הביטחון קראו בשמם של חללי מערכות ישראל, הצדיעו להם, ונגעו בכל לבנה ולבנה, כשבמקביל ביצעה מאיה רביב את "שיר למעלות".

5 צפייה בגלריה
בנט בהר הרצל
בנט בהר הרצל
בנט בקברו של עמנואל מורנו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט פנה הבוקר בסרטון למשפחות השכולות ואמר כי "ההקרבה של הנופלים מחייבת אותנו, החיים, להתאמת להיות יותר טובים ויותר מאוחדים. לכבוש את יצר הפלגנות ולאהוב איש את רעהו גם, ואולי דווקא, כאשר איננו מסכימים על הכל. בקרב הנופלים יש דתיים וחילונים, אנשי ימין ושמאל, יהודים ושאינם. הם חיו ביחד, שירתו יחד, נלחמו יחד וגם נפלו יחד. והם בוודאי היו רוצים שאנחנו נמשיך לחיות יחד".
לדברי בנט, "יקיריכם שילמו את המחיר הכבד מכל במאבק הרציף על העצמאות שלנו, על הביטחון שלנו כאן בארץ הזאת, ואנחנו נמשיך לעשות הכל כדי להבטיח שדרכם, שהיא דרכה של האומה כולה, היא שתנצח".
ישראל מתייחדת היום עם זכרם של 24,068 בניה ובנותיה שנפלו במערכות ישראל ו-4,216 אזרחים שנספו בפעולות איבה, מימי ראשית הציונות ועד היום. הבוקר בשעה 11:00 תישמע צפירת זיכרון במשך שתי דקות, ואחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ.
הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים, כשמיד לאחר הצפירה יחלוף מעל ההיכל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה יתקיים ב-13:00 בהר הרצל ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה.
השנה נוספו 56 חללים למניין הנופלים, ועוד 84 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו כחללים. כמו כן, מיום הזיכרון האחרון ועד היום נהרגו 33 אזרחים בפעולות איבה, וארבעה נוספים נפטרו מפצעיהם ונוספו לרשימת החללים. המאבטח ויאצ'סלב (דניאל) גולב, שנרצח באריאל בשבוע שעבר, טרם הוסף למניין הנופלים הרשמי.