ממשלת אתיופיה הודיעה היום (ג') כי המורדים נכנעים לנוכח התקדמות הצבא לעבר מקלה, בירתה של מדינת המחוז תיגראי, אך הכוחות המקומיים דיווחו כי הם ממשיכים להילחם ואף השמידו אוגדה של הצבא האתיופי. מנהיג החבל אמר כי אנשיו "מוכנים למות" בהגנה על מולדתם, ודחה את האולטימטום של ראש הממשלה אביי אחמד להיכנע.

מאות בני אדם נהרגו ויותר מ-41 אלף פליטים נמלטו לסודן השכנה מאז שהחלה המערכה נגד המורדים מתנועת "החזית העממית לשחרור תיגראי" (TPLF) לפני שלושה שבועות. הכבישים בתיגראי עמוסים באנשים שנמלטים מהלחימה. לפני שפתח בלחימה, האשים אביי את המורדים בתקיפת שני מחנות צבאיים בצפון המדינה ובניסיון לערער את יציבות ממשלתו.
שלשום הציב אביי אולטימטום של 72 שעות לכוחות התיגריניים להיכנע, ולא – כוחותיו יפתחו במתקפה כוללת על העיר מקלה, שבה גרים כחצי מיליון. הצבא האתיופי איים בתקיפת טנקים "ללא רחמים" על הנהגת ה-TPLF במקלה, וקרא לאזרחים לעזוב את העיר כל עוד הם יכולים לעשות זאת.
4 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי לוחמים בני אמהרה בעלי ברית של צבא אתיופיה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי לוחמים בני אמהרה בעלי ברית של צבא אתיופיה
לוחמים בני אמהרה, בעלי בריתו של הצבא. מנהיג המורדים דחה את האולטימטום
(צילום: AFP)
היום הודיעה הממשלה כי רבים מהלוחמים התיגריניים נענו לאולטימטום והניחו את נשקם. "מספר רב של אנשי מיליציה וכוחות מיוחדים נכנעים. רבים נכנעו דרך מחוז אפאר, והכוחות הנותרים נכנעים בשלווה", מסרה הממשלה.
הכוחות המורדים הכחישו את הודעת הממשלה ואמרו שהם ממשיכים להילחם. הם הודיעו כי "השמידו לחלוטין" את האוגדה הממוכנת ה-21 של צבא אתיופיה, שנחשבת ליחידה יוקרתית. לדבריהם, את המתקפה הוביל מפקד האוגדה לשעבר שכעת נלחם לצדם. רשתות הטלפונים והאינטרנט באזור נותקו, ולכן קשה לאמת את הדיווחים המגיעים ממנו.
"הוא לא מבין מי אנחנו", אמר מנהיג ה-TPLF, דברציון גברמיקאל, על האולטימטום של אביי. "אנחנו אנשים של עקרונות ומוכנים למות בהגנה על זכותנו לנהל את האזור שלנו".
4 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי פליטים אתיופים ב סודן
אתיופיה מלחמה ב תיגראי פליטים אתיופים ב סודן
פליטים אתיופים בסודן. יותר מ-41 אלף כבר נמלטו
(צילום: AFP)
הלחימה באתיופיה מעוררת דאגה בעולם ותומכי זכויות אדם אמרו שהם חוששים מהפרה של החוק הבינלאומי. ארה"ב – שרואה באתיופיה בעלת ברית חזקה באזור הסוער – צרפת ובריטניה קראו לסיים את הלחימה. וושינגטון אמרה כי היא תומכת במאמצי הגישור של האיחוד האפריקני (AU) "לשים קץ לסכסוך הטרגי הזה כעת", בעוד פריז ולונדון הזהירו מפני אפליה אתנית.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מועצת הביטחון של האו"ם אמורה לקיים דיון לא רשמי בהמשך היום בנושא הלחימה באתיופיה. דרום אפריקה, המשמשת יו"ר של ה-AU, אמורה לדווח בדיון על הסכסוך ועל המאמצים להביא לסיומו. אביי אמר כי לא ינהל משא ומתן עם ה-TPLF, אף שהוא מתכנן לאפשר גישה לאזור לשליחי האיחוד האפריקני.
אביי, בן 44, נחשב רק לפני שנה לאחד המנהיגים המבטיחים בעולם. כשעלה לשלטון ב-2018 זכה לשבחים מכל רחבי תבל על כך שהוציא לדרך באתיופיה מהפכה דמוקרטית שבמסגרתה שוחררו אסירים פוליטיים מהכלא, הוסרו הגבלות על התקשורת והותרה פעילותן של מפלגות אופוזיציה שקודם לכן נאסרה.
אשתקד זכה אביי בפרס נובל לשלום בשל צעדי הדמוקרטיזציה שנקט בארצו והסכם השלום שעליו חתם עם אריתריאה אחרי שנים של סכסוך. אלא שסימנים לדעיכת המהפכה שלו ניכרו כאשר בכירי אופוזיציה שבו להיעצר והגבלות חדשות הוטלו על התקשורת, וכעת יש הטוענים נגדו שגם המבצע בתיגראי הוא חוליה בשרשרת הזו.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
אביי. לא ינהל משא ומתן עם ה-TPLF
(צילום: רויטרס)
אביי הוא בן אורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, ועד לעלייתו לשלטון שלטה ה-TPLF התיגרינית בפוליטיקה הארצית של אתיופיה במשך כמעט שלושה עשורים. במסגרת השינויים שהנהיג נדחקה ה-TPLF לשוליים, ובהמשך היא פרשה מהקואליציה. בספטמבר השנה קיימה תיגראי בחירות מקומיות בניגוד להוראת הממשלה הפדרלית, צעד שהעמיק גם הוא את המתיחות בין הצדדים: ב-TPLF התעקשו על קיום הבחירות בטענה שאביי כבר איננו המנהיג הלגיטימי של אתיופיה, משום שהבחירות הכלליות שהיו אמורות להתקיים באתיופיה באמצע השנה נדחו בשל מגפת הקורונה.
כעת מתמודד אביי, המנהיג הצעיר ביותר באפריקה, עם ביקורת קשה מהעולם, והאו"ם והאיחוד האפריקני קוראים לו לחדול מהמבצע הצבאי. אביי הודף את הקריאות וטוען כי על העולם להבין את מצוקתו, וכי המבצע נועד לשמור על שלמותה הטריטוריאלית והשלטונית של אתיופיה. הוא טוען כי אנשי ה-TPLF מחוללים זוועות בשדה הקרב. מנגד, ה-TPLF מאשימה מצדה את צבא אתיופיה ב"הפצצות חסרות רחמים" נגד אזרחים.